ایران و جهان

آغاز معادله موشکهای دور بُرد دریمن/هیچ نقطه‌ای درعربستان امن نیست

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل– فاطمه صالحی: دو عملیات گسترده و منحصر به فرد نیروهای مقاومت یمن علیه متجاوزان و مزدوران طی روز گذشته باعث شده تا کشورهای متجاوز نتوانند از شوک این عملیات خارج شوند. یگان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن روز پنجشنبه با یک فروند موشک بالستیک دوربرد و برای اولین بار یک هدف نظامی را در دورترین نقطه منطقه شرقی عربستان یعنی شهر الدمام درهم کوبید. شهر الدمام آخرین نقطه در شرق عربستان و در کرانه‌های خلیج فارس قرار دارد و مرکز تجمع شرکت های اقتصادی به شمار می رود، همچنین غول نفتی عربستان موسوم به آرامکو، مقر اصلی صادرات نفت خود را در این منطقه قرار داده است.

در عملیات دیگر نیروهای مقاومت یمن رژه نظامی عناصر وابسته به دولت مستعفی یمن در عدن هدف قرار گرفت. منابع یمنی از کشته شدن ۴۱ نفر در عملیات نیروهای ارتش یمن و انصارالله به مراسم رژه نظامی شبه‎نظامیان دولت مستعفی یمن در شهر عدن خبر دادند.

این عملیات نیروهای یمنی علیه شبه‌نظامیان مستقر در پادگان «الجلا» واقع در منطقه «البریقه» شهر عدن و در حین برگزاری مراسم رژه نظامی نیروهای دولت مستعفی صورت گرفت. نیروهای نظامی‌ای که در جریان رژه هدف قرار گرفتند، خود را برای انجام عملیات علیه دو استان «تعز» و «ضالع» آماده می‌کردند.

شبکه المیادین درباره تلفات ناشی از این عملیات مشترک یگان‌های پهپادی و موشکی یمن که با پهپاد انتحاری قاصف و یک فروند موشک بالستیک میان‎بُرد صورت گرفته، گزارش داد که در این حمله ۴۱ نفر، از جمله یک فرمانده ارشد، کشته شده‌اند.

در همین خصوص ضیف الله الشامی وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن در صنعا اعلام کرد که دشمن علیه ما وارد جنگی شد که اکنون همه ابزارهای خود را از دست داده است. وی تاکید کرد آمریکا به دنبال به فرسایش کشیدن همه توان عربستان و ویران کردن یمن است تا بتواند بر منطقه مسلط شود. الشامی همچنین گفت اکنون مرحله دوم پاسخ به متجاوزان را آغاز کردیم و در صورتی که تجاوزگری ها ادمه یابد، مرحله سوم هم آغاز خواهد شد.

این ۲ عملیات موشکی و پهپادی منحصر به فرد یمنی ها در حالی صورت می گیرد که کشورهای همسو با عربستان و امارات این عملیات را محکوم کردند. رسانه های وابسته به آنها نیز با پوشش مغرضانه این عملیات سعی کردند در راستای جنگ روانی علیه نیروهای مقاومت یمن حرکت کنند.

عملیات منحصر به فرد نیروهای یمنی که طی یک روز و به فاصله تنها چند ساعت از یکدیگر صورت گرفت این پیام را برای کشورهای متجاوز به ویژه عربستان دارد که قدرت نظامی نیروهای یمن روز به روز پیشرفت کرده و اکنون با شلیک موشک های بالستیک می توانند حتی دور ترین نقطه در شرق این کشور را هدف قرار دهند.

نیروهای یمنی هم چنین به حمله پهپادی به رژه شبه نظامیان مزدور دولت مستعفی یمن به آنها نشان دادند که همواره هوشیار بوده و می توانند حتی یک رژه نظامی را در منطقه تحت کنترل این شبه نظامیان در هم بکوبند.

نکته قابل توجه آنکه این شبه نظامیان خود را برای انجام یک عملیات نظامی علیه نیروهای مقاومت یمن آماده می کردند اما با عملیات قابل توجه این نیروها، به اصطلاح آمادگی نظامی آنها در نطفه خفه شد.

این عملیات نشان داد که شبه نظامیان وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی تنها به دنبال شوی تبلیغاتی و رسانه ای برای عرض اندام هستند و در واقع هیچ آمادگی نظامی برای مقابله با نیروهای مقاومت یمن و انصارالله ندارند.

بسیاری از مسئولان نظامی دولت مستعفی یمن با ابراز نگرانی و وحشت نسبت به هدف قرار گرفتن پادگان الجلاء در عدن اعلام کردند که فکر می کردند این پادگان در شرایط دفاعی امنی قرار دارد.

نیروهای مقاومت یمن پیشتر نیز پادگان العند در عدن را هدف قرار داده بودند و در جریان این عملیات یکی از فرماندهان نظامی برجسته نیروهای متجاوز به هلاکت رسیده بود. مقامات نظامی دولت مستعفی یمن نسبت به اینکه پهپادها و موشکهای یمنی به راحتی خود را به پادگان های جنوبی می رسانند ابراز شگفتی و حیرت کرده اند.

شدت گرفتن عملیات نیروهای مقاومت یمن علیه مواضع متجاوزان در حالی صورت می گیرد که از سوی دیگر اختلافات داخلی میان عربستان و امارات بر سر پرونده یمن تشدید شده است. متجاوزان با دیدن این پیشروی های نظامی از سوی نیروهای مقاومت یمن و هدف قرار گرفتن مواضع مهم خود توسط آنها بیش از پیش به اشتباه بودن محاسبات نظامی خود در یمن پی برده اند.

در این میان امارات که روند خارج کردن نظامیان خود را از یمن آغاز کرده به اختلافات جدی با عربستان رسیده است. در همین راستا علی القحوم عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگو با شبکه المیادین تاکید کرد اردوگاه متجاوزان در یمن در حالتی از اختلاف و از هم گسستگی قرار گرفته است. وی خاطر نشان کرد دشمن مرحله بازنگری در محاسبات خود را آغاز کرده و اختلاف سعودی و اماراتی آشکار است.

پیام مهم این عملیات این است که نیروهای یمنی می توانند شهر دمام که در فاصله بیش از هزار کیلومتری یمن قرار دارد با هدف قرار دهند و اینک معادله موشک های دور برد در یک پهنه جغرافیایی گسترده آغاز شده است.

این معادله بعد از معادله فرودگاه ها مطرح می شود. صنعاء می تواند عملیات نظامی خود را گسترده تر کرده و آن را وارد منطقه شرقی و پایتخت عربستان و در کل تمام اهداف حیاتی این کشور کند. عربستان در نهایت مجبور می شود مانند هم پیمان اماراتی خود دست به بازنگری در حساب و کتابهای خود در یمن به صورت ویژه و در منطقه خلیج فارس به صورت کلی بزند؛ البته قاعدتا این بازنگری، در سیاستهای ضد ایرانی عربستان در منطقه نیز صورت خواهد گرفت.

در هر صورت باید گفت که هر چقدر زمان به جلو پیش برود دایره و نوع عملیات نیروهای یمنی گسترده تر و با کیفیت تر شده و مناطقی را در امارات و عربستان در بر می گیرد که بی سابقه بوده است.

بنابراین ریاض و ابوظبی باید بدانند که زمان در خصوص جنگ یمن به نفع نیروهای مقاومت به پیش می رود و گرچه طولانی تر شدن این جنگ باعث برجای ماندن قربانیان بیشتر در یمن خواهد بود اما عربستان و امارات نیز از پیامدهای خطرناک آن در امان نخواهند ماند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا