ایران و جهان

جزییات طرح توسعه پتروپالایشگاه‌ها/منعی برای واردات نفت نیست


علی بختیار در گفتگو با خبرنگار مهر درباره طرح افزایش ظرفیت پالایشی کشور با استفاده از سرمایه‌های مردمی گفت: نتیجه جلسات بسیار فشرده ای که میان بانک مرکزی، سازمان بورس، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده ‏های نفتی و مرکز پژوهش ‏های مجلس به عنوان بخش های مختلف درگیر در رابطه با قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه مردمی، برگزار شد، این بود که اصلاحات مورد نیاز و نقطه نظرات بخش های مختلف به آن اضافه شد.

وی افزود: براین اساس طرح مذکور ۶ ماده دارد. ماده یک شامل تعاریف است از جمله: تعریف طرح، مجوز، شرکت مجری طرح، تنفس خوراک. ما در نظر داریم بر طبق این طرح پالایشگاه و پتروپالایشگاه، چه آنهایی که مانده و چه موارد نیمه تمام مانند سیراف و آناهیتا، را فعال سازی کنیم. همچنین بر مبنای این طرح، ایجاد پتروپالایشگاه جدید نیز فعال می شود. با توجه به جذابیت هایی که به این موضوع افزودیم، می توان گفت طرح مذکور از طرح های جذابی است که مردم نسبت به سرمایه‌‏گذاری در آن ترغیب خواهند شد.

نماینده مردم گلپایگان در خانه ملت با اشاره به ماده دوم این طرح تصریح کرد: طبق ماده دو، این طرح  دولت را مکلف کرده است که از طریق وزارت نفت نسبت به صدور و بازنگری طرح ‏ها تا سقف ۲ میلیون بشکه در روز، از سرمایه گذاران بخش غیر دولتی برای جذب سرمایه‏ گذاری نقدی حمایت کند. ماده سوم هم به شرایط تنفس خوراک تخصیصی مربوط است. این شرایط به شکلی است که تنفس خوراک، به منابع شرکت ملی نفت و دولت آسیبی وارد نمی‏ کند. بلکه صرفاً  از منابع صندوق توسعه ملی هزینه‌ تنفس خوراک پالایشگاه‌ها پرداخت می‌شود.

به گفته بختیار، پالایشگاه ‏سازی جزوه سیاست های کلی کشور است و در قانون برنامه ششم هم لحاظ شده است. بنابراین اگر ما می‏ خواهیم به اهداف قانون برنامه ششم دست پیدا کنیم، باید به دنبال تاسیس پالایشگاه باشیم. براین اساس طرح مذکور تمام بنگاه ‏های اقتصادی کشور را فعال می کند. در ماده چهار هم شرایط تامین مالی طرح ها عنوان شده که بسیار دقیق است.

تجربه تلخ موسسات مالی تکرار نمی شود

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در نتیجه سرمایه گذاری مردم در موسسات مالی و اعتباری مشکلاتی ایجاد شد، ما در این ماده تکالیف مشخصی را نوشتیم که از طریق سازمان  بورس عملیاتی می شود و تعیین کردیم که کار به چه صورت انجام شود و تضمین سرمایه ها بر عهده کیست، تا احتمال جمع آوری سرمایه مردم به اسم ساخت پالایشگاه و سپس خروج سرمایه از کشور و سرریز مشکلات بر حاکمیت، اتفاق نیفتد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ماده پنج هم وزارت نفت را موظف کرده است که مشخصا دو مجوز صادر کند: یکی مجوز صادرات فرآورده ‏های نفتی بدون قید و شرط و دوم مجوز واردات نفت خام در جایی که دوره تنفس خوراک تمام می‏ شود. بر این اساس دیگر برای سرمایه ‏گذار بخش خصوصی قید و شرط نمی گذاریم که حتماً باید فرآورده ‏اش را در داخل کشور بفروشد؛ یا اینکه اجبار کنیم که بخش خصوصی باید خوراک پالایشگاهش را از شرکت ملی نفت تامین کند، هرچند که ما به شرکت ملی نفت تکلیف کرده ایم که این خوراک را تامین کند، اما این محدودیت را بعد از دوره تنفس خوراک برداشتیم که اگر سرمایه‏ گذار خواست خوراک را وارد کند، برایش مقدور باشد. همچنین در ماده ۶ هم آیین نامه اجرایی را تکلیف کردیم که به تصویب دولت برسد.

بختیار در پاسخ به این سوال که آیا این طرح با مصوبه سران قوا متفاوت است یا خیر خاطر نشان کرد: مواردی که اشاره شد متن مصوبه ‏ای است که کمیسیون انرژی تصویب کرده است و مصوبه سران قوا طرح دیگری است که در جریان آن نیستم. در حال حاضر هم جزییات این طرح در کمیسیون تصویب شده، ضمن آنکه پیش تر هم در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب اعضا رسیده بود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا