ایران و جهان

از درستی و نادرستی یک حرف تا تلاش برای اثبات/ توپ بی‌سرانجامی پسماند در زمین نمایندگان شمال کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، پیگیری برای ساماندهی پسماند در استان‌های شمالی وارد مرحله جدی‌تری شده است.

مجمع نمایندگان استان مازندران بارها و بارها در جلسات متعدد خواستار ساماندهی زباله در سطح استان مازندران هستند.

در حال حاضر روزانه ۳ هزار تن زباله در مازندران تولید می‌شود که در ایام حضور مسافر میزان زباله تولیدی استان به بیش از ۶ هزار تن می‌رسد.

زباله‌های استان در وضعیت نامناسب در حاشیه جنگل و دریا دپو می‌شود، مخالفت‌های اجتماعی در ارتباط با دپو نامناسب زباله در سطح مازندران به صورت جدی از سال‌های گذشته شروع شده است.

در ۲۲ شهرستان مازندران طرح جامع پسماند مناسب وجود ندارد، دو کارخانه زباله سوز در استان با وجود آغاز فعالیت در چندین سال گذشته هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

با وجود وعده‌های متعدد در ارتباط با کارخانه زباله‌سوز نوشهر، مسؤولان استانی به دلیل عدم تامین اعتبار مناسب نمی‌توانند زمان دقیق برای بهره‌برداری از کارخانه زباله‌سوز این شهر را اعلام کنند، وعده‌ بهره‌برداری کارخانه زباله‌سوز هم بیشتر شبیه دروغ ۱۳ است و زمان‌های متعددی برای افتتاح آن اعلام شده اما میزان پیشرفت این پروژه در حد ۳۳ درصد افزایش پیدا نکرده است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور از ابتدای سال جاری، بحث اختصاص اعتبار هزار میلیارد تومانی برای ساماندهی پسماند را مطرح کرده و از نمایندگان مجلس برای تصویب این بودجه درخواست کمک کرده و حتی اعلام کرده که در صورت موافقت نمایندگان مجلس ۵۰ درصد این اعتبار در اختیار مازندران قرار می‌گیرد.

رئیس محیط زیست کشور نیز نسبت به عملکرد نمایندگان استان‌های شمالی در مجلس برای تصویب این بودجه انتقاد کرده و اعلام کرد: نمایندگان شمال کشور فقط هارت و پورت می‌کنند.

عیسی کلانتری در دهمین اجلاس ملی شبکه سازمان‌های محیط زیستی و منابع طبیعی کشور گفت: «برای سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان دولت یک و سه میلیارد دلار تصویب کرد و به مجلس فرستاد ولی نمایندگان مجلس که هارت و پورت می‌کنند کوچکترین قدمی در این ارتباط برنداشتند.»

*صحبت‌های رئیس سازمان محیط زیست نوعی فرار به جلو است

علی‌اصغر یوسف نژاد نسبت به اظهارات عیسی کلانتری واکنش جدی نشان داده و گفت: فیلم صحبت‌های تنش‌زا، سخیف، ناآگاهانه و به دور از ادب کلانتری را در یکی از سایت‌های خبری دیدم.

وی با اعلام اینکه دولت یک لایحه در مورد پسماند با عنوان لایحه ساماندهی پسماند عادی با اولویت استان‌های ساحلی و کلان شهرها به مجلس فرستاد که در روز ۲۵ تیرماه با تلاش همه نمایندگان شمال کشور و دفاعیه لاهوتی و اینجانب به عنوان موافق با ۱۴۵ رای موافق از ۲۳۷رای به تصویب رسیده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: صحبت‌های رئیس سازمان محیط زیست برای توجیه عملکرد ضعیف خودش و نوعی فرار به جلو است.

*وای به‌حال شمالی‌ها با چنین نمایندگانی

صادق‌علی رنجبر یک مدرس دانشگاه نیز در این زمینه گفت: کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس محیط زیست کشور در دهمین اجلاس محیط زیست در اردبیل، نمایندگان استان‌های شمالی را در عدم تصویب لایحه ۱٫۳ میلیارد دلاری دولت مربوط به پسماند مقصر دانست و گفت که آنها فقط هارت و پورت می‌کنند ولی یک قدم مثبت برای پسماند برنداشته و یک کلمه از این لایحه دفاع نکردند و موجب شدند که این بودجه به بخش‌های دیگر تخصیص یابد!

وی افزود: اگر این ادعا درست است که وای به‌حال شمالی‌ها با چنین نمایندگانی که اصلی‌ترین دغدغه‌های ما را نادیده گرفته و نگران زباله دانی شدن شمال کشور نیستند و به‌جای وادار کردن دولت به ارائه لایحه‌ای برای نجات دریا، جنگل و کلا” اقلیم شمال از مرگ تدریجی؛ اقلیم بکر شمال که تنه به تنه زیباترین اقلیم‌های جهان می‌زند»، حتی در مقابل لایحه خودجوش دولت نیز تعصب نشان نداده و بودجه پیشنهادی را در چاه ویل سایر لوایح می‌ریزند و عملا” استان‌های غنی را برخوردارتر و شمال محروم را محروم‌تر می‌سازند و اگر این ادعا صحت ندارد، چرا اولا” صدایی و فریادی از نمایندگان شمالی برنمی‌آید و رئیس جمهور را تا عزل این معاون درشت‌گو تحت فشار نمی‌گذارند و ثانیا” چرا به مردم گزارش کار نمی‌دهند!؟

*دولت کم‌کاری خود را بر گردن نمایندگان مجلس نیندازد

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در واکنش به صحبت‌های رئیس سازمان محیط زیست درباره مشکل پسماند در استان‌های شمالی گفت: سازمان محیط زیست برای ساماندهی پسماند مازندران چه کرده است؟ ما به‌خاطر پسماند کشته دادیم، شما که اهل هارت و پورت نیستید برای پسماند چه کاری کردید؟ دولت کم‌کاری خود را بر گردن نمایندگان مجلس نیندازد.

محمد دامادی با اشاره به سخنان اخیرعیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور در دهمین اجلاس ملی شبکه‌ سازمان‌های مردم نهاد زیست‌محیطی مازندران که گفته «بودجه پسماند زباله با بی‌تدبیری نمایندگان شمال حیف و میل شد‼ و برای پسماند سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان دولت ۱.۳ میلیارد دلار تصویب کرد و به مجلس فرستادیم ولی نمایندگان شما که می‌آیند و “هارت و پورت” می‌کنند کوچک‌ترین قدمی برنداشتند و یک نفرشان یک کلمه صحبت نکرد. فقط یک نماینده از استان فارس کمی دفاع کرد و در نهایت این بودجه به یک بخش دیگر اختصاص داده شد! …» واکنش نشان داد و اظهار کرد: متاسفم از این ادبیات رئیس سازمان محیط زیست، رئیس جمهور اختیار عزل دارد و باید حتما برخورد کند.

وی با بیان اینکه مطمئن باشید روز شنبه هفته جاری در مجلس در مقابل سخنان شنیع رئیس سازمان محیط زیست اقدام عملی می‌کنم، افزود: این ادبیات خوبی نبوده و در واقع ادبیات لمپنیسم بوده است؛ انتظار چنین حرفی از دولت نداشتیم، دولتی که دایه تدبیر دارد البته اولین‌بار نیست چنین برخوردها و حرف‌هایی می‌زند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کلانتری باید ادبیات خود را اصلاح کند، خاطرنشان کرد: ما نمایندگان نوکر دولت نیستیم و نوکر مردم هستیم؛ اجیر شده دولت هم نیستیم که بخواهند با ما اینطور صحبت کنند.

دامادی با اشاره به اینکه در بحث پسماند وزیر صمت می‌داند که نمایندگان مازندران چه کردند، افزود: موضوع حل پسماند وظیفه دولت است، وظیفه نمایندگان قانون‌گذاری است؛ سازمان محیط زیست برای ساماندهی پسماند مازندران چه کرده است؟ ما به‌خاطر پسماند کشته دادیم، شما که اهل هارت و پورت نیستید برای پسماند چه کاری کردید؟ دولت کم‌کاری خود را بر گردن نمایندگان مجلس نیندازد.

وی بیان کرد: چرا برای بعضی از پروژه‌های کم اهمیت اعتبار اختصاص می‌دهید اما برای پسماند شمال کشور اعتبار اختصاص نمی‌دهید؟ قانونی که اگر بد نوشته شود مقصرش ما نمایندگان هستیم اما کارهای اجرایی که درست انجام نمی‌دهید خودتان مقصر هستید.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با دولت و رئیس سازمان محیط زیست با ادبیات منطقی و قانونی در مجلس صحبت خواهیم کرد، گفت: گره کور پسماند کشور تخصیص اعتبار است نه نمایندگان مجلس.

*برای بحث پسماند، نمایندگان شمال سنگ تمام گذاشتند 

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس نیز در پی اظهارات و ادبیات عجیب رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در قبال نمایندگان استان‌های شمالی، اظهار کرد: من برای معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست کشور که نکاتی را عنوان کردند متأسفم و نمی‌خواهم بگویم این‌ها توهین آشکار به عصاره ملت و نمایندگان و منتخبان ملت است و بالاخره سه استان شمالی ما، بیش از ۳۰ نماینده در موضوعات مختلف اظهارنظر می‌کنند و چون اظهارنظرهای کارشناسی نمایندگان باب طبع سلیقه شخصی ایشان نمی‌تواند باشد طبیعتاً رئیس سازمان محیط‌زیست کشور واژگانی را استفاده کردند که من خیلی متأثر و متأسف شدم.

قاسم احمدی‌لاشکی با اشاره به اینکه تا زمانی که مستقیماً فیلم را تماشا نکرده بودم باورم نمی‌شد که ایشان چنین جمله‌ای را گفته باشد، افزود: از آنجایی که ایشان در بحث انتقال آب دریای خزر به سمنان زیر فشار قرار دارد و می‌خواهد در بحث انتقال آب دریای خزر نظر بدهد و آن را کارشناسی عنوان کند، در این زمینه تمایلی ندارم زیاد حرف بزنم.

نماینده مردم شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه می‌دانند که یکی از معاونت‌های رئیس سازمان محیط‌زیست کشور، معاونت دریایی بود صرفاً به جهت اظهارنظر کارشناسی که مشکلات محیط‌زیستی شدیدی برای کشور ایجاد خواهد کرد سبب شد ایشان را از سمتش بردارد و این نشان می‌دهد که رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در درون سازمان خودش هم اگر کسی اظهارنظر کارشناسی کنند که با سلیقه شخصی آقای کلانتری جور در نیاید در واقع بر کنار می‌شود و این برای جامعه‌ای که ادعای مشی علمی دارد اصلاً زیبنده نیست.

وی با بیان اینکه اطلاعات رئیس سازمان محیط‌زیست کشور ناقص بود و چه بهتر وقتی کسی اطلاعات کافی ندارد، اظهارنظری نکند، خاطرنشان کرد: برای بحث پسماند، نمایندگان شمال سنگ تمام گذاشتند و در بودجه ۹۸ به میزان هزار میلیارد تومان بابت پسماند با تلاش نمایندگان شمال تصویب شد.

عضو مجمع نمایندگان مازندران عنوان کرد: شاید چون این پول در اختیار سازمان همیاری شهرداری‌ها و وزارت کشور قرارگیرد و سازمان حفاظت محیط‌زیست را صرفاً به عنوان ناظر باشد، ایشان را ناراحت کرد و اکنون اظهارنظرهای این چنینی می‌کنند.

احمدی‌لاشکی گفت: رئیس سازمان محیط‌زیست کشور باید به خاطر اظهارنظر غیرکارشناسانه خود، از نمایندگان شمال کشور رسماً عذرخواهی کند.

به گزارش فارس، با توجه به هرازچند گاهی بحث پسماند مطرح می‌شود ولی متاسفانه شرایط بحرانی و بحرانی‌تر شده امیدواریم این بار به نتیجه برسد تا مردم نیز به عینه شاهد تغییر در وضعیت پسماند باشند نه اینکه هر بار باحضور در طبیعت استان نظاره‌گر از بین رفتن بخش‌هایی از طبیعت باشیم.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا