ایران و جهان

عضو جدید شورای امنیت ملی آمریکا کیست؟

خبرگزاری مهرگروه بین الملل: روز گذشته «ریچارد گلدبرگ» از اعضای لابی ضد ایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی» (FDD) با حکم ترامپ عضو شورای امنیت ملی آمریکا شد. وی پیش از این در دوره اوباما، طراح و مذاکره‌ کننده اصلی کنگره در امور تحریم‌های ایران به شمار می‌رفت و پس از انعقاد موافقتنامه برجام از مسئولیت خود کناره‌گیری کرد.

گلدبرگ، مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی، مذاکره کننده جمهوریخواه مجلس سنای ایالات متحده برای چندین دور تحریم های کنگره علیه ایران بود.

وی همچنین خود را به عنوان یکی از ایدئولوگ های پیشرو FDD در مورد منازعه اسرائیل و فلسطین شناسانده است. از جمله پیشنهادهای معروف وی در این زمینه، قطع کمک های آمریکا به «آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی» (آنروا) است که به مرحله اجرا نیز در آمده است.

ریچارد گلدبرگ کیست؟

وی دارای مدرک کارشناسی در رشته روزنامه نگاری و کارشناسی ارشد در سیاست عمومی و مدیریت دولتی از دانشگاه «نورث وسترن» است. او یک افسر نیروی دریایی ایالات متحده با تجربه حضور نظامی در ستاد مشترک و نیز در افغانستان است.

وی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ در گنگره مشغول به کار بوده و به عنوان معاون رئیس هیأت مدیره و مشاور ارشد سیاست خارجی «مارک کرک» سناتور پیشین ایالت ایلینویز فعالیت می کرد. از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۷، او به عنوان معاون رئیس کارکنان امور مربوط به قانونگذاری و بعدها رئیس دفتر کارکنان فرماندار ایلینویز «بروس راونر» فعالیت کرد.

به عنوان رییس دفتر کارکنان فرمانداری، گلدبرگ دولت آمریکا را در پنجمین ایالت بزرگ ایالات متحده با نظارت بر تمام عملیات روزمره، از جمله امنیت داخلی، امنیت عمومی و بهداشت عمومی یاری کرد.

او همچنین اولین قانون دولتی را برای از بین بردن صندوق های بازنشستگی شرکت هایی که در تحریم اسرائیل شرکت می کنند، هدایت کرد. اقدامی که جرقه ابتکار عملی سراسری را در ایالت های آمریکا روشن کرد.

گلدبرگ به عنوان یک کارمند وابسته به کمیته فرعی اختیارات مجلس در عملیات خارجی دولت، در زمینه طیف گسترده ای از مسائل مربوط به کمک های خارجی ایالات متحده، از جمله تامین مالی خارجی، کمک های امنیتی بین المللی، حفظ صلح بین المللی، توسعه، صندوق های بهداشت و درمان جهانی، مشغول به کار بود.

او یکی از بنیانگذاران کار گروه اتاق آمریکا-چین بود و یکی از اولین آمریکایی ها بود که تا به حال به بازدید از مرکز پرتاب فضایی انسان در چین سفر کرده است. گلدبرگ رهبری تلاش برای گسترش همکاری دفاع موشکی ایالات متحده با اسرائیل را عهده دار بوده و نقش کلیدی در بودجه ایالات متحده برای برنامه Arrow-۳، گنبد آهنین و استفاده از یک رادار دفاع موشکی پیشرفته به صحرای نقب را ایفا کرد.

وی در مجلس سنا نیز به عنوان یک معمار برجسته سخت ترین تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران ظاهر شد. او مذاکره کننده ارشد جمهوریخواهان برای سه دورۀ تحریم بانک مرکزی ایران، سرویس پیام رسانی مالی SWIFT و بخش های کلی اقتصاد ایران بود.

ریچارد گلدبرگ همچنین قوانین مربوط به حقوق بشر و دموکراسی را در ایران، شامل تحریم هایی علیه جمهوری اسلامی ایران با ابزار سرکوب تهیه و مورد مذاکره قرار داد.

طراحی اهداف مشترک با اسرائیل علیه ایران

فعالیت های وی بازه ای گسترده از تهدید به تحریم بانک های مرکزی اروپا و هیئت مدیره SWIFT به اتهام تسهیل تجارت با ایران با تاکید بر «تئوری دیوانه» تا تضعیف تعهدات بین المللی در مورد توافق هسته ای ایران و از بین بردن اعتماد به نفس کسانی که در برابر خروج ایالات متحده از برجام و اعمال تحریم مجدد علیه ایران مقاومت می کنند را شامل می شود.

با شکل گیری پازل مشاوران ترامپ، پرده از هدف اصلی دولت وی در مواجهه با ایران، پس از شکست سنگین واشنگتن در ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران فرو افتاده است. یکی از اهداف اصلی گروهی که گلدبرگ از دیروز به عضویت آن در آمده است، ابراز نگرانی مبهم در مورد برنامه هسته ای ایران و ایجاد شرایط برای جنگ احتمالی با این کشور است.

گلدبرگ در دیدار تابستان امسال با «جیکوب ناگل» رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دیدار کرد. پس از این دیدار دو طرف تاکید کردند که دولت ترامپ باید از قدرت تحریم خود برای هدف قرار دادن دولت های خارجی و همچنین آژانس ها و مقامات آنها که در فعالیت های مجاز در چارچوب برجام شرکت می کنند، استفاده کند و این به ویژه تحریم هایی است که هدفش کاهش توانایی گسترش تسلیحات هسته ای ایران می شود.

به عنوان مثال، گلدبرگ و ناگل گفته اند که دولت های خارجی که در طراحی مجدد و بازسازی راکتور هسته ای ایران همکاری دارند  باید هدف تحریم های آمریکا قرار گیرند.

در واقع این اقدام اجازه خواهد داد که دولت ترامپ با هدف قرار دادن دولت های خارجی برای همکاری های علمی خود با ایران، به نگرانی ادعایی در خصوص کاهش خطرات گسترش تسلیحاتی این کشور پاسخ دهد.

به این ترتیب دولت ترامپ می تواند ادعا کند دولت های خارجی که به فعالیت های مطابق با برجام، مانند بازسازی راکتور هسته ای اراک مشغول اند، درگیر فعالیتهایی هستند که به طور مؤثری به خطر یا گسترش دادن سلاح های کشتار جمعی کمک می کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی هدف بعدی تحریم ها

حمایت مالی، مادی و تکنولوژیکی حتی اگر به شکل تلاش برای کاهش توانایی راکتور هسته ای ایران باشد تحریم شده و تمام دارایی های طرفهای درگیر این فعالیت ها در معرض تحریم های ثانویه ایالات متحده قرار خواهد گرفت.

 پیشنهاد بعدی گلدبرگ این است که واشنگتن باید تهدید به کاهش بودجه آژانس بین المللی انرژی اتمی در صورتی که آژانس همچنان به ارائه کمک های فنی به ایران و میزبانی سمینارها و کنفرانس ها در این کشور کند، اقدام کند.

این در حالی است که طبق برجام، آژانس بین المللی انرژی اتمی موظف شده است در همه نوع پروژه های همکاری و کمک فنی به ایران مشارکت کند. به عنوان مثال، برجام به کمیسیون مشترک نیاز دارد که از کمک به ایران، از جمله از طریق پروژه های همکاری های فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت کند و یادآور می شود که پروژه مدرن سازی رآکتور اراک، شامل پشتیبانی قابل توجه آژانس بین المللی انرژی هسته ای خواهد شد.

این تلاش ها در واقع بیانگر هدف دیگری از سوی مشاوران امنیت ملی ترامپ است. هدف نهایی آنها نه محدود کردن فناوری هسته ای و نه کاهش خطرات گسترش تسلیحات هسته ای در ایران، بلکه ایجاد شرایطی برای جنگ با این کشور است. از این رو تمام تلاش خود را بر تضعیف توافق هسته ای و تشدید نظارت بین المللی غیرمنطقی معطوف کرده اند تا ابزار لازم برای به نتیجه رساندن این هدف را به دست آورند.

به نظر می رسد که ایالات متحده آمریکا مایل است برای دستیابی به اهداف بدخواهانه خود علیه ایران از هر طریقی حتی تحریم همپیمانان خود و نیز سازمان ها و آژانس های بین المللی اقدام کرده و در این راه از تمام موجودیت و قدرت خود هزینه کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا