ایران و جهان

صف‌های طویل و بیماران بی‌قرار در مراکز درمانی شهرضا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، وجود پزشکان متخصص و عمومی یکی از شاخصه‌های مهم توسعه و ارتقای شاخص بهداشت و درمان در هر شهر و منطقه بوده و حق مردم هر منطقه است که متناسب با نیازشان خدمات درمانی دریافت کنند.

موضوع افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی و کمبود پزشک در کشور در حالی از سوی برخی مسؤولان مطرح می‌شود که متولیان سلامت جامعه با بی اساس خواندن بسیاری از این نگرانی‌ها، معتقد هستند شرایط امروز ایران با چهار دهه پیش که کشور به جولانگاه پزشکان بیگانه هندی، پاکستانی و بنگلادشی تبدیل شده بود بسیار متفاوت شده و ما در شرایطی قرار داریم که با تعداد ۱۸۰ هزار پزشک و ۵۵ هزار دانشجوی رشته‌های پزشکی تا سال ۱۴۰۴ به بعد با پدیده پزشک بیکار مواجه خواهیم شد.

صف‌های طولانی، مدت زمان کم ویزیت و دیدن همزمان چند بیمار از مشکلاتی هستند که ریشه آن‌ها را می‌توان در کمبود پزشکان در کشور و شهرستان شهرضا یافت. با وجود تمامی این مشکلات اما وزارت بهداشت تصمیمی مبنی بر افزایش ظرفیت ورودی در رشته‌های پزشکی ندارد.

سرانه مردم شهرضا از پزشک تنها ۴۳ صدم است

براساس مصوبه هیأت وزیران، استاندارد ویزیت برای پزشک عمومی ۱۵ دقیقه، متخصص ۲۰ دقیقه، فوق تخصص ۲۵ دقیقه و روانپزشکان ۳۰ دقیقه در نظر گرفته شد. اما چیزی که در واقعیت مشاهده می‌شود بسیار کمتر از این استاندارد‌های تعریف شده است. بررسی‌ها و مشاهدات عینی نشان می‌دهد که در برخی از مطب‌های پزشکان عمومی زمان معاینه و تجویز به ۳ الی ۴ دقیقه می‌رسد. در این زمان اندک پزشک فقط به گرفتن شرح حالی از مریض بسنده و نسخه را تجویز می‌کند.

آمار کشورهای پیشرو در حوزه سلامت نشان می‌دهد که به ازای هر یک هزار نفر ۳ تا ۴ پزشک فعالیت می کنند که این آمار در کشور ما یک و هفت دهم  و در شهرستان شهرضا ۴۳ صدم است.

تمامی این کمبودها در حالی اتفاق می‌افتد که شهرستان شهرضا همواره به عنوان پایلوت طرح‌های مختلف وزارت بهداشت از جمله ایراپن مطرح بوده و کار خدمات‌رسانی به بیماران شهرهای آباده استان فارس، بروجن و جنوب استان اصفهان را برعهده دارد و بهره‌مندی این شهروندان از خدمات درمانی شهرستان شهرضا بر ضرورت حضور بیشتر و بهتر پزشکان متخصص می‌افزاید.

با وجود این‌که شهرضا در شاهراه طلایی شمال به جنوب کشور و بر سر راه ۵ استان قرار گرفته است و ۷۵ هزار خودرو در هر ساعت از جاده‌ها و محورهای مواصلاتی این شهرستان تردد می‌کند و این حجم از تردد سبب بروز تصادفات در محورهای منتهی به شهرضا می‌شود ضرورت هر چه بیشتر اختصاص پزشک به این شهرستان را مشهودتر می‌کند.

 تأمین پزشک در شهرضا تا دو ماه آینده

حجت الله تنهایی درباره کمبود پزشک در شهرستان شهرضا به خبرنگار فارس گفت: درحال حاضر در شهرستان شهرضا در دو بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) و صاحب‌الزمان (عج)، مجموعه ۲۰۰ تخت بستری  فعال و حدود ۴۰ پزشک متخصص در حوزه درمان به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا افزود: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از فاز دوم بیمارستان امیرالمومنین (ع) تا دو ماه آینده و تأمین پزشک متخصص و عمومی بخشی از این مشکلات حل شود.

تعداد پزشکان متخصص شهرضا پاسخگوی نیازهای درمانی مردم نیست

بهرام احمدی از شهروندان شهرضایی، از ازدحام بیماران در انتظار نوبت گلایه کرد و گفت: کمبود در تمام زمینه‌های درمانی وجود دارد، اما کمبود پزشک متخصص مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان به ویژه بیمارانی که از راه‌های دور مانند روستاهای اطراف، شهرستان دهاقان و آباده می‌آیند به وجود آورده است.

مهناز ایزدی، شهروندی که از آباده فارس آمده بود در این باره به خبرنگار فارس گفت: برای ما طی کردن این مسافت تا شهرضا بسیار مشکل است، اگر تعداد پزشکان متخصص بیشتر بود، بیماران کمتر منتظر مانده و رسیدگی‌ها سریع تر انجام می‌شد.

کوکب حجازی دیگر شهروند شهرضایی نیز نسبت به کم بودن تعداد پزشکان متخصص گلایه‌مند بود و گفت: عملکرد پزشکان متخصص در شهرضا خوب است اما این تعداد پزشک متخصص پاسخگوی نیازهای درمانی مردم نیست.

ورود دادستان به معضل کمبود پزشک در شهرضا

هم اکنون وضعیت کمبود پزشک در شهرضا به مشکلی عمومی تبدیل شده تا جایی که دادستان شهرضا چندی پیش  شخصاً تعطیلی بخش اطفال بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرضا را پیگیری کرد تا مشکل مرتفع شد.

محمد محسنی اژیه با اشاره به معضل کمبود پزشک در شهرضا گفت: از جمله برنامه‌های در دستورکار رئیس قوه قضاییه موضوع رعایت حقوق عامه بوده که در سند تحول دستگاه قضایی نیز عنوان شده است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهرضا بیان کرد: یکی از تخصص‌های مورد نیاز در شهرستان شهرضا، پزشک متخصص زنان و زایمان بوده که در راستای پیگیری رعایت حقوق عامه پیگیری و قول‌های مساعدی از طرف دانشگاه علوم پزشکی مطرح شده که باید به مرحله اجرا برسد.

ضرورت حمایت دولت از پزشکان در بخش دولتی 

سمیه محمودی با اشاره به طرح دو فوریتی برای افزایش دانشجویان رشته پزشکی اظهار داشت: طرح دو فوریتی افزایش پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی تقدیم مجلس شد و بعد از تعطیلات در مجلس مطرح می‌شود.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تعدادی از جوانان به خاطر تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی به دلیل عدم موفقیت در کنکور به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، عنوان کرد: با توجه به نیازسنجی شورای عالی انقلاب فرهنگی و پایین بودن میزان دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی تعدادی از نمایندگان طرح دو برابر شدن پذیرش دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در سال تحصیلی  آینده را به هیأت رئیسه ارائه کردند.

وی با بیان این‌که بعضی از پزشکان حاضر نیستند در بخش دولتی کار کنند، تصریح کرد: بیشتر پزشکان بعد از طرح به دلیل این‌که دولت برای ماندن پزشکان جاذبیت ایجاد نمی‌کند، برای طبابت به بخش خصوصی می‌روند.

محمودی با اشاره به اشتغال نیروهای طرح‌دار پرستار و پزشک در شهرضا گفت: در تقسیم‌بندی پزشکان در آبان ماه تعدادی پزشک به شهرضا اختصاص پیدا می‌کند.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که در این سه سال مکاتبات بسیاری برای سهمیه پزشک به شهرضا انجام شده است، خاطرنشان کرد: با مکاتبات و پیگیری‌های بسیار سهمیه پزشک برای شهرضا گرفته شد اما دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان اختصاص نداد.

وی با اشاره به اخذ چارت سازمانی برای بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) شهرضا ادامه داد: یال دوم بیمارستان امیرالمؤمنین حدود ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و بیشتر تجهیزات آن وارد بیمارستان شده است و تنها باید مشکل نیروی انسانی آن تأمین شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج۳۰/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا