ایران و جهان

شواهد متقنی برای دخالت روسیه در انتخابات امریکا نیست


خبرگزاری مهرگروه بین الملل: پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با شایعه تبانی وی با روسیه برای کسب قدرت همراه بود.

این درحالی است که با گذشت دو سال از زمامداری وی، هر روز اتهامات جدیدی علیه وی و سایر همراهانش مطرح می شود. همزمان، برخی معتقدند که گناهکار جلوه دادن روسیه با انگیزه پنهان کردن عوامل اصلی نفوذ انجام می‌گیرد و در واقع، ریشه سیاست‌های اشتباه آمریکا به صهیونیسم باز می‌گردد.

امروز هم «رودی جولیانی» وکیل دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با سی ان ان گفت: هیچ‌گاه مدعی نشدم که اصلاً تبانی از سوی کارزار انتخاباتی ترامپ انجام نگرفته حال آنکه همواره گفته ام که شخص رئیس جمهور در این قضیه بی‌تقصیر است.

وی در این باره افزود: هرگز نگفتم تبانی از سوی  ستاد انتخاباتی یا مردمی که به این ستاد وابسته بودند؛ صورت نگرفته است. من فقط گفتم که هیچ شواهدی مبنی بر مشارکت ترامپ در این جرم وجود ندارد.

جولیانی از این هم پیشتر رفت و گفت: خود ترامپ هم هرگز نگفته که اصلاً تبانی در کار نبوده است. وی فقط می‌گوید که در تلاش‌های روسیه مبنی بر مداخله در انتخابات آمریکا، شریک نبوده است. وی در نهایت باز هم تاکید کرد که حتی یک مدرک هم وجود ندارد که ثابت کند ترامپ به روس‌ها کمک کرده تا کمیته ملی حزب دموکرات را هک کنند.

در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما امریکا به بررسی این موضوع پرداخته ایم که در ادامه می آید.

*آیا ما می توانیم پرونده تبانی با روسیه را تنها به عنوان یک برنامه برای تخریب ترامپ در نظر بگیریم یا دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا حقیقت دارد؟

با توجه به سنگینی اتهام سیاسی که متوجه ترامپ است و آسیبی که به بدنه سیاسی آمریکا وارد می آید، من فکر می کنم این مسأله فراتر از بازی های سیاسی معمول که بین احزاب سیاسی اصلی آمریکا وجود دارد باشد.

*رابرت مولر یک جمهوریخواه است. در نتیجه دفاع او از ترامپ ممکن است نشان دهنده این باشد که این فاجعه فراتر از تصور است.‌ نظر شما درباره این مسأله چیست؟

«مولر» یک شخص حرفه ای و از خود گذشته است که سابقه اجرایی بالایی در زمینه حقوق در بالاترین سطح را داشته و در طول سابقه کاری خود در دولت آمریکا به مسئولیت های گوناگونی که توسط مجلس سنا مورد تایید قرار گرفته منسوب شده است، چه در زمان ریاست جمهوری جمهوری خواهان و چه در زمان ریاست جمهوری دموکراتها.

*در مورد بعضی اطلاعات محرمانه که به رسانه ها درز کرده، ممکن است این چیزی بیش از یک دخالت انتخاباتی برای تغییر نتایج انتخابات باشد؟ ممکن است نتیجه یک نفوذ امنیتی باشد؟

پیش از آنکه بتوان قضاوت محکمی کرد باید منتظر باشیم «مولر» روند خود را طی کند. گزارش مولر ممکن است به ریاست جمهوری ترامپ آسیب جدی وارد آورد. ما در این برهه به راحتی نمی توانیم واقعیت را از تصور جدا کنیم و فکر کنیم چیزی که آقای مولر از آن پرده برخواهند داشت را می توان یک شایعه سیاسی دانست.

*اگر فرض کنیم که روسیه در ساختار دولتی آمریکا نفوذ کرده شما درباره ریشه های این مداخله چه فکر می کنید؟

به هرحال هنوز شواهد قابل اثبات از نفوذ روسیه در سیستم انتخاباتی روسیه وجود ندارد. هرچند مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ می تواند با تلاش های شخصی ارتباط داشته باشد و در برخی موارد با تلاش های خیلی سهل انگارانه که توسط افرادی در روسیه صورت گرفته باشد. به بیان دیگر شواهدی که به طور عمومی در دسترس هستند نفوذی از جانب مقامات دولتی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ نشان نمی دهند.

برخی کارشناسان بر این باورند که روابط میان اعضای خانواده ترامپ و به خصوص جرد کوشنر همراه با یک مافیای چند ملیتی می تواند منشا نفوذ به لایه های مختلف سیستم سیاسی آمریکا و ساختار امنیتی باشد.

در حقیقت خانواده کوشنر در روابط سیاسی و بازرگانی نهانی و ناخوشایندی دخیل بوده اند. در نتیجه ممکن است جرد کوشنر نقش مهمی در نفوذ منتسب به روسیه در سیستم سیاسی آمریکا داشته باشد ولی ما به شواهد قابل اثبات نیازمندیم نه به حدس و گمان درباره تعیین نقش کوشنر در این مسأله. بررسی های رابرت مولر یا هر بررسی هایی که گزارش می شوند ممکن است از برخی شواهد درباره شیطنت‌های کوشنر پرده بردارد.

*نگاهی به سیاست های آمریکا از سال ۲۰۱۶ نشان می دهد در حالی که روسیه در حال قوی کردن موقعیت خود بوده چقدر ممکن است جایگاه این مسأله به عنوان یک ابرقدرت دست کم گرفته شده باشد. اعتقاد شما در این باره چیست؟

من موافقم که هژمونی آمریکا به عنوان یک ابرقدرت از گذشته تا به امروز به چالش کشیده شده و پس از این هم به چالش کشیده می شود. هرچند من به اینکه جایگاه روسیه در سطح جهانی به نسبت چشمگیری تقویت شده باشد اعتقاد ندارم، چرا که نتوانسته اقدامات موثری جهت مقابله با اقتدار جهانی آمریکا انجام دهد.

*کمتر از یک سال برخی رسانه های غربی اینکه بعضی افراد در دایره کوشنر (مانند سناتور تام کاتن) با موساد رابطه داشته اند و در کمیته اطلاعاتی مجلس سنا جاسوسی می کردند را آشکار کرده اند. در همان زمان برخی دیگر از رسانه ها در مورد نفوذ روسیه به موساد و حتی به ساختار اطلاعات امنیتی ایالات متحده صحبت کرده اند. شما فکر می کنید رابطه ای بین ادعاهای نفوذ در انتخابات و پرونده تبانی با روسیه ارتباطی وجود دارد؟

دوباره آنچه شما گفته اید ممکن است درست باشد و بررسی های مولر ممکن است از برخی اتهامات علیه کوشنر و همدستانش پرده بردارد. این ها یک اتهامات ویرانگرند و احتیاج به شواهد قابل اثبات حقیقی دارند. تا زمانی و در صورتی که چنین شواهدی نداشته باشیم گمانه پردازی های رسانه ای کمکی نخواهند کرد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا