ایران و جهان

اصلاح پول ملی در شرایط کنونی ضروری است


حسن اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استفاده مردم ایران از یکای تومان به جای ریال همواره با سردرگمی و مشکلات عدیده ای همراه بوده است.

وی با اشاره به اینکه  مردم در معادلات ذهنی خود از تومان به جای ریال استفاده می‌کنند، افزود: مردم مجبور هستند برای درک قیمتی که به ریال درج شده آن را تبدیل به تومان کنند که این موضوع یک تلاش بی فایده ذهنی برای آنان تحمیل کرده است که گاها با خطا نیز روبرو است.

دو یکای پولی متفاوت تنها در ایران دیده می‌شود

عضو اقتصاد دانان ایران با اشاره به اینکه در برخی مواقع مردم حتی نمی‌دانند مبلغ به ریال است یا به تومان، بیان کرد: چنین وضعیتی که دو یکای پولی متفاوت به این شکل در یک کشور در کنار هم استفاده می شود تنها در ایران دیده می شود.

اسماعیلی در ادامه گفت: این موضوع برای گردشگران خارجی که با یکای پولی ایران آشنایی ندارند نیز موجب مشکلاتی می شود.

وی بیان کرد: اکنون یکای پول ریال نسبت به تومان در زندگی مردم نقش چندانی ندارد و به گونه ای است که ارتباط قیمت ها با ریال برای جامعه قابل نیست.

عضو انجمن اقتصاد دانان ایران در ادامه گفت: این موضوع نشان دهنده یک نظام غیر بهینه پرداخت و هزینه نقدی در اقتصاد ملی است.

اسماعیلی تصریح کرد: اصلاح پول ملی در شرایط کنونی اقتصاد ایران از نظر حسابداری و اقتصادی ضروری بنظر می رسد.

وی خاطر نشان کرد: البته اصلاح باید همراه با آموزش و اطاع رسانی گسترده در جامعه باشد.

حذف صفر از پول ملی آغاز دوران جدید اقتصادی است

وی بیان کرد: پول ملی بی ارزش بر انتظارات تورمی افراد تاثیر می گذارد و هر روز افراد جامعه یادآوری می شود که پول ملی آنها تا چه حد بی ارزش شده است و مدام به آنها یادآوری می شود که چگونه قیمت ها شدیدا افزایش یافته و در نتیجه همیشه انتظار جهشی دوباره در قیمت ها را دارند.

اسماعیلی گفت: معمولا دولت‌ها حذف صفر را جزیی از برنامه ثبات اقتصادی به حساب می آورند.

عضو انجمن اقتصاد دانان ایران با اشاره به اینکه کشورهای مختلف حذف صفر را از پول ملی خود را تجربه کرده‌اند، بیان کرد: کشور ترکیه با حذف شش صفر از پول ملی خود توانست ابر تورم را کنترل کند، کشور هلند نیز با حذف ۴ صفر تورم بالای ۱۰۰ درصدی کشور را کنترل کرد.

وی در ادامه گفت: اما در این تغییر در واحد های پولی کشورهای ناکامی مانند آرژانتین که در بحران عمیق مالی و بانکی گرفتار و دچار سقوط کامل اقتصاد شد و زیمبابوه نیز تورم به قدری افزایش یافت که بانک مرکزی اعلام کرد کاغذ اسکناس برای نشر پول ندارد.

اسماعیلی بیان کرد: تا کنون ۷۱ کشور در جهان اقدام به حذف صفر کرده است و در برخی از این کشور ها به تغییر نام واحد پولی نیز اقدام کرده اند.

وی با عنوان اینکه این تغییر در دو وجه مورد توجه است، افزود: یکی از رویکرد های این تغییر حسابداری است که موجب تسهیل امور مالی و داد و ستد، افزایش ظاهری قدرت پول ملی، محاسبات و خرید و فروش های مردم می شود و دیگری رویکرد اقتصادی ایت که موجب بهبود شاخص های اقتصاد کلان شامل افزایش تولید، آزادسازی اقتصادی، رفع انحصارات و سرمایه گزاری خارجی می‌شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا