ایران و جهان

وعده‌های سفر روحانی گلستان را متحول نکرد/بلاتکلیفی پروژه‌های بزرگ

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا بهرامی: در سفر نخست حسن روحانی به گلستان اجرای ۱۲۱ پروژه در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی با اعتباری بالغ‌بر ۵۸۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۹۳ مصوب شد تا گلستان در این بخش‌ها متحول شود اما با بر زمین ماندن بسیاری از پروژه‌های بزرگ، گلستان متحول نشد.

۱۲ آذرماه سال ۱۳۹۳ بود که رئیس‌جمهور ایران، با دو همتای ترکمنستانی و قزاقستانی خود به نشانه تقویت پیوند و استحکام بیش‌ازپیش همکاری‌ها و روابط مشترک در حرکتی نمادین، پیچ یکی از ریل‌های خط آهن ۹۰۰ کیلومتری ایران- ترکمنستان را بست و رسماً سفر خود به گلستان را آغاز کرد.

سفر نخست رئیس‌جمهور به گلستان با افتتاح یک خط ریلی بین‌المللی آغاز شد اما با وعده‌های بزرگ اجرای پروژه‌های اقتصادی و گردشگری برای متحول کردن گلستان همراه بود.

روحانی در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاری گلستان وعده اجرای منطقه آزاد اینچه برون را داد و از اجرای آن به‌عنوان روشن کردن یک چراغ سبز در کنار دریاچه خزر برای توسعه منطقه یاد کرد؛ پروژه‌ای که با گذشت چهار سال، اجرای آن با اماواگرهایی همراه است.

برگشت لایحه منطقه آزاد اینچه برون به مجلس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم بندرگز، بندرترکمن، کردکوی و گمیشان در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت منطقه آزاد اینچه برون به خبرنگار مهر اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی را به لایحه ایجاد مناطق آزاد وارد کرده و این لایحه هم‌اکنون به مجلس برگشت خورده است.

تبدیل جزیره آشوراده به مرکز گردشگری کشور وعده دیگر روحانی در سفر نخست به گلستان بود که آن هم هنوز اجرایی نشده و محل مناقشه است رامین نورقلی‌پور دلیل اصلی ایرادات وارده را بار مالی مناطق آزاد بر دوش دولت اعلام و بیان کرد: لایحه منطقه آزاد اینچه برون نیازمند بررسی‌های بیشتر در مجلس شورای اسلامی است.

همچنین روحانی پیش‌ازاین در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاری گلستان که در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد به ظرفیت‌های گلستان در حوزه‌های مختلف اشاره کرده و گفته بود: «گلستان در زمینه صنعت و معدن، گردشگری، کشاورزی و همچنین فناوری‌های نوین و ایجاد شهرک متالوژی استعداد دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری است»؛ حالا با گذشت چهار سال به‌زعم نماینده شهرستان‌های غرب گلستان (نورقلی پور)، اجرای این پروژه وابسته به اجرای منطقه آزاد اینچه برون و بهبود شرایط اقتصادی راه‌آهن ایران ترکمنستان است و به‌زودی نمی‌توان امید به اجرای آن داشت.

همچنین رئیس‌جمهور شامگاه چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۴ در نشست خبری که آخرین برنامه از دهمین سفر استانی دولت تدبیر و امید بود اجرای ۱۲۱ پروژه با اعتبار ۵۸۰ میلیارد تومان تا پایان سال را وعده داده بود.

روز یکشنبه (۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۷) سرپرست نهاد ریاست جمهوری در حاشیه جلسه سرمایه‌گذاری و توسعه گلستان در جمع خبرنگاران از آخرین وضعیت مصوبات سفر نخست روحانی به گلستان گزارش داد و گفت: «خوشبختانه از ۱۲۱ پروژه کشاورزی، پتروشیمی، راه‌آهن و گردشگری که در برنامه‌های سفر نخست قرار داده بودیم ۷۰ تا ۸۰ پروژه به اتمام رسیده است و ۳۰ پروژه ۷۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند

اختصاص تمام بودجه سفر قبل

محمود واعظی افزود: «تمام بودجه سفر قبل به‌علاوه ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر اختصاص‌یافته و پروژه‌های باقی‌مانده دنبال می‌شود.»

به گفته وی وضعیت نرخ بیکاری گلستان از متوسط کشور بهتر است و این موضوع نشان می‌دهد فعالیت‌های اقتصادی در گلستان خوب پیش می‌رود.

هرچند رئیس دفتر رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری معتقد است ۳۰ پروژه باقی‌مانده سفر گذشته روحانی به گلستان بین ۷۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فعالیت‌های اقتصادی در استان خوب پیش می‌رود اما بررسی وعده اجرای پروژه‌های بزرگ که قرار بود گلستان را متحول کند خلاف این مدعا را اثبات می‌کند.

اجرای سد نرماب به عنوان بزرگ‌ترین پروژه سدسازی استان، سال آینده به پایان می‌رسد و فاز نخست طرح توسعه تولید میگو در گمیشان هم به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود

روحانی در سفر قبلی خود به گلستان با اظهار امیدواری از این‌که خط آهن ترانزیتی شرق دریای خزر (راه‌آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان) بتواند تحول خوبی برای کل منطقه اعم از ایران و کشورهای همسایه به وجود بیاورد، وعده اجرای راه‌آهن گرگان- مشهد را داده بود که با گذشت چهار سال اجرای این پروژه همچنان با اماواگر همراه است و ابهام در همکاری شرکت چینی (فاینانسر پروژه) وجود دارد.

منطقه آزاد اینچه برون هم که به گفته رئیس‌جمهور قرار بود هم مرکزی برای انبار کالاهای مبادلاتی از خط آهن مشترک باشد و هم پایه تحول صنعتی در کل استان شود هم همچنان بلاتکلیف است.

تبدیل جزیره آشوراده به مرکز گردشگری کشور وعده دیگر روحانی در سفر نخست به گلستان بود که آن هم هنوز اجرایی نشده و محل مناقشه تشکل‌های محیط زیستی، سازمان بازرسی کل کشور، محیط زیست و … است هرچند سیدمناف هاشمی، استاندار گلستان هفته گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد که پیمانکار پروژه آشوراده مشخص شده و هیچ چیز نمی‌تواند مانع اجرای آن شود.

انجام مطالعات ۲۸۰ هزار هکتار زهکشی و اجرای مرحله نخست آن در ۲۲ هزار هکتار از دیگر وعده‌های سفر روحانی به گلستان بود که هم‌اکنون محقق شده است.

اجرا و تکمیل چند سد در گلستان و توسعه آبزی‌پروری و تولید میگو از دیگر وعده‌های روحانی در گلستان بود که بر اساس آخرین اطلاعات ارائه‌شده، اجرای سد نرماب به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه سدسازی استان، سال آینده به پایان می‌رسد و فاز نخست طرح توسعه تولید میگو در گمیشان نیز به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود.

تحول در حوزه گردشگری گلستان مسکوت ماند

تحول در حوزه گردشگری گلستان که به‌زعم حسن روحانی با تأمین زیرساخت‌ها توسط دولت و ورود بخش خصوصی میسر می‌شود از دیگر وعده‌های سفر بود که رئیس‌جمهور قول داده بود با اجرای «ریل، جاده، راه‌آهن، منطقه آزاد و تبدیل آشوراده به مرکز گردشگری زمینه بیشتر حضور گردشگر و رونق این صنعت در گلستان را فراهم کند» قولی که با مسکوت ماندن اجرای پروژه‌های قبلی به وعده بی‌سرانجام تبدیل شد.

انتقال جاده از پارک ملی گلستان دیگر مطالبه گلستانی‌ها از رئیس‌جمهور بود که روحانی با بیان این‌که «انتقال جاده بین‌المللی از جنگل گلستان دغدغه دولت است و مطالعات انجام می‌شود اما منابع کافی برای اجرای آن در حال حاضر وجود ندارد» وعده ایجاد پایگاه مناسب امداد و نجات، تجهیز هلال‌احمر و خریداری تعدادی بالگرد را داد که هم‌اکنون تنها بخشی از آن اجرا شده است.

روحانی در خصوص پتروشیمی گلستان هم در سفر خود به گلستان وعده داد «اگر دولت قبل تعهداتی در خصوص این پروژه داده ناچار به اجرای آن هستیم و تعهدات حقوقی دولت در این پروژه را به گردن می‌گیریم و هر کمکی را برای پتروشیمی گلستان انجام می‌دهیم»؛ حالا با گذشت چهار سال هرچند این پروژه هم به سرانجام نرسیده اما استاندار گلستان با تأکید بر این‌که امید نمی‌دهد عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان به‌زودی آغاز شود، اما معتقد است با پیگیری‌های انجام‌شده در یک سال اخیر تلاش شده است پروژه‌ای را که حدود هشت یا ۹ سال مسکوت مانده بود از طریق ورود دو شرکت دولتی (سازمان سرمایه‌گذاری وزارت نفت و تعاون روستایی) و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعال کنند.

وضعیت پروژه‌های سفر قبلی هیئت دولت در حالی است که رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران در مورد سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان گلستان اظهار کرد: ان‌شاءالله این سفر هفته آینده انجام خواهد شد.

مشکلات اساسی گلستان در سفر رئیس‌جمهور مطالبه شود

نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان گفت: هم‌اکنون مشکلات پیچیده‌ای در گلستان داریم که حل این مشکلات در سفر رئیس‌جمهور به استان مطالبه شود. آیت‌الله نورمفیدی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: به دنبال انجام کارهای اساسی و زیربنایی در استان باشید به‌گونه‌ای که رضایت عمومی و اقشار مختلف را به همراه داشته باشد.

وی با تأکید بر این‌که نگاه ما به مسائل باید نگاه توسعه‌ای باشد، گفت: هم‌اکنون مشکلات پیچیده و اساسی در استان داریم که حل آن‌ها می‌تواند استان را متحول کند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند قوانین برای بهبود اوضاع وضع شده‌اند اما گاهی مشکلاتی را سر راه قرار می‌دهند که باید با تعامل و تعادل آن‌ها را حل کنیم و تلاش داریم حل برخی از مشکلات اساسی استان را در سفر رئیس‌جمهور به گلستان مطالبه کنیم.

عبدالرضا چراغعلی سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استاندار گلستان هم در این رابطه اظهار کرد: استاندار گلستان تأکیدات و پیگیری‌های بسیاری برای انجام سفر رئیس‌جمهور به گلستان داشتند که خوشبختانه در حال تحقق است.

وی با اشاره به این‌که در جلسات نهاد ریاست جمهوری اتفاقات خوبی برای استان در حال تصویب است، افزود: پتروشیمی، آب، راه‌آهن، جاده، سرمایه‌گذاری در بخش اشتغال و صنعت و… از نیازهای استان است که در برنامه‌های  سفر رئیس‌جمهور به گلستان اعلام می‌شود.

سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استاندار گلستان ادامه داد: قسمت عمده تعهدات سفر قبلی رئیس‌جمهور به گلستان به سرانجام رسیده و در جلسات تلاش شده مابقی هم به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: مطابق هماهنگی‌های انجام‌شده بخش عمده هیئت‌وزیران در سفر رئیس‌جمهور به گلستان حضور خواهند داشت. چراغعلی تصریح کرد: تلاش داریم بتوانیم در این سفر مطالبات منطقی بر زمین مانده استان را دنبال کنیم.

وی با بیان این‌که به‌زودی جزییات سفر رئیس‌جمهور به گلستان توسط استاندار تشریح می‌شود، خاطرنشان کرد: دیدار نخبگان و فعالان حوزه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با رئیس‌جمهور، نشست خبری و جلسه شورای اداری در گرگان برگزار می‌شود اما تلاش داریم بتوانیم هماهنگی‌های لازم برای برگزاری دیدار عمومی با رئیس‌جمهور در شهری به غیر مرکز استان و در شرق استان انجام شود.

حالا در شرایطی مسئولان اعلام می‌کند رئیس‌جمهور طی دی‌ماه به گلستان سفر می‌کند گلستانی‌ها انتظار دارند گره‌های اجرای پروژه‌های بزرگ و محوری استان که می‌تواند تحول اقتصادی، صنعتی و … در گلستان ایجاد کند، باز شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا