ایران و جهان

سایه سنگین تحولات «منبج» بر مذاکرات صوری روسیه و ترکیه


خبرگزاری مهرگروه بین الملل: پیامدهای تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده، برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه همچنان ادامه دارد به طوری که که قرار است امروز در مسکو وزیران دفاع و خارجه ترکیه با همتایان روسی خود مذاکراتی را در این خصوص انجام دهند.

به نظر می رسد تمرکز این مذاکرات در خصوص نحوه برخورد با نیروهای کرد سوری است که تا پیش از این مورد حمایت آمریکا بودند و در روزهای اخیر خبرهایی در خصوص توافق آنها با دولت سوریه و ورود ارتش سوریه به شهر منبج منتشر شده است.

دیروز جمعه پس از انتشار بیانیه ارتش سوریه مبنی بر ورود به منبج، شورشیان تحت حمایت ترکیه نیز اعلام کردند که به همراه نیروهای ترکیه حرکت خود را به سمت این شهر آغاز کرده‌اند تا «عملیات نظامی برای آزادسازی آن را شروع کنند» بنا بر اعلام شاهدان در روز جمعه، کاروان شورشیان تحت حمایت ترکیه حاوی مسلسل و خودروهای زرهی به سمت منبج در حرکت بودند.

حرکت شورشیان به سمت شهر در حالی انجام شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش‌تر اعلام کرده بود «اگر شبه‌نظامیان کُرد از منبج خارج شوند کاری در این شهر نداریم». با این وجود رئیس جمهوری ترکیه پس از ساعاتی لحن خود را تغییر داد و گفت که عجله‌ای برای حمله به منبج ندارد. او افزود قرار است شماری از مقامات کشورش روز شنبه به روسیه سفر کنند تا با مقامات کرملین درباره سوریه به گفتگو بپردازند.

واکنش اردوغان به تحولات منبج

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در گفتگو با خبرنگاران ورود ارتش سوریه به شهر منبج را در چارچوب یک جنگ روانی توصیف کرد و گفت: هنوز ورود ارتش به این شهر تأیید نشده است. یک هیأت از سوی ترکیه عازم روسیه می شود و در خصوص مسأله شهر منبج با طرف روسی رایزنی می کند و ممکن است من با ولادیمیر پوتین همتای روس خود دیدار داشته باشم.

وی افزود: ترکیه می خواهد به کردهای مسلح در سوریه درس بدهد. آنکارا با تجزیه سوریه مخالف است و هدف ما خروج گروه های تروریستی از آن است و در صورت تحقق این هدف هیچ کاری برای انجام دادن در این کشور نداریم.

واکنش ائتلاف آمریکایی به تحولات منبج

 ائتلاف بین المللی مدعی شد که شواهدی مبنی بر تغییر اوضاع نظامی در منبج مشاهده نمی شود و اینکه از ورود ارتش سوریه به منبج خبر داده شده است، نادرست است.

شایان ذکر است که فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود: با توجه به مسئولیت نیروهای مسلح برای تحت حمایت قرار دادن تمامی خاک این کشور و در پاسخ به درخواست اهالی منطقه منبج، نیروهای ارتش سوریه وارد این منطقه شده و پرچم سوریه را در آن به اهتزاز درآوردند. ما بر اهمیت تقویت تلاش های تمام مردم سوریه برای حمایت از کشور و مبارزه با تروریسم و اشغالگران و بیرون راندن آنها از خاک سوریه تاکید داریم.

این در حالی است که، فرماندهی نیروهای دموکراتیک سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این نیروها از شهر منبج واقع در شمال شرق سوریه عقب نشینی می کنند و از دولت سوریه می خواهند با حضور در این مناطق حمایت لازم را از این نیروها در برابر حمله احتمالی ترکیه به عمل آورد.

وزارت دفاع ترکیه نیز قبلا با صدور بیانیه‌ای نسبت به تحرکات در شمال سوریه و به ویژه در شهر منبج هشدار داد.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه از همه گروه‌ها در شمال سوریه خواسته شده است تا از هر اقدامی که موجب افزایش بی‌ثباتی در این منطقه شود، پرهیز کنند.

در این بیانیه گفته شده است که گروه‌های YPG/PKK حق ندارند که دیگر گروه‌ها و واحدها را به منطقه فرا بخوانند و این اقدام آنها غیرقانونی و به منزله تحریک بی‌ثباتی بیشتر در شمال سوریه است.

بنا بر اعلام یک مقام آمریکایی که نخواسته است نامش فاش شود نیز آن دسته از نیروهای آمریکایی که همچنان در شهر منبج باقی مانده‌اند و مواضع خود را حفظ کرده‌اند می‌گویند که هیچ نشانی از ارتش سوریه در درون شهر دیده نمی‌شود و به این ترتیب اعلام ارتش و رسانه‌های دولتی سوریه مبنی بر کنترل دولت مرکزی بر منبج نادرست است.

کردهای «ی پ گ» از دولت مرکزی سوریه خواسته بودند تا از این شهر در مقابل تهدیدات ترکیه حمایت کند.

بنا بر آخرین اخبار رسیده از منابعی همچون دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، ارتش سوریه روز جمعه در حوم منبج مستقر شده‌ و از ورود به داخل شهر خودداری کرده‌ است.

شورشیان تحت حمایت ترکیه نیز در همان نزدیکی حضور داشتند و به همین دلیل ارتش سوریه سعی کرده است با ایجاد موانعی میان دو طرف فاصله‌ای ایجاد کند. بنا بر اعلام یک مقام آمریکایی که نخواسته است نامش فاش شود نیز آن دسته از نیروهای آمریکایی که همچنان در شهر منبج باقی مانده‌اند و مواضع خود را حفظ کرده‌اند می‌گویند که هیچ نشانی از ارتش سوریه در درون شهر دیده نمی‌شود.

شهر منبج در سال ۲۰۱۶ از تصرف داعش آزاد شد و پس از آن نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا در این شهر مستقر شدند اما اکنون با توجه به تحولات در حال انجام در این شهر پیش بینی می شود که کانون تحولات آتی سوریه باشد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا