ایران و جهان

علت برکناری عادل الجبیر از سمت وزارت: قصور در حمایت از بن سلمان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از درگاه خبری میدل ایست آی، وزارت خارجه عربستان روز پنج شنبه با اشاره به حکم سلطنتی «ملک سلمان» پادشاه عربستان اعلام کرد که «ابراهیم العساف» جانشین «عادل الجبیر» وزیر خارجه کنونی عربستان خواهد شد. طبق این حکم سلطنتی، عادل الجبیر به سمت «مسئول امور خارجی» در این وزارتخانه تنزل مقام یافت.

العساف، وزیر دارایی پیشین عربستان و عضو هیأت مدیره شرکت نفتی آرامکو است. وی از جمله افرادی بود که در جریان کمپین «مبارزه با فساد»- که از سوی ولیعهد جوان و جویای نام عربستان، محمد بن سلمان در نوامبر ۲۰۱۷ راه افتاده بود- بازداشت شد.

العساف برای مدت کوتاهی در هتل پنج ستاره «کارلتون ریتز» ریاض به همراه دهها تن از شخصیتهای برجسته خاندان سلطنتی سعودی و بازرگانان تحت بازداشت بود. با این حال، مقامات سعودی اعلام کردند که در تحقیقات خود هیچگونه شواهد و مدرکی دال بر ارتکاب جرم از سوی ابراهیم العساف نیافته و بدین ترتیب، وی از اتهامات وارده تبرئه شد.

«علی شیهابی» رئیس یک اتاق فکر مستقر در واشنگتن موسوم به بنیاد عربستان و از افراد نزدیک به دولت این کشور، در پیامی توئیتری تنزل مقام عادل الجبیر را موضوعی کم اهمیت دانسته و آن را راهی برای «برداشتن بار مسئولیت اداره این وزارتخانه از روی دوش الجبیر» خواند.

با این حال یک منبع آگاه سعودی به درگاه خبری «میدل ایست آی» گفت که تنزل مقام عادل الجبیر بیش از آنکه یک اخراج علنی باشد، اقدامی تحقیرآمیز از سوی این پادشاهی است.

به گفته این مقام آگاه، این خانه تکانی در هیأت حاکمه عربستان به درخواست و دستور «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی انجام شده است.

این مقام آگاه گفت که ولیعهد سعودی درصدد بود تا عادل الجبیر را به دلیل قصور و کوتاهی اش در پشتیبانی و حراست کافی از وی در برابر رسوایی قتل «جمال خاشقجی مجازات نماید» و به همین دلیل او را تحقیر کرد.

گفتنی است که جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد برجسته خاندان سعودی، روز دوم اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در شهر استانبول به دست عوامل سعودی به قتل رسید. «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که محمد بن سلمان در صدور دستور این قتل مسئول و مقصر است.

میدل ایست آی از طریق منابع آگاه دریافت که عادل الجبیر در مورد سیاستهای خارجی اخیر ریاض ملاحظاتی قائل بود؛ از جمله در مورد محاصره کشور قطر؛ و نارضایتی خود را در باب این موضوع آشکارا اعلام کرد.

گفتنی است که الجبیر یکی از باتجربه ترین دیپلماتهای خاندان سعودی است که پیشتر به عنوان سفیر عربستان در آمریکا (۲۰۱۱- ۲۰۰۷) فعالیت کرده است.

یکی دیگر از جابجایی های صورت گرفته توسط مقامات ریاض، اخراج سفیر عربستان سعودی در بریتانیا، شاهزاده محمد بن نواف است. منبع مورد استناد میدل ایست آی، اخراج شاهزاده محمد بن نواف را گوشمالی دیگر مقامات وزارت خارجه خواند.

این منبع آگاه همچنین گفت که این سفیر به دلیل نزدیکی به احمد بن عبدالعزیز- برادر ملک سلمان که پس از رسوایی قتل خاشقجی از محل اقامت خود در لندن به عربستان سعودی بازگشت-  مجازات شد. میدل ایست آی در آن زمان گزارش داد که شاهزاده احمد بن عبدالعزیز در تلاش برای کاستن از قدرت محمد بن سلمان به ریاض بازگشت.

این منبع آگاه افزود که دلیل محکومیت محمد بن نواف، حضور وی در یک فیلم ویدئویی است که در آن شاهزاده احمد بن عبدالعزیز خطاب به معترضان در محوطه بیرونی خانه خود در شهر لندن می گوید که «ملک سلمان و محمد بن سلمان را مسئول جنگ یمن می داند».

طبق یک حکم سلطنتی دیگر، ساختار شورای امور سیاسی و امنیتی عربستان به ریاست محمد بن سلمان- وارث ۳۳ ساله تاج و تخت پادشاهی سعودی- تغییر می یابد.

به گزارش مهر، به موجب این حکم  «عبدالله بن بندر بن عبدالعزیز» به عنوان وزیر گارد ملی عربستان سعودی و «ترکی بن عبدالله الشبانه» به عنوان وزیر اطلاع رسانی و «حامد الشیخ» نیز به سمت وزارت آموزش منصوب شدند.

همچنین «فیصل بن خالد» برکنار و به جای وی «ترکی بن طلال» به عنوان امیر منطقه عسیر معرفی شده است.

«سلطان بن سلمان بن عبدالعزیز» که از ریاست هیئت گردشگری و میراث ملی کنار گذاشته شده است، به ریاست هیئت تازه تاسیس موسوم به «هیئت فضا» منصوب شده است.

«ترکی آل الشیخ» رئیس هیئت عمومی ورزش نیز برکنار شده است. وی که دست راست ولیعهد بود، به سمت مدیر کلی «هیئت ترفیه» (تفریح و سرگرمی) منصوب شده است.

در میان سایر انتصابات، «عبدالعزیز بن ترکی الفیصل» جانشین «ترکی الشیخ» شد. «خالد بن قرار الحربی» نیز به سمت مدیر امنیت عمومی عربستان تعیین شد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا