ایران و جهان

قانون تحریمی آمریکا علیه مقاومت/ وحشت از نفوذ سیاسی حزب‌الله

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: به نظر می رسد که اقدامات خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه محور مقاومت در منطقه همچنان تمامی ندارد؛ به ویژه اینکه این فرایند (اعمال فشار بر مقاومت) از زمان روی کار آمدن ترامپ در آمریکا بیش از پیش نیز تشدید شده است.

در ادامه همین اقدامات خصمانه و فشارهای غیرقانونی بر محور مقاومت در منطقه توسط ایالات متحده آمریکا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور به تازگی قانون جدیدی را علیه حزب الله لبنان و جنبش مقاومت اسلامی حماس به امضاء رسانده است؛ قانونی که پیشتر به عنوان لایحه مطرح شده بود و با امضای ترامپ به صورت رسمی به یک قانون الزام آور تبدیل شد.

در همین راستا، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا لایحه اعمال تحریم بر اعضای حماس و حزب الله را به قانون تبدیل کرد. کاخ سفید در کمال تعجب مدعی شده که این قانون به دلیل استفاده از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی! توسط ترامپ امضاء شده است. در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده است: این قانون، ترامپ را ملزم می‌سازد تا تحریم‌های ویژه‌ای را بر اعضای حزب الله و حماس اعمال کند.

تداوم دشمنی با حزب الله به دلیل پیروزی در انتخابات

در واقع، تلاش های ایالات متحده آمریکا برای ضربه وارد آوردن به حزب الله لبنان در این کشور، پس از مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی اردیبهشت ماه، بیش از پیش تشدید شد. علت اصلی این تلاش های مذبوحانه نیز به ماهیت نتایج انتخابات پارلمانی لبنان باز می گردد؛ نتایجی که نشان می دهد حزب الله و گروه های حامی مقاومت در مجموع حائز بیشترین تعداد کرسی ها در پارلمان شده و پیروزی را به خود اختصاص دادند.

بنابراین، تلاش های آمریکایی ها علیه حزب الله از همان زمان آغاز شد. اولین اقدام آمریکایی ها علیه حزب الله پس از انتخابات پارلمانی زمانی بود که وزارت خزانه داری ایالات متحده با صدور بیانیه ای شماری از مقامات حزب الله لبنان را در لیست تحریم های این کشور قرار داد. این وزارتخانه در بیانیه منتشر شده از سوی خود در اقدامی تعجب برانگیز از «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان نیز به عنوان تروریست یاد کرد!

در آن زمان، وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا در بیانیه خود تحریم هایی را علیه «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله، «ابراهیم امین السید» رئیس مجلس سیاسی حزب الله، «محمد یزبک» رئیس شورای شرعی و «حسین خلیل» معاون سید حسن نصرالله در امور سیاسی، اعمال کرده است. نکته قابل تأمل این است که بلافاصله پس از اعمال تحریم های جدید آمریکایی ها علیه حزب الله لبنان، شماری از متحدان این کشور ازجمله عربستان سعودی نیز تحریم هایی را علیه حزب الله اعلام کردند و نام شماری از مقامات و مسئولان این گروه را در لیست سیاه خود قرار دادند.

بنابراین پر واضح است که تحریم های جدید آمریکایی ها در واقع به مثابه انتقام جویی از حزب الله لبنان به دلیل تحقق دستاورد ارزشمند در جریان انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ محسوب می شود و نمی تواند معنایی غیر از این مسأله داشته باشد. قانون جدید علیه حزب الله نیز در واقع، تداوم دشمنی ایالات متحده با این گروه مقاومت به دلیل پیروزی در انتخابات، محسوب می شود.

خوش خدمتی به متحدان منطقه‌ای

از قانون جدید ایالات متحده آمریکا علیه جنبش مقاومت اسلامی حماس و حزب الله لبنان می توان به عنوان نوعی خوش خدمتی از سوی واشنگتن به متحدان منطقه ای‌اش و در رأس آنها عربستان سعودی، یاد کرد. در واقع، ایالات متحده آمریکا با این اقدام، خود را برای دوشیدن بیشتر گاور شیرده خود یعنی آل‌سعود، آماده می کند. آمریکایی ها قصد دارند از این اقدام به عنوان امتیازی برای عربستان یاد کنند که مقامات سعودی متقابلا باید بهایش را بپردازند.

همین ارتباط، پایگاه «البناء» لبنان می نویسد: «مسأله ای که وجود دارد این است که ایالات متحده آمریکا از رهگذر اعمال تحریم های جدید علیه حزب الله لبنان تلاش کرده تا پیام هایی را به طرف های مختلف مخابره کند. واشنگتن با این اقدام این پیام را به متحدان خود مخابره کرد که پیروزی حزب الله لبنان نمی تواند به مثابه سیطره کامل آن بر فضای سیاسی داخل لبنان باشد؛ به همین دلیل نباید از نتایج حاصل از انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور نگران بود».

این پایگاه در ادامه مطلب خود در خصوص تحریم های ضد مقاومت ایالات متحده آمریکا آورده است: «آمریکایی ها همچنین با این اقدام به هم پیمانان خود اعلام کردند که حمایت های واشنگتن از آنها در برابر حزب الله همچنان ادامه دارد و آمریکا اجازه نخواهد داد لبنان به عرصه ای برای یکه تازی حزب الله تبدیل شود. این یعنی اطمینان دادن به متحدان غربی ـ عربی برای تداوم خصومت ها با حزب الله».

اخلال در روند تشکیل دولت جدید لبنان

واقعیت آن است که دولت جدید لبنان پس از گذشت هفت ماه در آستانه تشکیل شدن قرار گرفته است و احزاب و جریان های لبنانی بر کلیت نحوه تشکیل دولت و چیدمان سیاسی آن به توافق دست یافته اند. با کوتاه آمدن سعد الحریری در پذیرفتن مشارکت فراکسیون ۶ نفره نمایندگان مستقل اهل سنت که خارج از حزب «جریان المستقبل» در انتخابات پارلمانی اردیبهشت ماه وارد پارلمان شدند، اکنون دیگر باید منتظر اعلام رسمی تشکیل دولت لبنان باشیم.

آمریکایی ها با اقدام خود در امضای قانون علیه حزب الله قصد دارند تا احزاب، جریان ها و گروه های لبنانی و در مجموع، بدنه دولت را در مقابل حزب الله قرار دهند و اینگونه القاء کنند که حضور پررنگ چنین گروهی در عرصه سیاسی می تواند تبعات منفی گسترده ای برای دولت و ملت لبنان به دنبال داشته باشد. لذا از قانون ضد حزب الله می توان به عنوان یک اقدام تحریک آمیز برای بسیج کردن اقشار سیاسی و اجتماعی داخلی لبنان علیه این گروه یاد کرد.

آمریکایی ها خود به خوبی می دانند که سعد الحریری، نخست وزیر این کشور به دلیل پیروزی حزب الله در انتخابات پارلمانی اخیر، نمی تواند این گروه را در تشکیل دولت نادیده بگیرد. لذا آنها کاملا به این مسأله واقف هستند که حزب الله و متحدان آن در دولت آینده نقش پررنگ و تعیین کننده ای دارند. برهمین اساس تلاش های خود برای اخلال در روند تشکیل دولت را کلید زده اند.

تأمین منافع و مصالح مرتجعین عرب

در همین ارتباط روزنامه لبنانی «البناء» می نویسد: «از دیگر اهداف ایالات متحده آمریکا از انجام اقدام خصمانه تحریمی علیه حزب الله تأثیرگذاری بر فرایند تشکیل دولت آینده در لبنان است که قرار است به زودی صورت پذیرد. آنچه که در مسأله دولت آینده لبنان برای آمریکایی ها بسیار حائز اهمیت است، این است که منافع و مصالح حکام مرتجع عرب رعایت شود؛ مخصوصا کسانی که واشنگتن را در اعمال تحریم های جدید علیه حزب الله همراهی کردند».

این روزنامه لبنانی همچنین در ادامه مطلب خود در این خصوص آورده است: «آمریکایی ها با این تحریم ها به حزب الله هشدار دادند که باید در تشکیل دولت جدید به منافع متحدان آن نیز توجه شود. این هشدار در حالی است که نتایج انتخابات به خوبی گویای آن است که حزب الله به دلیل پیروزی قاطعانه در جریان انتخابات پارلمانی قادر است کابینه ای همسو با رویکردهای خود به ویژه در عرصه سیاست خارجی، تشکیل دهد».


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا