ایران و جهان

«داستان تعطیلی»؛ دعوای ترامپ و دموکرات‌ها چه تأثیری بر زندگی آمریکایی‌ها دارد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تعطیلی حکومت آمریکا در حالی در آستانه ورود به هفته سوم قرار گرفته که اظهارات سران کاخ سفید و کنگره نشان می‌دهد که دستکم در ظاهر چشم‌اندازی برای توافق میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و پایان وضع فعلی وجود ندارد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در جلسه روز جمعه با دموکرات‌ها گفته حاضر است حکومت «ماه‌ها یا سال‌ها» تعطیل بماند، تا بودجه مورد نظر او برای ساخت دیوار در مرز مکزیک تأمین شود. دموکرات‌ها اما می‌گویند زیر بار این بودجه ۵ میلیارد دلاری نمی‌روند و با پرداخت «حتی یک دلار» بیشتر از ۱.۷ میلیارد دلاری که پیش از این به عنوان بودجه وزارت امنیت داخلی آمریکا در نظر گرفته شده، موافقت نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد چه جمهوری‌خواهان از جمله ترامپ و چه دموکرات‌ها، از این جدال بودجه‌ای، نیم‌نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری دارند که کمتر از دو سال دیگر برگزار می‌شود. هر دو طرف تلاش می‌کنند به بدنه رأی‌دهندگان حامی خود ثابت کنند که از وعده‌هایشان کوتاه نمی‌آیند. در این میان اما، کارمندان دولت فدرال، بزرگترین بازندگان این دعوای سیاسی هستند.

 

۳۸۰۰۰۰ کارمند دولتی که شغل آن‌ها «غیرضروری» تشخیص داده شده، به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده‌اند. ۴۲۰۰۰۰ نفر دیگر هم هرچند کارشان ضروری است و مجبور به ادامه حضور در محل کار هستند، اما تا تکلیف بودجه روشن نشده و حکومت فعالیت خود را از سر نگرفته، حقوقی دریافت نمی‌کنند.

از ۱۵ وزارتخانه دولت فدرال، ۹ وزارتخانه عملا نیمه‌تعطیل شده‌اند و بسیاری از ادارات دولتی هم خدمات‌رسانی به مردم را به بعد از بازگشایی حکومت موکول کرده‌اند.

این روزها اگر در واشنگتن کسی بخواهد ازدواج کند، دستکم برای ثبت رسمی ازدواج، باید صبر داشته باشد تا بلکه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به توافق برسند و دستور از سرگیری فعالیت‌های دولت فدرال صادر شود، چراکه دادگاهی که در پایتخت آمریکا گواهی ازدواج صادر می‌کند، فعلا تعطیل شده. اگر تعطیلی حکومت تا ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) ادامه پیدا کند، بودجه بقیه دادگاه‌ها هم تمام می‌شود و آن‌ها هم به اجبار کار خود را متوقف می‌کنند.

طولانی‌ترین تعطیلی حکومت در آمریکا ۲۱ روز بوده، اما کارمندان دولت فدرال اکنون نگران هستند که ترامپ که سابقه‌ای طولانی در ثبت رکوردهای مختلف دارد، این رکورد را هم بشکند و طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ را به نام خود ثبت کند.

هرچه این وضعیت طولانی‌تر شود، اوضاع مالی کارمندان دولت فدرال هم پیچیده‌تر می‌شود. «ربکا مکلین» کارمندی که حالا دو هفته تمام است که در مرخصی اجباری بدون حقوق به سر می‌برد، به شبکه «سی. ان. ان» می‌گوید: «هر روز درباره مقدار غذایی که در خانه دارم و اینکه آیا ماه آینده می‌توانم قبض‌هایم را بپردازم نگران هستم.»

دولت آمریکا البته برای کاستن از مشکلات کارمندان پیشنهاداتی هم به آن‌ها داده است. یکی از این پیشنهادات: «کارهای خانه طلبکارهایتان را انجام دهید!»

این، واقعا، یکی از پیشنهاداتی است که اداره مدیریت منابع انسانی دولت آمریکا به کارمندان فعلا بیکار دولت داده است. این اداره از کارمندان خواسته به صاحبخانه‌ها و دیگر طلبکارانشان نامه بفرستند و توضیح دهند که فعلا حقوق دریافت نمی‌کنند. یکی از بندهایی که به پیشنهاد این اداره می‌تواند در نامه‌ها مطرح شود، این است که «می‌خواهم با شما در مورد این صحبت کنم که اگر امکانش هست، من به جای بخشی از کرایه، تعمیرات (مثلا نقاشی یا بازسازی) ساختمان شما را انجام دهم.»

این اداره از صاحبخانه‌ها هم خواسته شرایط مستأجران کارمند را در نظر گرفته و با آن‌ها راه بیایند.

اما وقتی تعطیلی طولانی و البته همزمان با سال نو باشد، چنین پیشنهاداتی چندان نتیجه‌بخش نیست. «دری برتون» از بازرسان اداره پست آمریکا به «ای. بی. سی» گفته است: «این [تعطیلی] اوضاع خانواده را خیلی سخت کرده. باید غذا تهیه کنم، نیازهای خانواده را برآورده کنم، کرایه خانه بدهم و تمام قبض‌هایی که باید بپردازیم را بپردازم. این وضع در طول تعطیلات و ورود به سال نو، اوضاع را کمی سخت کرده.»

تعطیلی دولت بسیاری از مراکز تفریحی و پارک‌های ملی آمریکا را هم تعطیل کرده. آن‌هایی هم که باز مانده‌اند، کارمند کافی ندارند یا کلا کارمندی در آن‌ها نیست و بازدیدکننده‌ها خود باید از پس امورشان بر بیایند. این وضعیت البته بعضا شرایط مضحکی هم ایجاد کرده است.

در پارک طبیعی «جاشوا» در حومه لس‌آنجلس، که با وجود عدم حضور کارمندان، به روی بازدیدکننده‌ها باز بود، آنقدر در پارک آتش روشن شد، درخت بریده شد، زباله تلنبار شد و به دلیل بسته بودن توالت‌ها اوضاع خراب شد، که مسئولان پارک روز چهارشنبه اعلام کردند به دلیل «نگرانی از امنیت و سلامت» بازدیدکننده‌ها، پارک تا اطلاع‌ بعدی تعطیل می‌شود. شبکه «اسکای نیوز» اوضاع این پارک در نبود نگهبان‌ها را شبیه به «روزهای غرب وحشی» توصیف کرده.

 

اغلب موزه‌ها، باغ وحش‌ها و گالری‌های هنری که از دولت فدرال بودجه می‌گیرند هم تعطیل شده‌اند. تعطیلی به «ناسا» هم رسیده و اکنون اغلب کارمندان آژانس فضایی آمریکا، به جز آن‌هایی که مأموریت‌های حیاتی را دنبال می‌کنند، به مرخصی اجباری رفته‌اند.

جالب اینکه دعوایی که به بهانه ارتقا «امنیت مرزها» در آمریکا راه افتاده، دستکم فعلا، حقوق ده‌ها هزار نفر از نیروهای انتظامی و مرزبانی آمریکا را قطع کرده است. اداره فدرال تحقیقات (اف‌بی‌آی)، اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا، اداره زندان‌ها، اداره حفاظت از مرزها و گمرک، گارد ساحلی و گارد حفاظت کاخ سفید از جمله اداراتی هستند که کارمندان آن‌ها فعلا بدون دریافت حقوق کار می‌کنند.

حتی مراکز آتش‌نشانی هم از گزند تعطیلی دولت مصون نبوده‌اند. بسیاری از مراکز مجبور شده‌اند اکثر نیروهایشان را به مرخصی بفرستند. «تیم موری» سخنگوی واحد محلی آتش‌نشانی آلاسکا، به پایگاه «آلاسکا پابلیک» گفته است: «از وقتی که تعطیلی اتفاق افتاده، عملا فقط دو کارمند اینجا در آتش‌نشانی هستند، که هر دو هم کارمند ایالت (نه دولت فدرال) هستند. من و جنگلبان ایالت. بقیه همه به مرخصی بدون حقوق رفته‌اند. شبیه به گورستان شده. هیچ‌کس اینجا نیست.»

کاهش فعالیت ادارات آتش‌نشانی بیش از همه در مناطق جنگلی که باید از حالا برای آتش‌سوزی‌های فصلی چند ماه آینده آماده شوند، به چشم آمده است. موری می‌گوید: «کلی کار در پشت صحنه هست که حتی در ماه دسامبر و ژانویه باید انجام شود.»

 

ترامپ علاوه بر ساخت دیوار، یک شعار تبلیغاتی دیگر هم داشت: پایان دادن به کسری تجاری آمریکا. همین شعار بود که جنگ تجاری با چین را آغاز کرد و باعث شد تا پکن روی محصولات کشاورزی آمریکا تعرفه‌های سنگین وضع کند. ترامپ برای جبران این وضعیت، اعلام کرد به کشاورزان یارانه می‌دهد.

حالا همان کشاورزان هم از دعوای ترامپ با دموکرات‌ها، آسیب دیده‌اند، چون تا وقتی دولت تعطیل است، یارانه‌ ۱۲ میلیارد دلاری که قرار بود وزارت کشاورزی آمریکا میان کشاورزان توزیع کند، پرداخت نمی‌شود. پرداخت وام به کشاورزان هم متوقف شده، آن هم در فصلی که به گفته مزرعه‌داران آمریکایی زمان خرید بذر است و عدم تأمین به موقع منابع مالی، بخش کشاورزی را با خسارت سنگین روبرو می‌کند.

تعطیلی دولت حتی دامنگیر قبایل بومی آمریکا هم شده است. این قبیله‌ها چند دهه پیش با دولت فدرال توافق کردند در ازای دریافت کمک‌هزینه امور ضروری مانند بهداشت و درمان و تأمین مواد غذایی، بخش‌های بزرگی از اراضی خود را در اختیار دولت قرار دهند.

اما دولت که تعطیل است، این کمک هزینه هم پرداخت نمی‌شود. آنطور که روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشته، یکی از قبایل قوم «چیپوا» که در میشیگان مستقر است، تا همین الان ۱۰۰۰۰۰ دلار برای باز نگه داشتن مراکز درمانی و توزیع غذا، از دارایی‌های خود خرج کرده است. وضعیت برای بقیه قبایل بومی آمریکا هم همینطور است.

با ادامه بن‌بست تعطیلی دولت، کارمندانی که از دعوای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان فقط عدم دریافت حقوق نصیبشان شده، در توییتر «داستان‌های تعطیلی» (shutdownstories#) را هشتگ کرده‌اند و مشکلاتی که این وضعیت برای آن‌ها ایجاد کرده، به اشتراک گذاشته‌اند.

«بکی» یکی از این کارمندان است که نوشته است: «من کارمندی‌ام که کارم ضروری تشخیص داده شده. حقوق خواهم گرفت، اما کِی؟ زندگی ما به حقوق سر ماه بند است. می‌ترسم اگر این تعطیلی ادامه پیدا کند، ماه آینده نتوانیم کرایه خانه، وام‌های دانشجویی و بقیه قسط‌ها را بدهیم. کابوسی که قبلا داشتم، حالا واقعیت پیدا کرده. #داستان‌های‌تعطیلی.»

انتهای پیام/ق


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا