ایران و جهان

نامه‌نگاری تازه «اون» و «این»؛ سران دو کره بار دیگر دیدار می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقامات کره جنوبی می‌گویند «مون جائه این» رئیس‌جمهور این کشور نامه‌ای از «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی مبنی بر دعوت برای گفت‌وگو در خصوص صلح در شبه‌جزیره کره دریافت کرده است.

«کیم یو کیوم» سخنگوی «چونگ وا دائه» (دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی)، به خبرنگاران گفته است که رهبران دو کره، با هدف غلبه بر تقابلات طولانی مدت رخ داده در مرز دو کشور دست به اقداماتی عملی زده‌اند.

این مقام کره جنوبی، گفته است کیم جونگ اون در این نامه بابت لغو سفرش به «سئول» عذرخواهی کرده و بر عزمی قوی برای انجام این ملاقات در آینده تاکید کرده است.

وی در ادامه گفت: «رهبر کیم گفته‌ مشتاق است سال آینده (میلادی) با رئیس‌جمهور مون در خصوص حل مسئله غیرهسته‌ای شدن شبه جزیره کره و و صلح و کامیابی در این منطقه دیدار کند».

در راستای ایجاد آشتی میان دو کره، شهریور امسال رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به‌ همراه همسرش به کره‌شمالی رفت و با رهبر کره شمالی در خصوص خلع‌سلاح هسته‌ای منطقه و پایان دادن به ۶۵ سال وضعیت جنگی در مرزهای بین دو کشور مذاکره کرد. پیش از آن نیز در زمستان سال گذشته گروهی از مقامات بلند‌پایه کره‌شمالی برای حضور در مراسم المپیک زمستانی به کره‌جنوبی سفر کرده بودند.

دیدار سران دو کره چند هفته پس از آن انجام شد که کیم در رخدادی بی‌سابقه در سنگاپور با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد. در آن دیدار، ترامپ و کیم برای تبدیل شبه جزیره کره به یک منطقه عاری از تسلیحات اتمی توافق کردند. با وجود اقدامات پیونگ‌یانگ برای توقف بخشی‌هایی از برنامه موشکی و اتمی‌اش، واشنگتن تاکنون از رفع تحریم‌های کره شمالی خودداری کرده است.

کره شمالی هفته گذشته در بیانیه‌ای تأکید کرد که منظور از هسته‌ای‌زدایی از شبه جزیره، فقط از بین بردن تسلیحات کره شمالی نیست و آمریکا نیز باید نیروهای اتمی خود را از آن منطقه خارج کند. پیونگ‌یانگ هشدار داده که تا زمانی که تهدید اتمی آمریکا در شرق آسیا وجود داشته باشد، تسلیحات بازدارنده خود را کنار نمی‌گذارد.

انتهای پیام/ق


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا