ایران و جهان

مینیاتور رنگ‌ها و فصل‌ها؛ آوای کاکایی‌ها و عاشقانه‌ای در کوهستان

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: مازندران، چهارفصل خدا زیبا است از اردیبهشت بهاری آن گرفته تا تابستان با هوای مطبوع، پاییز رنگارنگ و زمستان پرجاذبه… اینجا در همه ایام، طبیعت، مزرعه، تالاب و دشت برای مسافران آغوش گشوده است.

زمستان، بیداری پیش از سپیده‌دمان، دوشیدن گاوها و راهی کردنشان به محل چرا، غروب آخرین ستاره صبح، سرخی آسمان در محل تلاقی تپه‌های پردرخت و آسمان، بازگشت به کلبه و مهیاکردن صبحانه و نوشیدن جرعه گرمابخش چای، رفتن به جنگل‌ها و جمع‌آوری خوراک برای دام و آماده کردن تنور برای پختن نان، تجربه یک زندگی اصیل و نوستالژیک برای یک روز زیبا است.

گردشگری مزرعه؛ متنوع و بی‌نظیر در روستاهای مازندران

تنوع گردشگری مزرعه در مازندران، امکان انجام آن در چهارفصل سال، اصالت زندگی دامداران و کشاورزان روستایی، در کنار طبیعت زیبای استان، به این نوع گردشگری جاذبهٔ بی‌بدیلی بخشیده است.

هرکدام از چهارفصل سال در مازندران، فرصتی مناسب برای گردشگری مزرعه و کشاورزی است. این نوع گردشگری، جزئی از گردشگری روستایی و دارای انواعی همچون برداشت و چیدن محصول، رسیدگی به دام، جشنواره کشاورزی، آموزشی و تجربی و تورهای مزرعه برای کودکان است.

گردشگری مزرعه، جزئی از گردشگری روستایی و دارای انواعی همچون برداشت و چیدن محصول، رسیدگی به دام، جشنواره کشاورزی، آموزشی و تجربی و تورهای مزرعه برای کودکان استامروزه با توجه به افزایش فاصله میان مصرف‌کننده و تولیدکننده محصولات کشاورزی و دامی، بسیاری از مصرف‌کنندگان علاقه‌مندند تا بدانند محصولات کشاورزی و دامی چگونه تولید می‌شود و این فرایند را از نزدیک مشاهده و حتی تجربه کنند، به‌ویژه کودکان دوست دارند برداشت محصول و رسیدگی به دام را از نزدیک ببینند.

از دید پژوهشگران، گردشگری کشاورزی می‌تواند راهبردی برای ایجاد توسعه پایدار در کشاورزی و روستاها باشد، چراکه از بعد اقتصادی موجب تنوع درآمدی برای کشاورز و دامدار، عدم‌تغییر کاربری مزارع و ایجادگر یک فرصت شغلی جدید در روستا است و بدین شیوه موجب کاهش فقر، بیکاری و مهاجرت خواهد شد..

از بعد فرهنگی هم این نوع گردشگری موجب احیا و حفظ سنن و سبک زندگی روستایی می‌شود و از بعد زیست‌محیطی نیز حافظ مناظر طبیعی، محیط‌زیست و اکوسیستم‌ها خواهد بود.

 محمد احمدی فعال حوزه گردشگری در مازندران بابیان اینکه یکی از سنتی‌ترین زندگی فعلی دنیا را می‌توان در میان دامداران شهرستان سوادکوه مشاهده کرد، افزود: در برخی مراتع که بسیار دور از امکانات مدرن امروزی هستند، می‌توان نوعی بازگشت به زمان گذشته را تجربه کرد.

وی با اشاره به اینکه چند سال است که تور دو روزه مزرعه در گروه‌های چهارتا شش‌نفره، در حال انجام است، افزود: برای شروع کار ابتدا به خانواده دامدار آموزش‌های لازم داده شده و مرد خانواده نیز دوره گردشگری محلی را گذرانده است؛ چراکه آگاهی میزبان و توانایی برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات و نوع برخورد در این نوع گردشگری بسیار مهم است.

احمدی با اشاره به اینکه به گردشگران نیز از قبل، برنامه گردشی داده می‌شود؛ افزود: این برنامه شامل تمام فعالیت‌هایی است که گردشگر خواهد دید و کارهایی که می‌تواند انجام دهد؛ ازجمله بیدار شدن از صبح زود همگام با دامدار، دوشیدن گاو، پخت غذای محلی، پخت نان در تنور، آوردن خوراک برای دام از جنگل، رسیدگی به دام، گرفتن کره از ماست، استفاده از اسب با پالان و یراق محلی. بدین ترتیب، یک گردشگر یک روز واقعی از زندگی یک دامدار را تجربه خواهد کرد.

لذت تماشای پرندگان مهاجر

زمستان با کوچ پرندگان بیش از هر فصل دیگر، دلپذیر است و گردشگری زمستانه مازندران با آوای پرندگان مهاجر، نوای تیکا و کاکایی‌ها پیوند خورده استزمستان با کوچ پرندگان نادر بیش از هر فصل دیگر، دلپذیر است. گردشگری زمستانه مازندران با آوای پرندگان مهاجر، نوای تیکا و کاکایی‌ها پیوند خورده است و علاوه بر تالاب‌ها، حاشیه رودخانه و ساحل دریا مملو از حضور پرندگان نادر و رؤیایی است.

در مرکز شهر تنکابن و هیاهوی ماشین‌ها، حوالی چشمه کیله، دسته‌دسته کاکایی که فریادکشان به پرواز درآمده‌اند، صحنه‌های رؤیایی را در زمستان به تصویر کشیده‌اند، رهگذران زیادی هر روز صبح و شامگاه بر فراز پل به تماشای کاکایی‌ها می‌نشینند و روزگار می‌گذرانند.

 کاکایی خزری پرنده‌ای است دریایی و نسبتاً بزرگ که بال‌های دراز و پاهای پرده‌داری به رنگ زرد روشن دارد. این پرنده شباهت و قرابت نزدیکی با کاکائی نقره‌ای دارد و مانند آن و به‌وسیله سر و گردن سفید و سطح پشتی خاکستری‌رنگش، شناخته می‌شود.

سهیلا اکبری عضو سمن دوستداران حیات‌وحش مازندران می‌گوید: اگرچه کاکائی دریای خزر شباهت‌های زیادی با کاکائی نقره‌ای دارد ولی پاها، بال‌ها و گردنش کمی بلندتر از آن، چشمانش کوچک‌تر و اغلب تیره‌تر و همچنین اختلاف در رنگ پاها از صورتی روشن به زرد روشن و رنگ خاکستری سطح پشتی و بال‌هایش تیره‌تر از رنگ خاکستری سطح پشتی و بال‌های کاکائی نقره به نظر می‌رسد.

وی که از حضور و پرواز کاکایی‌ها به وجد آمده است می‌گوید: پرواز این پرندگان زیبا جلوه خاصی به شهر بخشیده است و مسافران زیادی در پاییز و زمستان برای تماشای این گونه‌های حیات‌وحش به شهر سفر می‌کنند.

اکبری پرنده‌نگری را ظرفیتی برای رونق گردشگری زمستانه برشمرد و برگزاری تورهای گردشگری و عکاسی و جشنواره کاکایی را ازجمله ظرفیت‌ها برای رونق صنعت گردشگری بیان کرد.

رقابت نفس‌گیر روستاها و شهرها در گردشگری

روستاهای مازندران در چند سال اخیر در رقابت با شهرها برای جذب گردشگر کم نیاورده‌اند و هر ساله شمار زیادی از مسافران چهارفصل در روستاها اُتراق می‌کنند.

سرن، روستایی زیبا در غرب مازندران نامش با لوبیای معروفش در میان بومیان گره‌خورده و هرساله گردشگران زیادی برای خرید لوبیای منحصربه‌فرد سرن به این روستای زیبا و خوش آب‌وهوا سفر می‌کنند.

محمد شلفی دهیار این روستا می‌گوید: طرح کاشت لوبیا از سال ۱۳۸۸ به‌طورجدی در بین روستاییان آغازشده و در حال حاضر ۱۳۰ هکتار از اراضی این روستا زیر کشت لوبیا قرار دارد.

وی ادامه داد: میانگین برداشت لوبیا در هر هکتار ۱۰ تن بوده و از هر هزار مترمربع زمین از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان لوبیا برداشت می‌شود و درآمد خوب و زودبازده بودن این محصول و مواد مغذی بالای آن باعث شده تا روستای سرن تنکابن از سال ۱۳۸۸ شاهد مهاجرت معکوس روستاییان بوده و جمعیت آن از ۲۰ خانوار به ۱۰۲ خانوار رسیده است.

کندلوس و عاشقانه ای در کوهستان

حیف است به مازندران سفر کنید و به کندلوس، زادگاه مینا و پلنگ نروید، عاشقانه‌ای نادر که نسل به نسل و سینه به سینه، روایت می‌شود. قصه ازآنجا آغاز می‌شود که مینا دختر کندلوسی صدای دلنوازی داشت و هر شب در اتاق خود آواز می‌خواند و یک پلنگ شیفته آواز او می‌شود و نزدیک پنجره می‌آمد و به آواز مینا را گوش می‌داد.

این آغاز قصه‌ای عاشقانه با طعم افسانه و زیبایی است. شگفتی این حکایت آنجا رخ می‌نماید که در سرانجام شبی، پلنگ براثر گلوله مردمان دهکده با تنی زخمی راه جنگل را در میان زمستان سرد و برفی طی می‌کند و مینا به هوای یافتنش شب‌هنگام به سیاهی جنگل و سوز و سرما می‌زند، در آن شب مینا دلش می‌خواست دردناک‌ترین ترانه و آوازش را بخواند. شبی سرد و تاریک، مینا آوازخوان پا به جنگل مه‌گرفته گذاشت و برای همیشه در چشم تر جنگل گم شد و هیچ‌گاه دیگر خبری از آمدن مینا و پلنگ در فضای  دهکده نپیچید.

قصه مینا و پلنگ در حدود صدسال پیش میان سال های  ۱۲۷۵ تا ۱۲۸۵ دریکی از روستاهای ییلاقی مازندران به نام کندلوس در کوهستان‌های نوشهر  در میان جنگل‌های انبوه و دست‌نخورده آن زمان به وقوع می‌پیوندد که شاید در جهان بی‌نظیر بوده است.

قصه‌های فراوان و اشعار دلنشین زیادی از قصه مینا و پلنگ سال ها پس از مرگ این دو نقل‌شده و سرانجام ناتمام این قصه، ذائقه بسیاری از مردان و زنان دیار کجور را به سرایش واداشت؛ قصه‌هایی که هنوز بر لبان اهالی این مرزوبوم زمزمه می‌شود.

آلاشت دور از قیل و قال کلانشهرها

نواحی مرکزی مازندران نیز مملو از جاذبه‌های بدیع و چشم‌نوازی است که تابستان و زمستانش برای گردشگران، جاذبه خاصی دارد که آلاشت، آشیان عقاب‌ها بر بلندای مازندران، با جاده‌ای پرپیچ‌وخم در دل جنگل، وصف‌ناشدنی است.

آسفالت جاده، پرپیچ‌وخم در دل مسیری جنگلی-کوهستانی کشیده شده است، هنوز کناره‌های جاده  از آخرین برفی که باریده است، گل‌نشان است و سبزه‌های نورسته از زیر برف همچون زمردی می‌درخشند، با هر پیچ جاده، بالا و بالاتر می‌رویم، آدمی از زیبایی مناظر نمی‌داند به کدام سوی جاده بنگرد، تقابل صخره و درخت و برف، آلاشت را رؤیایی کرده است.

آلاشت، آن‌چنان در اوج است که آشیانه عقاب‌ها نام‌گرفته، شهری در ارتفاع نزدیک به ۱۹۰۰ متری از سطح دریا، در جنوب استان مازندران و در شهرستان سوادکوه. دو عنصر مهم اما گمشده روزگار امروز، احساس آرامش و سلامت است که هر دو در شهر آلاشت قابل‌دستیابی است، مکانی دور از قیل‌وقال کلانشهرها، پر از آرامش کوهستان‌، هوای پاک جنگل‌ها و صفای باطن روستانشینان.

مازندران با دو هزار جاذبه طبیعی و تاریخی همیشه و در تمام فصول مهیای گردشگران است، از چشمه سورت و باغ جهانی عباس‌آباد در شرق استان گرفته، تا خانه کلبادی، دیار بهارنارنج و برج رسکت در مرکز، دریاچه ارواح و ولشت تابلویی زیبا و مینیاتوری از گردشگری را به تصویر کشیده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا