ایران و جهان

دستور العمل جدید «عبدالمهدی»/ ائتلاف آمریکایی از عراق خارج می‌شود


خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق روز پنجشنبه گذشته دستور داد همه توافق‌های مربوط به پرواز در حریم هوایی عراق لغو شود. او گفت این دستور، پروازهای شناسایی، پرواز جنگنده‌ها، بالگردها و انواع پهپادها را شامل می‌شود.  نخست‌وزیر عراق تصریح کرد هر گونه پرواز بدون اطلاع دولت عراق نقض حریم هوایی این کشور تلقی شده و با واکنش پدافند هوایی مواجه خواهد شد.

پس از صدور این فرمان توسط نخست وزیر عراق بود که ائتلاف ادعایی آمریکا برای مبارزه با داعش در عراق روز جمعه مدعی شد که به دستورالعمل‌های صادرشده از سوی نخست‌وزیری عراق در خصوص پروازهای غیرمجاز در آسمان این کشور پایبند خواهد بود. این ادعا درحالی مطرح شد که مقام‌های ارشد ائتلاف آمریکا پیش از صدور دستورالعمل «عادل عبدالمهدی»، برای گفت‌وگو درباره این دستور العملِ نخست‌وزیر عراق، با مقام‌های وزارت دفاع این کشور دیدار و گفتگو کرده بودند.

درهمین ارتباط، یک فرمانده ارتش عراق نیز هشدارهای جدی را به ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا داد. «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق تاکید کرد: نیروهای امنیتی عراق در چارچوب عملیات گسترده اراده پیروزی توانستند به مناطق دوردست که عناصر داعش از آنها استفاده می کرد دست پیدا کنند. رسول تاکید کرد: داعش از این مناطق به عنوان مرکز آموزش و فرماندهی عملیات تروریستی استفاده می کرد.

درهمین حال، «نسیم عبدالله» عضو ائتلاف الفتح بر لزوم کاهش تحرکات نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در آسمان این کشور تأکید کرد. این هشدارهای مقام های سیاسی و نظامی عراق به ایالات متحده آمریکا جهت محدودسازی فعالیت های ائتلاف تحت سرکردگی آن در عراق برای اولین بار پس از نابودی داعش در این کشور مطرح می شود؛ هشدارهایی که به نظر می رسد واشنگتن، پیام اصلی آن ها را دریافت کرده است.

آمریکایی ها که پس از هشدارهای قاطعانه بغداد، به خوبی دریافته اند که دولت عراق قصد ایجاد محدودیت در مسیر فعالیت های ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش را دارد، بحران سازی خود در این کشور در عرصه سیاسی را کلید زده اند؛ بدین ترتیب که آن ها با اقدامات شوم خود و تحرکات مشکوک‌شان، نظام دموکراتیک عراق را هدف قرار داده اند تا بدین ترتیب، عراق به صحنه تقابل احزاب و جریان های سیاسی با دولت بغداد تبدیل شود.

آمریکایی ها به خوبی می دانند که عراق امروز شاهد یک نظام دموکراتیک رو به پیشرفت است و علت آن نیز این است که احزاب و جریان های سیاسی منتقدِ دولت نه با اردوکشی های خیابانی و فراخوان های عمومی برای انجام اقدامات خشونت آمیز، بلکه با تکیه بر قانون و ابزارهای مسالمت‌آمیز، در ساختار و نظام دموکراتیک عراق مشارکت دارند.

واشنگتن نیک می داند که چنین احزاب و جریانی هایی نه تنها برای سرنگونی دولت بغداد فعالیت نمی کنند بلکه می توانند مکملی برای دولت عراق و سیاستمدارانی باشند که برای بهبود خدمات مختلف در کشور تلاش می‌کنند؛ بدین‌ترتیب که ضعف‌ها و نارسایی‌ها در عرصه‌های مختلف خدمت رسانی را شناسایی کرده و آن ها را به منظور حل و فصل، به دولت انتقال می دهند.

این درحالی است که خواسته اصلی و اساسی ایالات متحده آمریکا سوق دادن احزاب و جریان‌های سیاسی در عراق به سمت خشونت طلبی و خشونت گرایی است؛ حال آنکه حتی احزاب منتقد دولت بغداد نیز بر ارائه ملاحظات هدفمند سازنده در چارچوب قانون تأکید دارند و حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی در مسیرِ مورد دلخواه آمریکایی‌ها حرکت کنند و عراقِ پساداعش را بار دیگر به ورطه خشونت بکشانند.

اما آنچه که بیش از پیش موجبات عصبانیت و خشمگینی آمریکایی ها را فراهم آورده این است که رویکرد دولت فعلی عراق نیز در قبال وجود احزاب و جریان های منتقد یک رویکرد مثبت و سازنده است. در همین ارتباط، چندی پیش بود که دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق با صدور بیانیه ای ضمن انتقاد شدید از برخی اخبار و گزارش ها در رسانه ها مبنی بر مخالفت بغداد با برخی احزاب سیاسی و نقطه نظرات آن ها، اعلام کرد: «دولت عراق از وجود جریان های سیاسی با مواضع مختلف در کشور استقبال به عمل می آورد».

در حقیقت، آنچه که آمریکایی ها را آزرده خاطر کرده، حاکمیت دموکراسی در عراق است؛ چیزی که به هیچ وجه به مذاق آمریکایی ها خوش نیامده و نمی آید. آنها خود به خوبی می دانند که مطرح شدن خواسته ها و مطالبات احزاب مختلف از دولت از کانال احزاب و جریان های سیاسی و در چارچوب قانون و بدون خشونت گرایی نشان از تقویت نظام دموکراتیک در عراق دارد.

از سوی دیگر، حتی برخی احزاب و جریان های عراقی، همواره و در مناسبت های گوناگون اعلام کرده اند که تمام تلاششان بر کمک به دولت و اصلاح امور مدیریتی و خدماتی متمرکز است و نه مواجهه و رویارویی با آن.

این احزاب و جریان های عراقی حتی به صورت عملی نیز گام هایی را در حمایت از دولت برداشته اند. به عنوان نمونه می توان به تشکیل دفاتر خدمات رسانی و شوراهای خدمت رسانی در نقاط و استان های مختلف عراق اشاره کرد که هدف اصلی و اساسی آن ها ارائه خدمات به شهروندان و تکمیل خدمت رسانی دولت به آنهاست.

در هر حال، آنچه که واضح به نظر می رسد این است که پس از سلسله هشدارهای جدی دولتمردان عراقی به ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد داعش در خصوص پرواز در آسمان عراق، دولت واشنگتن حربه های جدید و البته شومی را برای ایجاد هرج و مرج و آشفتگی سیاسی در این کشور در نظر گرفته است و خود را برای توطئه چینی جدید آماده می کند.

اما علیرغم این تلاش های مذبوحانه، اکنون دولت عراق با عبور از مرحله مبارزه با داعش و ورود به مرحله پساداعش از قدرت کافی برای تصمیم گیری های مستقل جهت ایستادن در برابر ائتلاف آمریکایی برخوردار است و بدین ترتیب، واشنگتن به خوبی می داند که نمی تواند از قوانین جدید وضع‌شده توسط بغداد تخطی کند. بنابراین، باید منتظر پایان قریب الوقوع فعالیت های ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش در عراق بود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا