ایران و جهان

مهمترین ویژگی جوانان شفافیت است/ نیاز به رسیدگی شرایط روحی و روانی جوانان

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، انوشیروان محسنی‌بندپی در دومین نشست مجمع مشورتی جوانان ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت آیت‌الله شاهرودی و حادثه غمناک به وقوع پیوسته در دانشگاه واحد علوم و تحقیقات گفت: بنده به دلیل اینکه چندین سال پیش با خودرو به دره‌ای پرت شده‌ام می‌دانم این افراد چه زجری را کشیده‌اند. چندین سال پیش زمانی که ما از ماموریت شهرستان مازندران بازمی‌گشتیم خودروی ما به ته دره سقوط کرد و بنده به دلیل بستن کمربند فرصت زنده ماندن پیدا کردم؛ شاید اگر در آن محل گارد ریلی نصب شده بود ما به ته دره سقوط نمی‌کردیم و راننده‌مان فوت نمی‌کرد.

وی افزود:‌ما می‌توانیم از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کنیم، زمانی که هواپیما سقوط می‌کند همه نسبت به آن حساس می‌شوند ولی توجهی به تلفات ۱۶ تا ۱۷ هزار نفری تصادفات و سوانح نمی‌شود.

استاندار تهران بیان کرد:‌ به مجمع مشورتی جوانان نباید تنها به منظور بازوی مشورتی نگاه کرد بلکه علاوه بر مشورت می‌توان در زمینه اقدامات اجرایی از آنان بهره برد. ما به دلیل اینکه اقدامات را بر اصل آزمون وخطا انجام می‌دهیم بسیار متضرر هستیم لذا باید اقدامات تخصصی شوند.

بندپی در ادامه گفت: کارگروه‌های شکل گرفته توسط مجمع مشورتی جوانان نشاندهنده این است که شما جوانان تفکر، مشورت و بررسی کردید که طی آن به ۵ کارگروه اصلی رسیدید و همه این کارگروه‌ها می‌توانند در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ها مفید واقع شوند. همچنین آقای حسن‌بیگی اعلام کردند در جلساتی که برگزار می‌شود ما از این کارگروه‌ها بهره خواهیم برد. ما اقدامات بسیاری نظیر تکریم، نگاه اجتماعی و اقتصادی مناسب این افراد را بررسی کردیم. لذا جوان را باید با برنامه‌ریزی خوب از زمان نونهالی به سالمندی سوق دهیم.

وی خاطرنشان کرد: حال باید توجه کنیم که به پیچ جمعیت سالمندی رسیده‌ایم. جوانان در یک بازه سنی قرار دارند که فعال، سالم، دارای انگیزه هستند و از همه مهمتر اقدام شفاف جوانان است زیرا سن که بالا می‌رود فرد محافظه‌کار می‌شود و شاید برخی اقدامات سابق را نتواند انجام دهد.

استاندار تهران بیان کرد: این درست نیست که مادر فرزندی را به دنیا آورد و پس از فراز و نشیب‌ها که به دوره دانشگاه رسید اینطور در محیطی تلف شود. حال که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم همین رشد جمعیتی از ابتدای انقلاب وجود داشته است به طوری که از پائیز ۹۲ تا زمستان ۹۶ سه میلیون نفر به جمعیت فعال کشور اضافه شدند. لذا حال باید برای آنان فکری کرد تا بتوانیم در ابعاد تخصصی و تحصیلی، نظام در جامعه را یاری دهیم.

بندپی ادامه داد: حال از این تعداد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اشتغال پیدا کرده‌اند و اعلام شده است که ما در هیچ دوره‌ای چنین اشتغالی را شاهد نبوده‌ایم. در بعد سلامت اقدامات از زمان انقلاب تاکنون مناسب بوده است ولی هر چند ما به سلامت جسمی افراد رسیدگی کردیم ولی به سلامت اجتماعی آحاد جامعه توجهی نشد.

وی افزود: مدتی قبل گروهی از جوانان را به آلمان اعزام کردیم و این افراد طی گفت‌وگو با مقامات این کشور اعلام کردند که کشور آلمان برای تمام دانشجویان ما زمینه اشتغال در اختیار دارند ولی به زمان کوتاهی نیاز است؛ این موضوع نشان می‌دهد پس از کشور چین سخت‌کوش ترین دانشجویان متعلق به کشور ایران است.

استاندار تهران در ادامه بیان کرد: جوانان ما باید در زمینه‌های اجتماعی تکامل یابند و همینطور که ما در ورزش‌های فردی موفق هستیم ولی نتوانستیم برای ورزش‌های گروهی مثمر باشیم نشان می‌دهد مسائل اجتماعی‌مان نیاز به تمرین بیشتر دارد. توجه نکردن به جوانان خود را در زمینه اعتیاد،‌ بیکاری، افزایش فقر و بیمار‌های روحی و روانی بروز می‌دهد که این امر مهم نیاز به مداخله دارد.

بندپی افزود:‌آقای مصدری که در کمیته اقتصاد و کارآفرینی قرار دارد شرایط را رصد کند و در موارد پژوهشی، بنگاه اقتصادی و موارد اجتماعی اقدامات را انجام دهد. ما از چند روش می‌توانیم بستر را برای فعالیت‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی فراهم کنیم. اولین نکته مهم این است که ما متناسب با رشته تحصیلی چند نفر را وارد پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی کنیم.

وی گفت:‌ افرادی که در شهرستان‌ها حضور دارند اگر بتوانند کارگروه‌هایی را ایجاد کنند ما به تقویت آنان در زمینه آموزش خواهیم پرداخت.مواردی که هست شهرستان با آن مواجه است مربوط به مقتضیات اقلیم، فرهنگ و … آن شهرستان است که نیاز به نسخه خاصی دارد و مجمع مشورتی جوانان آن شهرستان در این زمینه مشارکت خواهند داشت. به طور مثال در زمینه اصلاح وضع آسیب‌های اجتماعی می‌توانیم از این کارگروه‌ها بهره ببریم.

استاندار تهران بیان کرد: سرمایه اجتماعی ما یک شبه از بین نرفت لذا طی سال‌هایی که مسئولان قول دادند ولی عمل نکردند، دچار اخلال و شکاف شد که این امر نیاز به پیشگیری و اقدامات آموزشی دارد.

بندپی تصریح کرد: ما باید ۱۰ تا ۱۵ سال کار کنیم تا بتوانیم به اصلاح دو درصد از رویه بپردازیم و همانطور که اگر جوانی معتاد شود، ۵ سال بعد خانواده وی متوجه خواهند شد.

وی در ادامه بیان کرد: اگر جوانی معتاد شود خانواده وی ۵ سال بعد متوجه خواهند شد لذا تنها نباید به جنبه سم‌زدایی توجه کنیم بلکه باید اقدامات روحی و روانی برای فرد در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا