ایران و جهان

ثوری و نقشه راه به سبک “گالیور”/ کمیته فنی در بوکس یعنی کشک!

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، روز جمعه با اعلام اکبر احدی، سرمربی تیم ملی نفرات دعوت شده به دور جدید اردوی تیم ملی بزرگسالان باید از روز پنجم دی ماه در سالن بوکس آکادمی ملی المپیک حضور یابند. در این میان ۴۲ بوکسور به اردوی تیم ملی دعوت شدند که نام سجادمحرابی و جاسم دلاوری از بوکسورهای سابق تیم ملی نیز در این میان دیده می‌شد، اما در کمتر از ۳۶ ساعت حسین ثوری رئیس فدراسیون بوکس در چرخشی عجیب نام این دو نفر را از لیست نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی خط زد.  

حسین ثوری رئیس فدراسیون روز گذشته(شنبه) در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها، در مورد دلیل حذف نام این ۲ بوکسور که از سوی کمیته فنی و سرمربی تیم ملی به اردوها دعوت شده‌اند، اظهار داشت: همانطور که قبلا نیز اعلام کرده بودم، تنها احسان روزبهانی و سالار غلامی از حضور در مسابقات قهرمانی کشور معاف بودند و هر بوکسوری نیز قصد حضور در تیم ملی را داشت باید در مسابقات قهرمانی کشور شرکت می‌کرد. امروز(شنبه) با احدی در این خصوص صحبت کردم و او دلیل حضور این بازیکن در اردوی تیم ملی را بی‌ اطلاعی از صحبت‌های من اعلام کرد. قرار شد تا ساعات آینده لیست کمیته فنی از مسابقات قهرمانی کشور مجددا اعلام شود. در این لیست دو بازیکن جدید که در مسابقات قهرمانی کشور حضور داشتند به تیم ملی دعوت شدند و جاسم دلاوری و سجاد محرابی از لیست خط خوردند! 

البته پیش از اینکه اسامی نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی اعلام شود، علی مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در واکنش به این سوال که زمان آغاز اردوهای تیم ملی بوکس مشخص شده یا خیر، گفت: ابتدا کمیته فنی اسامی اردونشینان را انتخاب خواهد کرد و به هر حال اکبری احدی(سرمربی تیم ملی) هم در سالن مسابقات حضور داشت و پس از بررسی نفرات و دعوت آنها به اردوی تیم ملی زمان آغاز مرحله جدید اردوها نیز مشخص خواهد شد. صد البته که پس از صحبت‌های علی مظاهری مسیر انتخاب نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی همان طور پیش رفت که مربی تیم ملی گفته بود و در واقع انتخاب نفرات تیم ملی از فیلتر کمیته فنی عبور کرد اما این طور به نظر می‌رسد که رئیس فدراسیون با خط زدن نام دو نفر از دعوت شدگان به اردوی تیم ملی نشان داد که خیلی اعتقادی به خرد جمعی و کمیته فنی ندارد و در واقع کمیته فنی کشک است! البته در تصمیمات کلان همه روال به همین شکل است و حتی صدای اعضا هیات رئیسه هم در آمده و برخی از آنان مدعی هستند که رئیس فدراسیون تمام تصمیمات را می‌گیرد و بعد از سپری شدن مرحله اجرا به اعضا هیات رئیسه در میان می‌گذارد!

در هر صورت، اینکه چرا فدراسیون بوکس کمیته فنی تشکیل داده و به رای آنها اعتمادی ندارد، برای همه ما جای سوال دارد، به هر حال اگر فدراسیون بوکس کمیته فنی دارد( قطعا در آن چکیده‌ بوکس حضور دارند) باید به آنها اعتماد کند، به هر حال آنها بدون شک در انتخاب نفرات دعوت شده به تیم ملی کنکاش کرده‌اند و طبق معیارهای خود دست به انتخاب چنین نفراتی زده‌اند، اما رئیس فدراسیون نشان داد که خیلی اعتقادی به کمیته فنی ندارد و در تمام مسائل فدراسیون خود رای بوده و حتی در انتخاب نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی نیز همه چیز باید از فیلتر ثوری عبور کند!

لازم به یادآوری است که اشتباهات در مدیریت فدراسیون بوکس ایران بسیار زیاد است، به عنوان مثال، در دوران ریاست احمد ناطق نوری تاریک ترین قسمت مدیریت ناطق نوری به دورانی بازمی‌گردد که با مشاورهای غلط برخی از نزدیکان ناطق نوری باعث برهم زدن جو تیم ملی بوکس شد و در نهایت بوکس ایران قربانی تصمیمات غلط شد و تیم ملی بزرگسالان به دو قسمت تقسیم شد و هدایت هرکدام از تیم‌های ملی برعهده یکی از مربیان واگذار شد.

خوب به یاد داریم، در آن مقطع مسئولیت تیم ملی “الف” برعهده اکبری احدی واگذار شد، به هر حال اکبر احدی سال‌ها در تیم ملی بوکس مسئولیت تیم‌ ملی بزرگسالان را برعهده داشت و نسبت به استکی و دیگر مربیان کارنامه روشن تری در بازی‌های آسیایی و دیگر رویداد ها داشت و منطق حکم می‌کرد که در حضور او هدایت بوکس ایران برعهده کسی دیگر واگذار نشود، به همین دلیل گروهی از بوکسورها در تیم ملی “الف” زیر نظر احدی به فعالیت خود ادامه دادند و گروه دوم نیز که به نام گروه”ب” بود با هدایت علی استکی به کار خود ادامه دادند، به هر حال علی استکی به هیچ عنوان تجربه هدایت تیم ملی بوکس بزرگسالان را برعهده نداشت و او چند سالی را به عنوان مربی بدنساز تیم ملی در کنار مشتزنان فعالیت می‌کرد و به هیچ عنوان رزومه‌ای در تیم ملی بزرگسالان به عنوان سرمربی نداشت، اما اشتباهات ناطق نوری ادامه دار بود و استکی مربی بدنساز تیم ملی را به عنوان سرمربی گروه “ب” انتخاب کرد و در پایان نیز اختلافات به قدری بین مربیان تیم‌های ملی بالا گرفت که احدی دیگر حاضر به همکاری با فدراسیون نشد و عطای کار را به لقایش بخشید،‌ در آن مقطع اختلافات ناطق نوری با اکبراحدی بالا گرفت و سرانجام احدی قربانی جاه طلبی دیگر مربیان شد و از تیم‌های ملی دور شد تا اینکه فاجعه بزرگ قهرمانی آسیا در چین را رخ داد،( تیم ملی با ۱۰ بوکسور تنها به یک برنز دست یافت) فاجعه‌ای که تیم ملی بوکس ایران با هدایت استکی با یک لشکر راهی قهرمانی آسیا شد و خروجی آن اعزام تنها یک مدال برنز بود که بعدها مرد برنزی کشورمان نیز به دو پینگ متهم شد!

در هر صورت این روزها بازهم ردپای برخی از مربیان بوکس ایران با نقشه‌ای منسوخ شده، در سیستم مدیریت فعلی و اطراف اتاق ریاست فدراسیون دیده می‌شوند، رفتار آنها ما را یاد ماجراهای کارتون “گالیور” و شهر “لی‌لی‌پوت” و نقشه گنجی که در دست داشت می‌اندازد، اما ثوری نباید فراموش کند که نقشه راه این افراد بارها توسط رئیس قبلی در مسیرهای مختلف امتحان شده و سر از ناکجا آباد در آورده است و در آن نقشه منسوخ هیچ مسیر روشنی یافت نشده است. ثوری باید بداند که همیشه همین نفرات باعث حواشی‌های مختلف بوکس ایران بوده‌اند، در هر صورت رئیس فدراسیون اگر قرار است به گنج بوکس ایران در المپیک توکیو برسد، باید زیادخواهان را از اطرف خود براند و با تمرکز بیشتر مسیر خود را طی کند.

متاسفانه طی چند روز گذشته رئیس جوان فدراسیون بوکس با رسانه‌ها مصاحبه کرده و مدعی شده بود، یکی از اهداف فدراسیون تشکیل تیم  “الف” و “ب” برای تیم ملی است و تشکیل این تیم‌ها می‌تواند به پیشرفت بوکس کشور کمک می‌کند و باعث ایجاد رقابت سالم در تیم ملی می‌شود. البته بلافاصله مربی تیم ملی و تعدادی از قهرمانان به تصمیمات رئیس فدراسیون واکنش نشان دادند و مخالفت خود را با تصمیم رئیس اعلام کردند، البته این روزها شنیده می‌شود که ثوری از این تصمیم خود منصرف شده است و قرار است تیم ملی همچنان با یک تیم کار خود را ادامه بدهد. 

به هر حال ثوری باید بداند نقشه خوان او در مسیر بوکس از همان نقشه‌ای استفاده می‌کند که برای ناطق نوری استفاده کرده بود و با همین تصمیمات غلط مدیریت سال‌های پایانی ناطق نوری به بیراهه رفت و حالا این بار نوبت به ثوری رسیده است که در ابتدای مسیر به خاطر مشاور‌ه‌های همین افراد به بیراه خواهد رفت! آنهایی که یک روز  گزینه نایب رئیسی را به فدراسیون بوکس معرفی می‌کنند و روز دیگر پیشنهاد مربی خارجی را می‌دهند و حالا بازهم در سودای تقسیم تیم ملی هستند تا جایی برای خود بازکنند! در پایان لازم به یادآوری است که بوکس ایران برای پوست اندازی نیاز به مربیان بزرگ خارجی دارد و مربیان ایرانی هم برای بالا رفتن تجربیاتشان باید به عنوان دستیار در کنار مربیان خارجی فعالیت کنند و در صورتی که به این شیوه اعتراض داشته باشند، هر کدام می‌توانند در باشگاه‌های خود مشغول به شاگردداری کنند، همان طوری که احدی و استکی همچنان هر کدام در باشگاهی با تعدادی ورزشکار در سمت‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند. 

انتهای پیام/ر


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا