ایران و جهان

سخنگوی بازرگانی گندم آمریکا: توان رقابت با تجارت گندم روسیه را نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی با رکوردشکنی تولید گندم و پایین آمدن قیمت این محصول در روسیه، آمریکا در حال از دست دادن بازارهای خود برای این محصول حیاتی در جهان است. صادرات کشاورزی روسیه به لطف پایین بودن قیمت ارز این کشور و حمایت­‌های کلان پوتین در حال افزایش است.

الکساندر تکهوف، وزیر کشاورزی روسیه دراین‌باره به راشاتودی گفت: «ما در برخی از محصولات به سلطه آمریکا پایان داده‌ایم و از این بابت خشنود می‌باشیم.»

انتظار می‌رود طی سال جاری کشاورزان روسی بیشترین میزان برداشت محصولات کشاورزی طی یک قرن اخیر را داشته باشند. 

به گفته دیمیتری ریلکو، مدیرکل موسسه مطالعات بازار کشاورزی روسیه، قیمت پایین و نزدیکی به بازارهای بزرگ دو مزیت بزرگ روسیه در تحقق این امر می‌باشند.

وی افزود: روبل نسبتاً ضعیف(ارزش پول ملی پایین) برای بازار صادراتی گندم روسیه خوب است، به همین دلیل ما شاهد رشد و توسعه تدریجی صادرات محصولات کشاورزی‌مان هستیم.

مقامات روسی: وظیفه دولت تعیین قیمت مناسب برای گندم در سراسر روسیه است

بااین‌حال رقم تولید گندم نیز طبق اعلام دولت روسیه بسیار چشمگیر است، به‌طوری‌که مشاور غلات این کشور رقم ۱۳۰ میلیون تن گندم را اعلام کرده که در قیاس با تولید گندم در سال ۱۹۷۸ (یعنی قبل از جنگ شوروی با افغانستان) که یک رکورد محسوب می­شد، رشدی چشمگیر داشته است.

الکساندر تکهوف، وزیر کشاورزی روسیه با اعلام این‌که میزان تولید گندم روسیه می‌تواند به ۲۰۰ میلیون تن افزایش یابد، گفت: «امروز، وظیفه دولت تعیین قیمت مناسب گندم در سراسر کشور است، نکته اصلی این است که باید به سمت پیدا کردن بازارهای جدید فروش گندم پیش برویم.»

گفتنی است بخش کشاورزی آمریکا در فصل جاری با آب‌وهوای بد مواجه شده است، به این معنی که زمین‌های کم‌تری در این کشور  به کشت گندم اختصاص یافته و انتظار می‌رود تولید گندم در مقایسه با فصل قبل تا یک‌چهارم کاهش یابد.

مقامات آمریکایی: ما دیگر توان رقابت با تجارت گندم روسیه را نداریم

این شرایط نامساعد تولید گندم در آمریکا و افزایش تولید در روسیه، قیمت گندم در شیکاگو را تا ۲۵ درصد کاهش داده است، به همین دلیل گروه بازرگانی گندم آمریکا واقع در مصر به فعالیت خود خاتمه داده است. سخنگوی این گروه تجاری اعلام کرد که ما دیگر توان مقابله با روسیه و رقابت با آن را  در این زمینه را نداریم.

به گفته وزارت کشاورزی آمریکا (USDA)، این کشور تنها ۱۵ درصد از صادرات جهانی گندم را در سال ۲۰۱۷  (نسبت به چهار دهه پیش) به خود اختصاص داده است. این سقوط با افزایش رشد غلات در اروپا و هند ارتباط دارد. سال گذشته، روسیه پس از صادرات ۳۴ میلیون تن گندم از ۱۱۹ میلیون تن محصول تولیدی خود توانست به قطب تولید و صادرات غلات جهان تبدیل شود. به گفته وزارت کشاورزی این کشور، انتظار می‌رود که صادرات گندم در سال جاری به میزان ۴۰ میلیون تن افزایش یابد. ریلکو، مدیرکل موسسه مطالعات بازار کشاورزی روسیه گفت: «آمریکایی‌ها در تولید ذرت و سویا قوی هستند درحالی‌که ما بازار گندم را از آن‌ها گرفته‌ایم.»


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا