ایران و جهان

کانکس‌نشینی در بم ادامه دارد/ مرگ ۲۶ هزار نفر در ۱۰ ثانیه

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: ۱۵ سال از زمین لرزه بم گذشته و جشن پایان بازسازی این شهر هم برگزار شد اما غم های مردم این شهر پایان ندارد، دیرکرد و اقساط وامهای پرداخت نشده، عمران شهری، خانه های نیمه ساخته، حاشیه نشینی، کانکس‌نشینی و خانه‌های بی آب، سینمای تعطیل و پروژه های نیمه تمام و ارگی که هنوز بازسازی نشده بخشی از مشکلات این شهر است.

اما مهمترین مشکل مردم بم صدمات روحی و روانی است که هم اکنون بهزیستی کرمان از آن به عنوان زمین لرزه خاموش یاد می کند که البته هیچ چاره ای برای آن اندیشیده نشده است.

پنجم دیماه سال ۸۲ بود که زمین لرزه ای ۶.۵ ریشتری ساعت ۵ و ۲۶ دقیقه صبح بم را تکان داد در چند ثانیه بیش از ۲۶ هزار نفر از مردم این شهر جان باختند اما آمار غیررسمی و ابعاد قبرستان این شهر نشان می دهد تعداد جان باختگان به مراتب بیشتر بوده ، هزاران نفر زخمی شدند و ۹۰ درصد شهر ویران شد. هزاران کودک یتیم، هزاران زن بی خانمان و صدها نفر قطع عضو یا قطع نخاع شدند.

شهر بم بر روی خطرناک ترین گسل قرن ساخته شده است!

از آن زمان سال ها می گذرد و همه می گویند بازسازی بم تمام شده و این شهر در مقابل زمین لرزه مقاوم است اما کسی نمی گوید که شهر دقیقا بر روی همان گسلی ساخته شد که جان هزاران نفر را گرفت.

امروز صبح مردم این شهر باز هم در قبرستان ۳۰ هزار نفری بم بر سرمزارهایی حضور یافتند که گاه بر روی سنگهای قبر به هم پیوسته اش نام ۲۰ نفر از اعضای یک خانواده نوشته شده است

اینکه چرا چنین اشتباه سهمگینی در زمان بازسازی این شهر روی داد و هم اکنون صدها خانه دقیقا روی خط گسل قرار گرفته اند را مسئولان وقت بازسازی این شهر باید پاسخ بدهند اما اینکه چرا هنوز مشکلات مردم پا برجامانده است را مسئولان فعلی به گردن گذشته ها می اندازند و مسئولان گذشته هم پاسخگو نیستند.

کانکس‌نشینی مردم ادامه دارد/ آوارها برجای مانده‌اند

هنوز شهرکهای حاشیه ای این شهر کانکس نشین هستند و کانکسها در شهر هم دیده می شوند، به گفته مسئولان محلی به خصوص رئیس شورای شهر بم برخی از مردم این شهر هنوز در کانکس زندگی می کنند.

عمران شهری مشکل دارد و کوچه های خاکی را به سادگی می توان در بم وبروات دید، در بروات شهرکی وجود دارد که با گذشت سالها از ساختش آب ندارد.

شاید تعجب کنید که هنوز در برخی از مکانهای شهر بم آوار زمین لرزه پا برجاست.

امروز صبح مردم این شهر باز هم در قبرستان ۳۰ هزار نفری بم بر سرمزارهایی حضور یافتند که گاه بر روی سنگهای قبر به هم پیوسته اش نام ۲۰ نفر از اعضای یک خانواده نوشته شده است.

اینجا شهری است که بعد از ۵ دی ماه ۸۲ از برخی از خانواده ها دیگر اثری برجای نمانده است.

امسال برای نخستین بار معاون عمرانی استاندار کرمان و نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی از اتمام بازسازی این شهر انتقاد کردند و گفتند نباید جشن بازسازی این شهر برگزار می شد.

مردمی که تمام زندگی خود را از دست دادند و هیچ منبع درآمدی نداشتند دقیقا از زمان بروز زمین لرزه زیر دین بانکهای مختلف رفتند

یکی از مهمترین مشکلاتی که مردم این شهر با آن مواجه هستند، عدم بخشودگی بدهی های بانکی مردم این شهر قبل از زمین لرزه است.

مردمی که تمام زندگی خود را از دست دادند و هیچ منبع درآمدی نداشتند دقیقا از زمان بروز زمین لرزه زیر دین بانکهای مختلف رفتند.

مصوبه ای که اجرا نشد

در تاریخ ۱۴ اسفند سال ۹۳ این خبر  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت در رسانه های منتشر شد «جریمه خسارت تاخیر متعلق به تسهیلات پرداختی معوق بانک ها به آسیب دیدگان ناشی از زلزله شهرستان بم که قبل از وقوع زلزله اعطا شده است با موافقت بانک عامل مربوط، بخشوده و اصل تسهیلات اعطایی یاد شده در اقساط بلند مدت (حداکثر پنج ساله) توسط وام گیرندگان و یا وراث قانونی آن ها پرداخت می شود.«
اما این مصوبه هرگز اجرا نشد و مردم بعد از سالها از زمین لرزه با معوقات سنگین بانکی مواجه هستند و نمی توانند از تسهیلات بانکی به خصوص در بخش کشاورزی و عمرانی استفاده کنند.

استاندار کرمان در این خصوص روز گذشته گفت: مردم بم به دلیل معوقات بانکی مربوط به قبل از زلزله سال ۸۲ قادر به دریافت تسهیلات بانکی نیستند و در این خصوص باید چاره اندیشی شود.

اما گویا با وجود تمام این درخواستها بانکهای قصدی برای استهمال این معوقات بانکی ندارند. حتی خبرهایی از پیگیری مجدانه بانکها برای وصول این معوقات در قالب یک کارگروه تحت عنوان پیگیری معوقات بانکی هم منتشر شده است.   

هزاران داستان نا تمام در شهر افسانه های تاریخی

بم هر چند سرش را از میانه آورها بلند کرده است اما هنوز هم هزاران کار بر زمین مانده در این شهر وجود دارد، کافیست به ارگ قدیم بم نگاه کنید ارگی که بعد از ۱۵ سال از زمین لرزه هنوز هم تکمیل نشده و آوارهای ناشی از زمین لرزه در آن دیده می شود.

هر چند میراث فرهنگی اعلام کرده بخشی از ارگ را برای اینکه در تاریخش ثبت شود را مرمت نمی کند اما کمتر کسی این حرف را قبول می کند و همه انتظار دارند تصمیم گیری های بی تدبیر این چنینی کنار گذاشته شود و ارگ بم به صورت کامل مرمت شود.

اعتبارات بازسازی متوقف شده اند

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی نیز از جمله افرادی است که از مسئولان اجرایی می خواهد به مشکلات و مسائل شهر بم رسیدگی شود.

حبیب اله نیکزادی در گفتگو با مهر خواستار اختصاص اعتبار مورد نیاز این شهر برای اتمام پروژه های نیمه تمام عمرانی شد و بیان داشت: باید اعتبار مورد نیاز برای اتمام بازسازی در این شهر انجام شود چون هنوز بسیاری از کارها بر زمین مانده اما اعتباری برای بازسازی اختصاص نیافته است.

وی با انتقاد از اعلام پایان بازسازی شهر گفت: این امر سبب شده اعتبارات بازسازی عملا متوقف شود در حالیکه هنوز در شهر کارهای زیادی است که بر زمین مانده است.

باید هر چه سریعتر ساخت و ساز را در محدوده گسلها متوقف و اصلاحاتی در این زمینه انجام دهیم تا در صورت بروز زمین لرزه مجدد در شهر شاهد خسارت جانی و مالی نباشیم

وی همچنین یکی از افرادی است که از ساخت این شهر بر روی گسل این شهر انتقاد دارد و می گوید: باید هر چه سریعتر ساخت و ساز را در محدوده گسلها متوقف و اصلاحاتی در این زمینه انجام دهیم تا در صورت بروز زمین لرزه مجدد در شهر شاهد خسارت جانی و مالی نباشیم.

وی در ادامه از عدم بخشودگی و حل مشکل معوقات مردم شهر بم انتقاد کرد و بیان داشت: مردم عملا با وجود این موعوقات نمی توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند که این امر در بخش عمرانی و کشاورزی مشکل ساز شده است.

معاون عمرانی استاندار کرمان نیز با انتقاد از اعلام اتمام بازسازی شهر بم می گوید: ما باید این حقیقت را قبول کنیم که استان کرمان زلزله خیز است و باید تمام نقاط استان مقاوم سازی شود که اقدامات خوبی نیز در این راستا انجام شده که باید تکمیل شود.

۶۴۵ میلیارد تومان خسارت زمین لرزه بم

مصطفی آیت اللهی موسوی افزود: در این زمین لرزه ۶۴۵ میلیارد تومان خسارت به بار آمد در حالیکه با صرف بخشی از این هزینه می شد جلوی بسیاری از خسارتها را گرفت.

وی زمین لرزه بم را زلزله عمومی و افقی دانست و گفت: همین امر موجب خسارتهای زیاد در این حادثه شد اما در خصوص روند بازسازی بم باید بررسیهای دقیق تری انجام شود هر چند که این بازسازی کار بزرگی در سطح بین المللی بود.

معاون استاندار کرمان با اشاره به مشکلاتی که در این شهر وجود دارد گفت: باید اقدامات لازم برای حل مشکلات این شهر از جمله تعیین تکلیف معوقات بانکی که موجب بروز مشکلاتی برای مردم شده انجام شود.

امروز بعد از ۱۵ سال مردم خونگرم، مهربان اما داغدیده بم  همچنان با صلابت سعی دارند شهرشان را بسازند شهری مملو از نخلستانهای سر به فلک کشیده که عطر نخلستانهایش همه جا پیچیده است و سایه درختان مرکباتش و گلهای رنگارنگ گرمسیری شهر فضای صمیمی این شهر ناتمام را دلنشین کرده است.

مردم این شهر هر چند خاطره و بغض همیشگی شان در چشمانشان دیده می شود اما هیچ وقت در مقابل سختی ها سرخم نکرده اند و هنوز هم صداهای سازها و حنجره های طلایشان از هر کوی و برزن شنیده می شود، هر چند در چنین روزی ایرج بسطامی زیر آوار این زلزله جان باخت اما امروز هم بار دیگر تصنیف های مشهور ایرج بسطامی از بلند گوهای این شهر به گوش می رسد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا