ایران و جهان

تکنولوژی باعث بحران هویت نوجوانان شده است

«ابراهیم فیاض» در گفت‌­و­گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس درباره اجزای تشکیل دهنده هویت نوجوان امروز گفت: در حال حاضر نوجوانان خودشان را با تکنولوژی تعریف می­‌کنند و چون این تکنولوژی مرزی ندارد آنان را به سمت پوچ گرایی سوق می‌­دهد.

وی افزود: تکنولوژی بنیادی­‌ترین زیربنای زندگی است و این تکنولوژی است که زمانه و مقتضیات آن را شکل می­‌دهد بنابراین جبر تکنولوژی جدی است.

این استاد دانشگاه با بیان این نکته که جبر تکنولوژی مختص به ایران نیست و همه کشور­های جهان به آن مبتلا هستند ،گفت: بعضی در اثر وجود این تکنولوژی بی­‌مزر دچار افسردگی و اعتیاد می­‌شوند و یا دست به خودکشی می­‌زنند البته این موضوع مختص ایران نیست ولی از آن جایی که ابزارهای تکنولوژیکی پیشرفته حتی در روستا­های ما حضور دارند این بحران جدی است.

فیاض اضافه کرد: نوجوانی که نمی­‌تواند زندگی و خودش را تعریف کند دچار بحران هویت شده است و یکی از عوامل اصلی این بحران هویت تکنولوژی است.

این استاد جامعه­‌شناس درباره تاثیر سلبریتی­‌ها بر هویت نوجوانان گفت: سلبریتی­‌ها خودشان قربانی این تکنولوژی هستند و بعضاً افسردگی، اعتیاد و خودکشی نیز در میانشان رواج دارد.

فیاض درباره محتوا­های فرهنگی که نوجوانان امروز مصرف می‌­کنند، گفت: بسیاری از محتواهای فرهنگی نوجوانان را به پوچ انگاری سوق می‌دهد چرا که صحبتی از اخلاق و ارزش‌­ها در آن نیست.

وی در پایان گفت: وقتی عدالت در جامعه نیست و فاصله طبقاتی وحشتناکی در جامعه وجود دارد، جامعه دچار نهیلیسم می‌­شود، الان هم یک نوجوانی که ثروتمند است دچار نهیلیسم و پوچ انگاری می‌­شود و ارزش­‌ها در جامعه به الفاظی و شعار تبدیل می­‌شود.

انتهای پیام/ 


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا