ایران و جهان

از حقوق ۲۰۰ هزار تومانی امامان جمعه تا نقش و جایگاه نماز جمعه

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، اولین نماز جمعه در اسلام بعد از مهاجرت نبی اکرم(ص) از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی اقامه شد، به نحوی پیامبر اکرم(ص) یکی از بازوهای بزرگ حکومت را مسئله اقامه نماز جمعه برای امت معرفی کردند و در آن ۱۰ سالی که حضرت در مدینه منوره حکومت اسلامی تشکیل دادند به وسیله نماز جمعه احکام حکومت اسلامی خود را منتشر کردند.
 در طول هزار و ۴۰۰ سال تا به امروز کم و بیش نماز جمعه در بعضی کشورهای اسلامی برگزار می‌شد، در ایران اسلامی نیز در دوره صفویه یک زمان اندکی برگزار می‌شد، قبل از انقلاب هم به تعداد انگشت شماری نماز جمعه اقامه می‌شد، از جمله نماز جمعه مرحوم آیت اله اراکی که در مدرسه فیضیه قم اقامه می‌کردند.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام (ره) برای تبیین دستاوردهای انقلاب و تبیین افکار ولایت فقیه که ریشه انقلاب  است، لازم دیدند که این نهاد شکل بگیرد، لذا پیشنهاداتی که شد را پذیرفتند و در ۵ مرداد سال ۵۸ حکمی را برای ابوذر زمان مرحوم آیت اله طالقانی صادر کردند، ایشان به عنوان اولین امام جمعه جمهوری اسلامی معرفی و کار خود را در تهران آغاز کرد، از آن به بعد دیگر گسترش ویژه‌ای پیدا کرد.

امروز به برکت جمهوری اسلامی قریب ۹۰۰ نماز جمعه در سراسر کشور داریم و در استان مرکزی ۳۳ نماز جمعه، یعنی تمام شهرهای استان که از نظر وزارت کشور شهر محسوب می‌شوند نماز جمعه برگزار می‌شود و مردم از فواید آن بهره‌مند می‌شوند.

به منظور آشنایی هرچه بیشتر با کیفیت برگزاری نماز جمعه با حجت‌الاسلام حاجی‌پور رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان مرکزی به گفت‌وگو نشستیم که  در ادامه می‌خوانید.

فارس: نحوه برگزاری نماز جمعه در استان چگونه است؟

حاجی‌پور: برای برگزاری نماز جمعه در استان ستاد نماز جمعه فعالیت دارد، ۲ هزار و ۷۵۵ نفر در استان مرکزی و ۶۵ هزار عضو ستاد نماز جمعه سراسر کشور هستند که در برگزاری نماز جمعه با امام جمعه  همکاری دارند.

 

در کشور ۴۷ امام جمعه شهید و ۷۶۷ شهید از اعضای فعال ستاد اقامه نماز جمعه کشور بودند، در استان  نیز شهید حقانی و شهید شیخ عباس شیرازی امام جمعه بودند و ۱۸ نفر عضو ستاد نماز جمعه در دروان دفاع مقدس به شهادت رسیدند.

فارس: اهمیت و جایگاه نماز جمعه در چیست؟

حاجی‌پور: با تشکیل حکومت اسلامی نماز جمعه شکل گرفت که می‌تواند پشتوانه بزرگی برای حاکمیت اسلامی باشد، در طول تاریخ از خلقت آدم تا کنون حاکمیت‌های زیادی به وجود آمده و خیلی از آنها به ظلم و ستم ختم شده، چرا که بین حاکمان و مردم فاصله زیاد بود، حکام کاخ نشین و مردم کوه‌نشین بودند، این نارضایتی در حکومت‌های مختلف در طول تمدن بشری وجود داشت، اسلام که دین برتر و کاملی است نباید این مدلی باشد، باید اداره حاکمیت اسلامی عوض شود، لذا نبی مکرم اسلام(ص) برای اداره حکومت کاخ نشین نشد، مسجد النبی را ساخت از داخل مسجد حکومت اسلامی را اداره کرد و این نقشی است که مساجد می‌توانند در اداره حکومت اسلامی داشته باشند و همچنین نماز جمعه را اقامه کردند برای اینکه فاصله بین حاکم و مردم به حداقل برسد، این رسالت مهم نماز جمعه است امروز هم به برکت جمهوری اسلامی ما شاهدیم که اگر یک عزیز مسئول را بخواهیم ببینیم شاید یک روز خاصی باشه وقت بخواهد نوبت بخواهد و خیلی مردم نتوانند این مسئول را ببینند، اما نماز جمعه این ظرفیت و بستر را در جامعه اسلامی فراهم کرده در نماز جمعه تهران مسوولین ارشد کشور، در نماز جمعه استان مسوولین ارشد استان و  در نماز جمعه شهرستان‌ها هم مسوولین ارشد شهرستان حضور دارند.

حتی یک کار زیبایی دیگری که انجام شد برپایی بحث میز خدمت است  که هر هفته این میز در مصلی‌ها استقرار می‌یابد تا مسوولان بیلان کاری به مردم بدهند و مشکلات مردم را حل و گره‌گشایی کنند که این مهم در کم کردن فاصله بین حاکمیت و مردم مثمر مثمر است.

فارس: رسالت مهم نماز جمعه چیست؟

حاجی‌پور: گسترش تقوا و معنویت در جامعه یکی از رسالت‌های مهم نماز جمعه است، ما یک جامعه اسلامی هستیم که ۳۰۰ هزار شهید تقدیم کرده و اعتقاد داریم که نظام جمهوری اسلامی را به وجود آوردیم که زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) باشد، اینها میسر نمی‌شود مگر اینکه تقوای فردی و اجتماعی، همچنین معنویت در جامعه گسترش پیدا کند و آسیب‌های اجتماعی کم شود.

نماز جمعه بسترساز این زمینه است که انشاءالله مردم بتوانند در زمینه تقوا و معنویت گام بردارند، لذا واجب است هم در خطبه اول و هم دوم امام جمعه حتما به مسئله تقوا اشاره کند و مردم و خودش را به رعایت تقوا دعوت کند.

 از دیگر رسالت‌های نماز جمعه مسئله وحدت است، از اول انقلاب به نام این نماز را گفتند نماز وحدت بخش جمعه، لذا باید تلاش کرد که در راستای اتحاد و وحدت هم اقوام و هم گروه‌های سیاسی تلاش شود، بستر فراهم شود.

 فارس: نقش نماز جمعه در بصیرت‌افزایی چیست؟

حاجی‌پور: یکی از وظایف مهم نماز جمعه مسئله بصیرت افزایی است، علت اینکه نماز جمعه به جای نماز ظهر ۲ رکعت نماز و ۲ رکعت خطبه است، این است که امام جمعه در قالب خطبه بصیرت‌افزایی کند و به مردم در مورد مسائل بین‌المللی، جهانی، کشوری و منطقه‌ای بصیرت دهد و دیدگاه ولایت را برای مردم تبیین و تفسیر کند.

نقش دیگر نماز جمعه بحث تزریق روحیه امید و نشاط و اعتقاد به مهدویت در جامعه است، نماز جمعه می‌توانست در یکی از روزهای دیگر هفته باشد، اما چون روز جمعه سید الایام است و در فرهنگ دینی روز جمعه روز امام زمان(عج) است، و همه امیدوار به ظهور آقا هستیم.

این نیاز به یک بسترسازی و آمادگی دارد نماز جمعه را خداوند قرار داده که امت اسلامی، شیعیان  و دوستداران اهل بیت(ع) از طریق آن آمادگی را به دست آورند و این نماز جمعه این کار بزرگ را در جامعه  انجام می‌دهد.
فارس: وظایف ائمه جمعه چیست؟

حاجی‌پور: با توجه به رسالت‌هایی که برای نماز جمعه برشمردیم، مقام معظم رهبری قرارگاه نماز جمعه را تعبیر فرمودند به قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق، با توجه به این فرمایش حضرت آقا وظایف ائمه جمعه در همین زمینه‌ها باید تعریف می‌شود که دو ۲ وظیفه اصلی و چند  وظیفه دیگر را هم شامل می‌شود.
اولین وظیفه این است که هر امام جمعه و نماز جمعه باید دیدگاه‌های ولایت را در جامعه برای مردم تبیین کند و خیلی مهم است، لذا امروز ملت نیاز دارد خصوصا در این برهه تاریخ  که دیدگاه‌های مقام معظم رهبری را بدانند و براساس آن اقدام انجام دهند و حتی دولتمردان  در قوای سه گانه.

وظیفه دوم یک امام جمعه این است که زبان مردمان منطقه باشند، مردم دیدگاه‌هایی دارند که دوست دارند به گوش مسوولین  و همه دنیا برسد و هم یکسری توانمندی دارند که دوست دارند این توانمندی در جاهایی مطرح شوند، هم مشکلات و معضلاتی دارند که نماز جمعه این ظرفیت را دارد و امام جمعه وظیفه دارد که زبان مردم منطقه باشد.

علت اینکه خطبه در نماز جمعه است؛ همین مسئله است که  مشکلات و دیدگاه‌های مردم به گوش حاکمان جامعه اسلامی و همه بشریت رسانده شود، نماز جمعه این ظرفیت را دارد، همین مسئله زمینه و بستر ساز این است که حضور مردم در نماز جمعه بیشتر شود.

از دیگر وظایف ائمه جمعه این است که در راستای کاهش  آسیب‌های اجتماعی در منطقه گام بردارد، هر امام جمعه شاید بین ۱۰ تا ۲۰ مسئولیت دیگر هم دارد که همه صلواتی است.

فارس: حقوق یک امام جمعه چه میزان است؟

حاجی‌پور: مردم بدانند ائمه جمعه در کشور ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند، شاید کسی باور نکند تنها در تعدادی از شهرها که مشکلات بیشتری دارند مبلغ بیشتری دریافت می‌کنند، شاید بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان بیشتر پرداخت شود.

این صورت نمی‌گیرد مگر با روحیه انقلابی که مسوولین نماز جمعه دارند، فعالان امر برگزاری نماز جمعه با این  که وضعیت معیشتی خیلی پایین دارند، ولی بهترین طرفداران جمهوری اسلامی و ولایت هستند، هیچ کس حقوقی نمی‌گیرد همه برای رضای خدا کار می‌کنند.

فارس: سخن پایانی؟

حاجی‌پور: در چند شهر استان که در حال ساخت مصلی هستیم با کمبود بودجه مواجه‌ایم که انتظار داریم مردم و مسوولان با کمک‌های خود ما در ساخت این مصلی‌ها یاری دهند.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا