ایران و جهان

مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر کارآفرینان دماوندی+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، در روزگاری نه‌چندان دور، پدران به عنوان سرپرست خانوار در خارج از منزل کار می‌کردند و نان‌آور خانواده بودند، به اصطلاح«سفره‌ای ساده پهن بود و همه اعضای خانواده دور آن می‌نشستند».

با گذر زمان و بروز برخی مشکلات، سایر اعضای خانواده اعم از مادر و یا بعضاً فرزندان نیز قدم به بازار کار گذاشته و پدر را در تأمین معاش یاری می‌رسانند.

به عبارتی می‌توان گفت که دیگر پدر زحمت تأمین مایحتاج را به تنهایی به دوش نمی‌کشد و در برخی از خانواده‌ها، همه اعضای خانواده دوشادوش یکدیگر تلاش می‌کنند تا بتوانند روزگار را بگذرانند و این اوضاع در واقع با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، بازگوکننده زندگی بسیاری از هموطنان ماست.

*حرکت چرخه امور اقتصادی با کارآفرینی

اما شرایط وقتی دشوارتر می‌شود که خانواده‌ای از داشتن پدر محروم بوده و مادر به عنوان سرپرست خانوار این وظیفه را به دوش بکشد؛ در این میان بسیاری از خانواده‌های بی‌سرپرست و یا حتی افراد مستعد، اقدام به پرورش استعدادهای خود کرده و به آن پر و بال می‌دهند.

برخی با ایجاد کارگاه‌های کوچک، کمک‌حال خانواده شده و با کارآفرینی، نه‌تنها چرخه اقتصاد زندگی را به حرکت در می‌آورند، بلکه گوشه‌ای از امور اقتصادی کشور را به دست می‌گیرند که این امر بسیار قابل تقدیر است.

شهرستان دماوند نیز مانند بسیاری از شهرستان‌های کشور، افراد مستعد و خوش‌ذوقی را در دامان خود پرورش داده است؛ زنانی که به تنهایی بار زندگی را به دوش کشیده یا دوشادوش همسران خود، روغن عشق بر چرخ سخت زندگی می‌ریزند تا قدری آسان‌تر بچرخد.

تعبیر مشاور فرماندار شهرستان دماوند در امور بانوان و خانواده از کارآفرینی، ایجاد محیط مناسب برای ظهور و رشد کسب و کار و خلق ارزش افزوده است؛ لیلا زعفرانی معتقد است که کارآفرینی مقوله‌ای متفاوت از اشتغال‌زاییست، چرا که کارآفرینی به مثابه ایجاد زیرساخت مناسب، تاب‌آوری اجتماعی و توان‌افزایی در جهت بقا و پایداری کسب و کار است.

*کارآفرینی مقوله‌ای متفاوت از اشتغال‌زاییست/ در کنار کارآفرینی ایجاد شغل میسر می‌شود

وی اظهار داشت: در واقع کارآفرینی خلق ارزش افزوده جدید با استفاده از منابع موجود است، اما به دلیل اینکه نتیجه هر کارآفرینی تولید خواهد بود و برای هر تولید نیاز به نیروی انسانی داریم، در کنار کارآفرینی ایجاد شغل نیز میسر می‌شود.

مشاور فرماندار شهرستان دماوند در امور بانوان و خانواده افزود: از آن‌جایی که اشتغال‌زایی بر عهده دولت است و کارآفرینی بیشتر در حوزه بخش خصوصی صورت می‌گیرد، با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی، نیازمند برنامه‌ریزی مدون، مستمر و حمایت همه‌جانبه از تولیدات ملی هستیم، از این رو دولت و مردم باید در کنار هم برای ایجاد اشتغال و حمایت از کالای ملی تلاش کنند.

*شناسایی ۱۳۰ بانوی کارآفرین در دماوند/ فعالیت بانوان کارآفرین دماوند در نمایشگاه‌های مختلف

زعفرانی ادامه داد: ما در شهرستان دماوند در حوزه بانوان، شاهد انجام فعالیت‌هایی با همکاری ادارات و جمعی از بانوان خلاق و کارآفرین هستیم؛ در این زمینه، نخستین قدم شناسایی بانوان توانمند و کمک به گسترش توانمندی آنهاست که در این میان تعداد ۱۳۰ نفر از بانوان کارآفرین در شهرستان دماوند شناسایی شده‌اند.

وی از برپایی دو همایش کارآفرینی، اشتغال خانگی، استارت‌آپ و آشنایی با روش‌های کسب و کار به عنوان اقدامات انجام شده در شهرستان دماوند نام برد و گفت: در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری همایشی با حضور ۴۰۰ نفر از بانوان کارآفرین در این شهرستان برگزار شد که در این میان بیشترین بحث مختص به بانوان خوداشتغال، قالی‌باف، تولید محصولات خانگی ارگانیک و خشکبار بود.

مشاور فرماندار شهرستان دماوند در امور بانوان و خانواده از دیگر اقدامات مؤثر در شهرستان دماوند تحت‌عنوان در نظرگیری سیلوی جهاد کشاورزی به عنوان نمایشگاه دائمی کارآفرینان و عرضه محصولات خوداشتغالی، اعزام کارآفرینان نمایشگاه شهر آفتاب، نمایشگاه بین‌المللی، مصلی و اعزام برخی از آنها به نمایشگاه‌های مترو و دریافت غرفه به صورت رایگان با هماهنگی استانداری تهران نام برد.

* ارائه ۳۰۰ مورد تسهیلات خوداشتغالی به بانوان سرپرست خانوار/ ۱۰۶ متقاضی موفق به دریافت تسهیلات شدند

زعفرانی اضافه کرد: در آبان‌ماه سال‌جاری نیز اعزام کارآفرینان برتر به نمایشگاه «قاضی انتب» در ترکیه به مدت پنج روز صورت گرفت که این امر در راستای بازاریابی و آموزش در زمینه تابلوهای نقاشی، سیاه‌قلم و معرق توسط بانوان هنرمند «طاولی و اکبری» انجام شد که نقش مؤثری در معرفی شهرستان دماوند و محصولات تولیدی ما داشت.

وی همچنین از ارائه ۳۰۰ مورد تسهیلات خوداشتغالی و کمک به ایجاد کسب‌وکار به مبلغ ۳ میلیون تومان به بانوان سرپرست خانوار خبر داد که تاکنون ۱۰۶ نفر از متقاضیان موفق به دریافت تسهیلات شدند.

مشاور فرماندار شهرستان دماوند در امور بانوان و خانواده خاطرنشان کرد: در راستای ایجاد مشاغل خانگی در شهرستان دماوند خدمات خوبی از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی انجام شده است و یکی از برنامه‌های مدنظر، اعزام نیرو به کارگاه‌های حوله‌بافی سمنان در جهت آموزش و تلفیق این هنر با صنعت حوله‌بافی شهر کیلان است.

*ضرورت احیای هنر ارزشمند حوله‌بافی کیلان

حوله‌بافی یکی از هنرهای ارزشمند و قدیمی شهرستان دماوند است که قدمت آن به سال‌های دور بازمی‌گردد؛ این صنعت در شهر کیلان زاده شده و توسط مادران و مادربزرگ‌های خوش‌ذوق، به نسل‌های بعدی انتقال داده شده است؛ اما اکنون با مشکلاتی مواجه شده که نیاز به احیا و مراقبت دارد تا ریشه این هنر قدیمی تازه بماند.

زعفرانی در خصوص هنر کهن حوله‌بافی شهر کیلان عنوان کرد: در حال حاضر، حوله‌بافی شهر کیلان محدود به انجام کار در منازل است، البته کارگاهی در محل حمام قدیمی این شهر با همکاری شهرداری برپاست که به حالت نیمه‌فعال درآمده، اما با حضور معاون رئیس‌جمهور و برخی دیگر از مسئولان مقرر گردید این صنعت تا پایان سال‌جاری مجدداً در شهرستان دماوند رونق یابد.

وی ادامه داد: بیشتر کارآفرینان شهرستان دماوند به صنعت قالی‌بافی می‌پردازند که در این خصوص نیاز به بررسی و تجمیع آنها، ساماندهی تولیدات و تشکیل کارگروهی اختصاصی در این زمینه است.

زعفرانی ادامه داد: شهرستان دماوند می‌تواند از نظر هنر قالی‌بافی جایگاه بهتری در میان شهرستان‌های استان تهران داشته باشد که این امر نیازمند توجه خاص از سوی بانوان و حمایت بخش دولتی است؛ علاوه بر این، لازم است که افراد خیر و سرمایه‌گذار در این خصوص گام بردارند تا پشتوانه محکمی برای آغاز فعالیت افراد باشد.

*تولید محصولات سیب‌درختی؛ فرصتی طلایی برای دماوند

با نگاهی به ظرفیت شهرستان دماوند می‌توان فهمید که ظرفیت آن بسیار غنی است؛ از جمله ظرفیت‌های این شهرستان می‌توان به مباحث گردشگری و بوم‌گردی، تولیدات محصولات کشاورزی، طرح‌های دامپروری، تولید محصول گل محمدی، تولید زعفران، پرورش قارچ، بلدرچین و حوله‌بافی اشاره کرد.

علاوه بر این، تقریبا کمتر کسی است که نام آشنای محصول سیب‌درختی شهرستان دماوند را به عنوان یکی از برندهای برتر کشور نشنیده باشد. به زبانی دیگر، دماوند به عنوان قطب سیب‌درختی کشور شناخته شده است که محصول آن به برخی از کشورها نیز صادر می‌شود، از این رو می‌توان در زمینه تولید محصولات سیب اعم از آ‌‌ب‌میوه ‌و میوه‌های خشک فعالیت کرد.

نکته قابل توجه این است که با توجه به ظرفیت‌ها و استعداد بانوان کارآفرین در این شهرستان، این افراد در بخش مشاغل خانگی با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

اخذ مجوز بهداشتی از جمله این موارد است که نیازمند ارائه تسهیلات با رعایت قوانین و مقررات است؛ به نظر می‌رسد که برداشتن موانع تولید اعم از برند و دریافت مجوز البته در محدوده قانون بسیار مؤثر خواهد بود.

وی عنوان کرد: توانمندی بسیاری در شهرستان دماوند وجود دارد و در صورت برنامه‌ریزی مناسب، تخصیص بودجه و فضای مناسب فیزیکی، می‌تواند چالش‌هایی مانند نبود سرمایه اولیه و بازار فروش را برطرف کند.

مشاور فرماندار شهرستان دماوند در امور بانوان و خانواده با پرداختن به فعالیت افراد کارآفرین در شهرستان دماوند گفت: با وجود برگزاری کلاس‌های آموزشی متعدد به دلیل عدم اطلاع‌رسانی مناسب و پراکندگی روستاها، بسیاری از افراد توان شرکت در این کلاس‌های را ندارند.

زعفرانی تأکید کرد: در این خصوص نیازمند همکاری از سوی دهیاری‌ها در راستای برگزاری کلاس‌های آموزشی در روستاها هستیم؛ علاوه بر این فعال کردن صندوق‌های خرد بانوان کمک خوبی به توانمند شدن بانوان می‌کند.

وی اظهار داشت: برنامه‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی و ایجاد اشتغال خانگی جزو برنامه‌های نهادهایی مانند سپاه پاسداران، بسیج جامعه زنان و ادارات بهزیستی و ترویج جهاد کشاورزی است و هماهنگی و انجام فعالیت‌های گروهی می‌تواند کمک خوبی به حذف موازی‌کاری و استفاده از ظرفیت همه ادارات کند.

مشاور فرماندار شهرستان دماوند در امور بانوان و خانواده بیان کرد: در حال حاضر، فضای نمایشگاه دائمی برای ارائه تولیدات مشاغل خانگی در شهرستان دماوند وجود دارد، اما نیاز است که شهرداری‌ها با حمایت مالی و تبلیغات مناسب در راستای معرفی آنها، در جهت بازار فروش بهتر برای این افراد کمک کنند.

*چشم دل باز کن که جان بینی

در این خصوص، شاید بهتر باشد که پای درد دل برخی از کارآفرینان شهرستان دماوند بنشینیم تا قدری بیشتر با مشکلات و سختی‌های کار آنها آشنا شویم.

فاطمه سامعی، هنرمندی دماوندی است که ۱۲ سال در زمینه تابلوسفال فعالیت دارد؛ او با برپایی کارگاه تولیدی، علاوه بر انجام این هنر اقدام به ایجاد زمینه اشتغال برای ۶ نفر کرده است؛ اما متأسفانه این روزها با مشکلات متعددی مواجه و نیمه‌فعال است.

وی در این خصوص اظهار داشت: متأسفانه در این منطقه آنچنان که شایسته است، از این هنر استقبال نمی‌شود و شاید دلیل آن عدم فرهنگ‌سازی در این زمینه باشد؛ چراکه این هنر حاصل زحمات دستان هنرمند است.

سامعی استفاده از تابلوسفال‌ها در پارک‌ها و معابر شهری توسط شهرداری‌ها را پیشنهادی مؤثر می‌داند که مسئولان می‌توانند با انجام این امر، حمایت خود را از این افراد هنرمند نشان دهند و زمینه تبلیغ هنر آنها را نیز فراهم سازند.

همچنین فرح خلیلی، از دیگر هنرمندانی است که در زمینه حوله‌بافی در شهرستان دماوند فعالیت می‌کند؛ او با بیان اینکه تهیه وسایل و مایحتاج مربوط به صنعت حوله‌بافی دشوار است، گفت: متأسفانه ما با مشکلاتی مانند نبود فضای مناسب برای انجام کار مواجه هستیم و نیازمند حمایت مالی از سوی مسئولان هستیم.

وی بیان کرد: در زمان‌های دورتر، لازم بود که محلی گود برای قرار دادن دستگاه‌های حوله‌بافی ایجاد شود، اما اکنون با وجود دستگاه‌های جدید می‌توان راحت‌تر به این حرفه پرداخت که در این خصوص نیازمند مساعدت هستیم؛ در حال حاضر، تنها یک دستگاه در حمام قدیمی شهر کیلان به این منظور وجود دارد که کافی نیست.

این هنرمند کیلانی عنوان کرد: اگر بانوان به حمایت مسؤولان در این زمینه یقین داشته باشند، مسلماً استقبال بیشتری از هنر حوله‌بافی می‌کنند؛ انتظار ما پشتوانه مالی و ایجاد بازار فروش برای ارائه محصولات است و در این خصوص، مسؤولان قول‌هایی دادند که امیدواریم آن را به مرحله اجرا برسانند.

*تولیدی دیگر در منطقه مُشأ دماوند/ مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر کارآفرینان

به سراغ یکی دیگر از بانوان کارآفرین شهرستان دماوند در منطقه مشأ رفتیم؛ مرضیه عربی، یکی از بانوان کارآفرین و سرپرست خانواری است که با استفاده از تسهیلات کمیته امداد و صندوق کارآفرینی امید، اقدام به برپایی کارگاه استیجاری و ایجاد اشتغال برای ۶ نفر از بانوان منطقه کرد.

وی این‌گونه از مشکلات خود می‌گوید: چهار سال است که در زمینه تولید نان و شیرینی، سبزیجات، پیازداغ، ترشیجات، رب‌گوجه فرنگی و خشکبار فعالیت می‌کنم؛ در ابتدای کار تعداد ۶ نفر از بانوان جویای کار را مشغول به فعالیت در کارگاه کردم، اما متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش درآمد، در حال حاضر، تنها سه نفر در این کارگاه فعالیت می‌کنند.

بانوی کارآفرین منطقه مشاء، ضمن تشکر از حمایت مسؤولان شهرستان دماوند در این مدت گفت: افراد جویای کار بسیاری به کارگاه من مراجعه می‌کنند، اما برای توسعه فعالیت نیازمند دستگاه‌ دیگری هستم که لازمه آن دریافت تسهیلات است.

*نبود بازار فروش؛ مشکل عمده در فعالیت تابلوفرش

افخم منفرد نیز هنرمندی دماوندی است که به مدت ۴ سال در زمینه تابلوفرش فعالیت دارد؛ وی در این خصوص اظهار داشت: با سرمایه‌گذاری شخصی اقدام به برپایی کارگاهی در این زمینه کردم و در این راستا اموری مانند آموزش، تهیه آلبوم کار و معرفی این هنر را مدنظر قرار دادم.

وی افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر با وجود تورم و مشکلات اقتصادی، مجبور به متوقف کردن فعالیت خود کردم، چراکه تهیه مواد اولیه مانند نخ با افزایش قیمت مواجه شده و به تبع آن پرداخت دستمزد و هزینه فروش تابلوفرش نیز افزایش یافته است و بیشتر افراد قادر به تهیه آن نیستند؛ از این رو، کارگاه از حالت تولیدی به آموزشی تغییر کرد.

هنرمند دماوندی تصریح کرد: زمانی که کارگاه به صورت تولیدی فعالیت داشت، به طور میانگین ۱۰ تا ۳۰ نفر مشغول به کار بودند، اما در حال حاضر فعالیت ما محدود به آموزش و نهایتا دریافت تعداد کمی سفارش‌ بافت است.

منفرد از نبود بازار فروش به عنوان عمده مشکل در زمینه فعالیت خود نام برد و گفت: هنر فرش‌بافی ایران رقیبی نخواهد داشت و لازم است مشکلات مربوط به آن برطرف شود؛ هرچند که این موضوع به صورت کلان مطرح است و تنها مختص به شهرستان دماوند نیست؛ چرا که با توجه به شرایط اقتصادی موجود، مردم بیشتر به برطرف کردن ملزومات و نیازهای اولیه تمایل دارند.

به هر جهت حمایت از کارآفرینان در زمینه مشاغل خانگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و لازمه آن همدلی، همکاری و ارائه تسهیلات بیشتر برای شکوفا شدن استعدادهای افراد در کنار ایجاد اشتغال و درآمد است.

به امید روزی که با فرهنگ‌سازی صحیح، بیش از پیش بر ارزش کار هنرمندان و کارآفرینان ارج نهیم و لبخند را بر سر سفره‌های ایرانی میهمان کنیم.

گزارش از: سپیده تقی‌بخشی

انتهای پیام/الف


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا