اخبار خوزستانتیتر دوستون وسطفرهنگییادداشت

پنجم تیرماه سالروز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر گرامی باد

در خطه جنوب کشور گنجینه ‌پنهانی به نام استان خوزستان وجود دارد که  در درون خود شهرها و روستاهایی با قدمت تاریخی و کهن پروانده است که هر کدام از آن‌ها قدمت و تاریخ پرشکوه  این خطه را بازگو میکنند.
خوزستان را نمیتوان  بدون رودخانه کارون تصور کرد  رودخانه ای که  همواره در طول مسیر خود  تمدن هایی با تاریخی کهن  و شهرهایی  با  فرهنگ غنی و همچنین آثار باستانی که هر کدام نشان از قدمت و تاریخ سرزمین ایران است  به ارمغان آورده است .
رودخانه کارون  پس از  عبور ازتنگه ها و کوهستان های سر به فلک کشیده  زردکوه بختیاری در رشته کوه های  زاگرس  با ورود به شهر باستانی شوشتردر استان خوزستان  به دو رودخانه مجزا به نام گرگر و شطیط(ماه پاریان ) تقسیم میشود و این  دو رودخانه شوشتر را  مانند  جزیره ای در بر میگیرند و در جنوب شوشتر در (بندقیر) همراه با رودخانه دز، کارون را دوباره  تشکیل و بعداز شهر هایی همچون اهواز  در انتهای مسیر  به خلیج همیشه فارس می پیوندد.
رودخانه کارون که شاهرگ حیاتی مردم خوزستان می باشد، پر آب ترین و طویل ترین رودخانه ایران است..کارون همچنین تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران نامیده می شود.اگر چه در  سالهای اخیربا  ساخت سدهای مکرر بر رودخانه کارون و پروژه های انتقال آب  از میزان آب  این رودخانه کاسته شده ولی هنوز هم  باصلابت به حرکت خود ادامه میدهد و با حرکت خود حیات.سرسبزی.طبیعت زیبا و دلفریب را به ارمغان آورد.

رودخانه کارون مأمن انواع گونه های  حیات وحشی است  که رودخانه کارون را به عنوان یک زیستگاه  طبیعی  برای زیستن انتخاب کرده اند.
استان  خوزستان  بامناطق بکر و جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی و باستانی باعظمتی چون منظومه جهانی سازه های  آبی تاریخی شوشتر که به لطف نعمت خدادادی  رودخانه کارون وهمچنین دانش و هنر گذشتگان این سرزمین  یکی از  مشهورترین سازه های آبی تاریخی در جهان به شمار می رود از لحاظ پتانسیل گردشگری و جذب توریسم و سرمایه گذاری در بخشهای مختلف  بسیار حایز اهمیت می باشد .
شوشتر را بیشتر با عنوان پایتخت   سازه‌های آبی  جهان   که این سازه ها با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی  خود  به ثبت جهانی  رسیده ، معرفی شده است. سازه هایی که براساس نقش  آب و هنر نیاکان ما با استفاده از  معماری خاص طراحی  شده است و همه این سازه ها چون یک منظومه آبی با هم قرن هاست در ارتباط هستند

.سازه های مانند  آسیابها و آبشارهای شوشتر که مجموعه عظیم از کانالها ..تونلها و آسیابها که خود گویای هنر نیاکان ما از نقش واستفاده بهینه از  آب  می باشد و براساس همین تعاریف گفته شده شوشتر  را میتوان پایتخت آب (شوشتر شهری که آب را مدیریت کرد) معرفی کرد).

. در سفرنامه مادام ژان دیولافوآ باستان‌شناس نامدار فرانسوی از محوطه جهانی آسیاب ها وآبشارعای شوشتر به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده‌است.

سازه های آبی تاریخی شوشتر از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور به عنوان دهمین اثر ایران به کمیته میراث جهانی یونسکو ارائه شد. و سرانجام در نشست سالانه اعضای این کمیته در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، این پرونده با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.
ابوالفضل مهدی پور
فعال گردشگری و فرهنگی استان خوزستان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا