ایران و جهان

شب ۳۴ میلیارد تومانی هنرهای تجسمی/ عکاسان جنگ شگفتی‌ساز شدند

به گزارش خبرنگار مهر، دهمین حراج تهران عصر امروز جمعه ۲۱ دی ماه با اجرای حسین پاکدل برگزار شد؛ حراجی که در سال‌های اخیر دو بار در سال برگزار می‌شود.

حراج تهران در طول این ۹ دوره گذشته با پیشرفتی صعودی همراه بوده است و فروش دورۀ نهم خود با رقم ۳۱ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان در تیر ۹۷ توانست در برهه‌ای که کشور اوضاع اقتصادی آشفته‌ای داشت خود را تثبیت کند. دهمین حراج هنر معاصر ایران با ارائه آثار مدرن و پست مدرن از هنرمندان جوان و استادان هنرهای تجسمی برگزار می شود. در واقع حراج تهران ویژه آثار هنری کلاسیک و مدرن ایران تیرماه هر سال برگزار می شود و نوبت دوم این حراج که از سال ۹۵ در دی ماه برگزار شده است به حراج آثار هنری جوانان و نقاشان معاصر اختصاص دارد و این آثار عموما با هدایت گالری ها به حراج تهران راه پیدا می کنند.

در میان آثار این دوره حراج می‌توان به آثاری از منصور قندریز، منیر فرمانفرماییان، حسین زنده رودی، سهراب سپهری، بهجت صدر حسین کاظمی و محسن وزیری مقدم اشاره کرد. در مجموع از ۱۱۳ هنرمند در این حراج اثر ارائه شد.

این حراج با اعلام خارج شدن اثری از فرامرز پیلارام از حراج که حسین پاکدل آن را اعلام کرد، آغاز شد.

اولین اثر به نام علیرضا اسکندری که با قیمت کمینه و بیشینه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود، با قیمت ۳۰ میلیون تومان به فروش رسید.

اما اولین شگفت‌انگیز این دوره اثری از عذرا عقیقی بخشایشی بود که بیش از دو برابر قیمت بیشینه و به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان به فروش رفت.

اثر نصرالله افجه‌ای که ۱۵۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود، در نهایت با قیمت ۲۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

اما پنجمین اثری نیز که چکش خورد اثری از علی فرامرزی با عنوان هجوم بود که این اثر نیز نزدیک به سه برابر قیمت بیشنه با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان به فروش رفت.

تابلو نقاشی اثر فرشته یمینی شریف که به قیمت ۳۰ میلیون تومان به فروش رسید

در ادامه آثاری از مصطفی دشتی، مهشید رحیم تبریزی، هادی جمالی، آرمان یعقوب‌پور، حامد صحیحی، پرویز کلانتری، جلال شباهنگی، منوچهر نیازی به فروش رفت که دو لته از آثار پرویز کلانتری به قیمت ۲۶۰ میلیون تومان و اثر جلال شباهنگی به قیمت ۱۳۰ میلیون تومان و اثری از منوچهر نیازی به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان چکش خورد که هر سه این آثار به قیمتی در میانه قیمت کمینه و بیشینه اشان به فروش رفتند که نشان می‌دهد در این ابتدای کار هنرمندانی که دارای مارکت تثبیت شده در بازار هستند با قیمت هیجانی به فروش نمی‌روند.

حتی اثر عکسی از عباس کیارستمی نیز که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری اولیه شده بود، به قیمت ۲۶۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر مقداد لرپور نیز نزدیک به سه برابر قیمت بیشینه به قیمت ۷۰ میلیون تومان چکش خورد و در ادامه آثاری از امید حلاج، منوچهر معتبر، مهرداد محب علی، واحد خاکدان، افشین پیرهاشمی و رکنی حائری‌زاده چکش خورد که آثار واحد خاکدان، محب علی و حلاج بالاتر از قیمت پیشنهادی حراج به فروش رفتند که به ترتیب به قیمت‌های ۳۴۰ میلیون تومان، ۲۴۰ میلیون تومان و ۴۸ میلیکن تومان به فروش رفتند.

عنوان اولین اثر میلیاردی دهمین حراج تهران به نام بلندترین مجسمه ژازه تباتبایی، ثبت شد. اثر ژازه تباتبایی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

اما در ادامه حراج که با سرعت و بی‌وقفه آثار چکش می‌خوردند، آثاری از هادی هزازه‌ای، صادق تبریری، ناصر اویسی، ایرج کریمخان زند، فرشته یمینی شریف و محمدحسین غلامزاده بودند که اثر صادق تبریزی که سال گذشته از میانمان رفت، بیش از دو برابر قیمت بیشینه و به قیمت ۳۴۰ میلیون تومان به فروش رفت.

تابلو صادق تبریزی که به قیمت ۳۴۰ میلیون تومان به فروش رفت

بعد از چکش زدن ۳۰ اثر، ۵ میلیارد و ۹۴ میلیون تومان گردش مالی هنرهای تجسمی حاضر در این حراج بود که عموم آثار نقاشی بودند.

اما دومین اثر میلیاردی حراج سی و پنجمین اثری بود که چکش خورد. اثر وای. زی. کامی (کامران یوسف‌زاده) با عنوان خودنگاره از کودکی که بین ۸۰۰ تا یک میلیارد و دویست میلیون تومان قیمت گذاری شده بود و به قیمت ۱ میلیارد تومان چکش خورد. این هنرمند ایرانی در فضای هنری امریکا شناخته شده است.

تابلو «خودنگاره از کودکی» که به قیمت یک میلیارد تومان به فروش رفت

در ادامه آثاری از احمد مرشدلو به قیمت ۱۷۰ میلیون تومان، رضوان صادق‌زاده به قیمت ۶۰ میلیون تومان، مهناز پسیخانی به قیمت ۲۲ میلیون تومان، بابک روشنی‌نژاد به قیمت ۷۰میلیون تومان، بیژن بصیری به قیمت ۲۴۰ میلیون تومان، بهمن جلالی به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان، طلیعه کامران به قیمت ۶۰ میلیون تومان، بهمن دادخواه به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان به فروش رفت.

عکس سعید صادقی از مسجد خرمشهر به قیمت ۷۵ میلیون تومان به فروش رفت

اثر عکسی از سعید صادقی از دوران دفاع مقدس به اسم فتح خرمشهر به قیمت ۷۵ میلیون تومان به فروش رفت که قیمت بیشینه آن ۴۰ میلیون تومان ذکر شده بود.

همچنین اثر نقاشی از حسن روح الامین هنرمندی که او را با آثار مذهبی می‌شناسیم نیز در حراج به قیمت ۶۵ میلیون تومان و بیش از سه بربر قیمت بیشینه به فروش رفت و شگفتی ساز شد.

تابلو حسن روح‌الامین به قیمت ۶۵ میلیون تومان چکش خورد

اثر نیایش جمشید بایرامی به قیمت ۳۸ میلیون تومان، اثر رضا درخشانی به نام شکار خاموش به قیمت ۹۰۰ میلیون تومان، اثر مرتضی اسدی به قیمت ۲۶ میلیون تومان، اثر نیلوفر قادری‌نژاد، ۲۴میلیون تومان، اثر محمد علی ترقی‌جاه به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان، اثر حامد رشتیان به قیمت ۸۰ میلیون تومان، اثر رضا لواسانی به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان، اثر عطالله امیدوار به نام ۱۱ سپتامبر به قیمت ۳۲میلیون تومان به فروش رفت تا حراج تهران به اثر بدون عنوانی از منیر فرمانفرماییان رسید.

اثر بدون عنوان فرمانفراییان که ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروخته شد

این اثر فرمانفرماییان که بین ۲ تا ۳ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود و به قیمت ۲ میلیارد ۹۰۰ میلیون تومان چکش خورد و تا اینجا رکورددار دهمین حراج تهران شد.

هنر منیر فرمانفرماییان وامدار هندسه گرایی متعالی در هنر ایرانی اسلامی است که با انگاره‌های فرمالیستی به هم می‌آمیزد.

تابلو فرهادی مشیری که یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسید

در ادامه اثر پری‌یوش گنجی به نام پنجره‌ها به قیمت ۸۰ میلیون تومان، اثر شهرام کریمی به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان، اثر کتایون مقدم به قیمت ۳۶ میلیون تومان، اثری از ایرج اسکندری به قیمت ۴۶میلیون تومان، اثر احمر محمدپور به قیمت ۳۴ میلیون تومان، اثر فریدون امیدی به قیمت ۶۰ میلیون تومان به فروش رفت تا دهمین حراج تهران به اثر میلیاردی بعدی با نام فارسی سیاه روی سفید اثر فرهاد مشیری رسید که این اثر که بین ۱ میلیارد تا یک میلیارد و نیم قیمت‌گذاری شده بود و در نهایت به قیمت ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

در ادامه اثر نقاشیخط از علی شیرازی که بیشینه‌اش ۱۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود به قیمت ۲۶۰میلیون تومان چکش خورد.

اثر فرامرز پیلارام به قیمت ۳۶۰ میلیون تومان، اثر پروانه اعتمادی به قیمت ۷۵ میلیون تومان، اثر طاهره صمدی طاری به قیمت ۶۵ میلیون تومان چکش خورد و عدد فروش مجموع ۶۰ اثر دهمین حراج تهران به رقم ۱۳ میلیارد و ۸۸۷ میلیون تومان رسید.

مجسمه «کرگدن» که ۱۸۰ میلیون تومان چکش خورد

اثر شصت و یکم دهمین حراج تهران اثری از داریوش قره‌زاد بود که به قیمت ۳۶ میلیون تومان چکش خورد. اثر هنرمند خودآموخته مکرمه قنبری بالاتر از قیمت پیشنهادی حراج به قیمت ۳۸ میلیون تومان به فروش رفت و اثر مهدی سحابی به قیمت ۸۵ میلیون تومان چکش خورد.

اثر نصرالله مسلمیان نیز به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان، مجسمه‌ای از امیر مسعود اخوان جم به نام کرگدن به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان توسط حسین پاکدل چکش خورد و اثر نقاشی دیگری از ژازه تباتبایی هم که بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود به قیمت ۷۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

اما اثر حسین زنده‌رودی چهارمین اثر میلیاردی دهمین حراج تهران شد. این اثر به نام پی+روز+جی که بین ۳تا ۴ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود به قیمت ۳میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلو حسین زنده‌رودی که ۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان به فروش رسید

در ادامه اثری از ناصر اویسی به قیمت ۱۳۰ میلیون تومان، اثری از جعفر روحبخش به قیمت ۱۹۰ میلیون تومان، اثری از منصور قندریز به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان، اثری از اکبر میخک به قیمت ۳۲ میلیون تومان، اثری از محمد سعید نقاشیان نیز که بین۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود به قیمت ۴۲ میلیون تومان و با رشدی تصاعدی به فروش رفت.

اثر سونیا بالاسانیان به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان، اثر صداقت جباری به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان، اثر حمید عجمی به قیمت ۴۲ میلیون تومان، و اثر محمود زنده‌رودی به نام کوروش بیش از دو برابر قیمت بیشینه به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلو کوروش شیشه‌گران که به قیمت یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان به فروش رسید

پنجمین اثر میلیاردی دهمین حراج تهران نیز اثری از کوروش شیشه‌گران بود که بین ۸۰۰ میلیون تومان و ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود با قیمت ۱ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان چکش خورد.

«دیوار بهمن» ۴۰۰ میلیون تومان به فروش رسید

در ادامه اثری از اسدالله کیانی به قیمت ۶۰ میلیون تومان، اثری از پویا آریان‌پور به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان، اثر «دیوار بهمن» محمود بخشی به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان، اثر رویای نیویورک بیتا وکیلی به قیمت ۹۰ میلیون تومان و اثری از پروانه اعتمادی به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر پویا آریان‌پور که به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان به فروش رسید

در ادامه اثری از طاهر پورحیدری به قیمت ۴۲ میلیون تومان، اثری از سیاوش مظلومی به قیمت ۵۵ میلیون تومان، اثری حجمی از مونا پاد به قیمت ۷۰ میلیون تومان، اثر دیگری از حسین زنده‌رودی به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان، اثری از ایمان صفایی به قیمت ۲۵ میلیون تومان، اثری از فرزانه وزیری‌تبار به قیمت ۳۲ میلیون تومان چکش خورد تا جمع ۹۰ اثر چکش خورده حراج تهران در دهمین دوره به ۲۳ میلیارد و ۸۰۱ میلیون تومان برسد.

تابلو پرویز کلانتری ۴۶۰ میلیون تومان فروخته شد

تابلویی از پرویز کلانتری نیز به قیمت ۴۶۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلو «یاابالفضل» که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رسید

بعد از آن بود که چکش حراج دهم به ششمین اثر میلیاردی به نام «یا ابوالفضل» اثر دیگری از فرهاد مشیری رسید که به قیمت ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر دیگری از منیر فرمانفرماییان و بدون عنوان هفتمین اثر میلیاردی دهمین دوره حراج تهران به قیمت ۴ میلیارد تومان چکش خورد که بین ۳ تا ۴ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود. این اثر رکوردار حراج تهران تا این لحظه است و به نظر می‌رسد رکوردار حراج بماند.

اثر بدون عنوان منیر فرمانفرماییان با فروش ۴ میلیاردتومانی رکوردار حراج دهم شد

در ادامه اثر حجمی از محمد حسین عماد در این حراج به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان، اثر اصغر محمدی به قیمت ۵۵ میلیون تومان، اثر علی نصیر به قیمت ۵۵ میلیون تومان، اثر هانیبال الخاص به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان، اثر شیده تامی به قیمت ۲۲ میلیون تومان، اثر سعید احمدزاده به قیمت ۴۸ میلیون تومان و اثری از فرشید مثقالی که پرتره عباس کیارستمی بود به قیمت ۱۴۰ میلیون تومان چکش خورد در حالی که بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود.

در ادامه اثری از سهند حسامیان به قیمت ۲۹۰ میلیون تومان، اثری از کاظم چلیپا به قیمت ۴۲ میلیون تومان، اثری از مرتضی گودرزی به قیمت ۳۰ میلیون تومان، اثری از حببب‌الله صادقی به قیمت ۳۴ میلیون تومان، اثری از محمد خلیلی به قیمت ۴۰ میلیون تومان، اثری از یحیی گمار به قیمت ۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

عکس محمد فرنود از خرمشهر ۷۰ میلیون تومان فروخته شد

در ادامه اثر عکس دیگری از خرمشهر اثر محمد فرنود به قیمت ۷۰ میلیون تومان فروش رفت در حالی که بیشینه قیمت‌گذاری شده اثر ۲۵ میلیون تومان بود اینگونه می‌توان دهمین حراج تهران را حراجی شگفتی‌آور برای عکاسان جنگ توصیف کرد؛   دو اثر با نام خرمشهر از دو عکاس جنگ در این رویداد شگفتی‌ساز شدند.

مجسمه بهمن محصص که ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان به فروش رسید

هشتمین اثر میلیاردی و آخرین اثر میلیاردی دهمین حراج تهران نیز مجسمه‌ای از بهمن محصص بود که بین ۲ تا ۳ میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود و به قیمت ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر علیرضا معصومی به قیمت ۵۵ میلیون تومان، اثر هومن بیات به قیمت ۳۰ میلیون تومان، اثر علی مشهدی‌الاصل به قیمت ۳۴ میلیون تومان، اثر محمدعلی بنی‌اسدی به قیمت ۲۲ میلیون تومان، اثر حسین چراغچی تنها اثری بود که فروخته نشد و تقریبا سالن حراج تا آخرین اثر که اثری از کوروش شیشه‌گران برسد، به شکل محسوسی کم جمعیت شد.

تابلو کوروش شیشه‌گران که ۷۲۰میلیون تومان به فروش رسید

اثر شیشه‌گران اما به قیمت ۷۲۰ میلیون تومان به عنوان آخرین اثر حراج به فروش رفت.

 اثر حسین چراغچی بعد از پایان حراج به قیمت ۱۵ میلیون تومان خریداری شد.

مجموع فروش آثار در دهمین حراج تهران رکورد دور قبل را شکست و به عدد ۳۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون تومان رسید.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا