ایران و جهان

سدی که در وعده‌ها غرق شد؛ من «کمندان» ۱۴ سال دارم!

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان لرستان با قرارگیری در سومین منطقه پرباران کشور از مناطق مهم کشورمان در حوزه آب است. پتانسیلی که سال‌هاست بدون استفاده رهاشده و مردم این استان منتظرند تا پروژه‌های سدسازی در این استان به بار بنشیند.

در این میان برخی پروژه‌های سدسازی لرستان با بیشتر از ۱۰ سال قدمت از آغاز عملیات اجرایی کاسه صبر مردم را لبریز کرده‌اند تا پس از بهره‌برداری از سدهای مروک و ایوشان همزمان با سالگرد ده‌ساله شدن آن‌ها طی سال‌های گذشته، کمندان ۱۴ ساله همچنان در حسرت بهره‌برداری چشم‌انتظار تأمین اعتبار باشد.

سد کمندان یکی از طرح‌های مصوب سفر هیئت دولت به استان لرستان بوده که آب دو شهر ازنا و الیگودرز را تأمین می‌کند، عملیات اجرایی این سد که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا در دست احداث است از سال ۱۳۸۳ آغاز و در زمان‌های مختلف وعده آبگیری و بهره‌برداری از آن به مردم داده‌شده است.

از مهم‌ترین اهداف سد کمندان تأمین آب شرب شهرهای ازنا و الیگودرز، مهار سیلاب رودخانه «ماربره» روستاهای کمندان و عزیزآباد، تأمین آب اراضی کشاورزی پایین‌دست شهرستان ازنا و نیازهای زیست‌محیطی است.

به‌رغم این مزایا همچنان این پروژه به سرانجام نرسیده است و ماه‌به‌ماه و فصل‌به‌فصل تاریخ وعده‌های مسئولان برای بهره‌برداری از این سد به تعویق افتاد تا تنها وعده دهنده‌های بهره‌برداری پروژه تغییر کند و بین مسئولان ارشد استان ازجمله استاندار و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای جابجا شود.

این در حالی است که طی دو سال گذشته پیشرفت پروژه کمندان بین ۷۰ تا ۷۶ درصد متغیر بوده است تا ابهامات در مورد روند تکمیل این پروژه هر روز بیشتر شود.

توقف کمندان در نقطه ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی

به رغم انتقادات کارشناسان و مردم، رضا میرزایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در آخرین اظهارنظر خود در این رابطه گفته بود: پروژه ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به‌صورت دو شیفت کارگاه آن فعال است.

وی با یادآوری اینکه تعداد ۱۵ سد بزرگ در محدوده جغرافیایی لرستان با اهداف مختلف برقابی و تأمین آب شرب، صنعت، کشاورزی، کنترل و مهار سیلاب و اهداف گردشگری در دست‌ساخت هستند، برخی تاکنون بهره‌برداری شده و برخی در دست‌ساخت هستند، تصریح کرد: هدف از اجرای سد کمندان تأمین آب شرب دو شهر ازنا و الیگودرز و همچنین تأمین آب کشاورزی حدود چهار هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی ازنا است.

میرزایی تصریح کرد: در حال حاضر این سد آماده آبگیری است اما برای آبگیری سد نیاز است که روستای مجاور آن انتقال داده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تأکید بر اینکه ۲۵ میلیارد تومان بابت انتقال روستا و خریداری خانه‌های روستاییان بدهکار هستیم که در صورت تأمین اعتبار روستا به‌سرعت جابه‌جا می‌شود، افزود: اتمام پروژه بستگی به منابع مالی دارد اما پیش‌بینی ما این است که در سال ۹۸ این پروژه بهره‌برداری شود.

مشخصات پروژه سد کمندان

نام پروژه: سد کمندان

سال شروع پروژه: ۱۳۸۳

عمر پروژه: ۱۴ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۷۶ درصد

محل احداث: ازنا

اهمیت پروژه: تأمین آب شرب شهرستان‌های ازنا و الیگودرز و آبی کردن دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم منطقه

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: کمبود اعتبار

کمک کنید زودتر پروژه تمام شود!

به‌رغم این اظهارات همچنان این پروژه برای تکمیل نیازمند همت متولیان است تا نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در این رابطه بگوید: خوشبختانه اخیراً پیشرفت کار در این سد خیلی بهتر شده است.

مجید کیان پور، تصریح کرد: از معاون رئیس‌جمهور درخواست ۶۰ میلیارد تومان برای این سد داشته‌ایم که با آن موافقت شده است، این میزان برای پرداخت مطالبات سد اختصاص پیدا کرده است.

وی، ادامه داد: من اعتبار را پیگیری کرده‌ام، مشکل اعتباری ندارد، کمک کنید که دو شیفته کار در این پروژه جلو برود، تا با همین شرایط که در حال حاضر داریم سد برای اوایل تیرماه سال آینده آماده بهره‌برداری به لحاظ آبگیری شود.

اگر خیلی‌ها علاقه‌مند هستند که این سد ۲۰ سال دیگر ادامه پیدا کند، می‌شود این روند را ادامه داد! نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی به روند طولانی شدن این پروژه هم طعنه‌ای زد و گفت: اگر خیلی‌ها علاقه‌مند هستند که این سد ۲۰ سال دیگر ادامه پیدا کند، می‌شود این روند را ادامه داد!

وی اظهاراتش را خطاب به متولیان امر این‌گونه تکمیل کرد: کمک کنید زودتر این پروژه به اتمام برسد.

سید موسی خادمی استاندار لرستان هم با تأکید بر اینکه باید تحرک پروژه سد کمندان را با رعایت محدودیت‌های فنی، بیشتر کنیم، افزود: روستای کمندان نیز در حاشیه سد و در حوضچه سد واقع‌شده که باید جابه‌جا شود و این موضوع را تا سال آینده حل می‌کنیم.

بنابراین گزارش سد «کمندان» ۶۴ متر ارتفاع دارد که تاکنون ۳۱ متر آن احداث‌شده است. آورد رودخانه کمندان به‌صورت سالانه ۸۲ میلیون مترمکعب و حجم تنظیم آب سد کمندان ۷۲ میلیون مترمکعب آب است. مساحت دریاچه سد کمندان ۱۶۳ هکتار است.

اطلاعات طرح مطابق اعلام شرکت منابع آب ایران
مشخصات طرح

علاوه بر مشکلات و موانع پیش روی احداث سد، بلاتکلیفی روستائیان حاشیه این پروژه برای ساخت‌وساز  و وضعیت اراضی کشاورزی آن‌ها، بیکار شدن بسیاری از اهالی، خسارات جدی به ساختمان‌های روستا براثر احداث سد، عدم جابجایی روستا به بالادست و… از مشکلاتی است که برای اهالی روستای کمندان پیش‌آمده است تا آن‌ها هر بار به وعده‌های مسئولان دل‌خوش کنند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا