ایران و جهان

هیأت پارلمانی انگلیس به دنبال روشن شدن وضع فعالان بازداشت‌شده سعودی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از رسیدن خبرهایی مبنی‌ بر بدرفتاری و شکنجه ۸ زن بازداشت‌شده فعال در زمینه حقوق زنان در عربستان سعودی، یک هیأت فراحزبی از پارلمان بریتانیا و تعدادی از وکلای بین‌المللی خواستار ملاقات با این زنان شده‌اند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، گروهی از قانونگذاران و وکلای انگلیسی که هیأتی برای بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان در عربستان سعودی تشکیل داده‌اند، قرار است به زودی گزارشی مشروح از یافته‌های تحقیقاتشان منتشر کنند. این هیأت پس از آن تشکیل شد که رسانه‌ها گزارش دادند این فعالان حقوق بشر که در زندان «ذهبان» در حومه شهر جده نگهداری می‌شوند، مورد بدرفتاری قرار گرفته و از  ملاقات با اعضای خانواده و بستگانشان منع شده‌اند.

«کریسپین بلانت» رئیس سابق کمیته منتخب امور خارجه از حزب محافظه‌کار، «لیلا مارون» نماینده لیبرال دموکرات مجلس و «پاول ویلیامز» نماینده عضو حزب کارگر و کمیته منتخب سلامت و خدمات اجتماعی از جمله اعضای این هیأت هستند.

طبق گزارش دیدبان حقوق بشر، این ۸ زن مورد آزارهایی نظیر تجاوز، شوک الکتریکی و کتک زدن قرار گرفته‌اند.

بلانت ضمن ارائه درخواست رسمی سفر به عربستان سعودی به «محمد بن نواف بن عبدالعزیز» سفیر ریاض در لندن، در جمع اعضای این هیأت گفت: «نگرانی‌های قابل اعتنایی وجود دارد که شرایط بازداشت این فعالان زن ممکن است به میزان قابل توجهی با استانداردهای بین‌المللی و همین‌طور استانداردهای خود عربستان سعودی فاصله داشته باشد».

وی همچنین گفت: «این درخواست را از مقام‌های سعودی می‌کنیم تا بتوانیم خودمان شرایطی را که این فعالان زن در آن بازداشت بوده و هستند را ارزیابی کنیم».

بلانت گفت امیدوار است همکاری احتمالی سعودی‌ها موجب شود تا گزارش بعدی هیأت از بهبود وضعیت این فعالان حقوق بشر حکایت داشته باشد.

گروهی از وکلای گروه حقوقی «آی. تی. ان سولیسیترز» هم به نمایندگی از گروهی از اتباع سعودی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، در این هیأت حضور دارند.

«طیب علی» یکی از کارکنان این شرکت گفته است: «بازداشت و شکنجه این فعالان زن سعودی بین ماه‌های می و آگوست ۲۰۱۸، که اغلب آن‌ها برای رسیدن به حق رانندگی تلاش می‌کردند، موجب تضعیف پیشرفت عربستان شده و خلاف تعهدات این کشور ذیل قوانین بین‌المللی است».

هفته گذشته، «عبدالله الغامدی» فعال حوزه حقوق بشر در عربستان به شبکه خبری «الجزیره» گفت هشت زن دیگر هم که از بستگان و خانواده‌های زندانیان هستند و خواستار آزادی بستگانشان بوده‌اند، اخیرا بازداشت شده و در زندان «الطرفیه» محبوسند. احکام این افراد از پنج تا سیزده سال اعلام شده است.

او خواستار توقف بازداشت‌های مشابه شد و گفت: «سریال تهدیدهای رژیم علیه مردم و بستگان بازداشت‌شدگان هنوز ادامه دارد».

انتهای پیام/ق


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا