ایران و جهان

تقلای غرب برای سازماندهی اپوزیسیون

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه «جوان» در یادداشتی نوشت:

اپوزیسیون متشتت و فاقد پایگاه مردمی، چالش اساسی امریکا در بهره‌گیری از تحریم‌های فلج‌کننده و بی‌نظیر علیه مردم ایران است، چراکه بر اساس برنامه‌ریزی کاخ سفید، تحریم‌های اقتصادی زمانی مؤثر و قادر به تسلیم نظام ایران خواهد بود که منجر به گسترش اعتراضات مردمی و آشوب‌های خیابانی و نتیجتاً برهم خوردن امنیت ملی در ایران شود، نظیر آنچه در فتنه بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ اتفاق افتاد.
مبتنی بر همین سناریو بود که ترامپ در آستانه اعلام مرحله اول و دوم تحریم‌ها دائماً از گسترش اعتراضات خیابانی سخن به میان می‌آورد و بعد که معلوم شد آلت دست منافقین و سلطنت‌طلبان و مزدوران آل‌سعود شده است، ادعا کرد که در ایران روز‌های آخر هفته مردم اعتراض و شورش می‌کنند و بعد هم که این خبرسازی و جریان سازی تأثیری در جامعه ایران نداشته و حتی حساسیت مردم ایران را برمی‌انگیزد، کمتر به موضوع ایران می‌پردازد.
این حلقه مفقوده امریکایی‌ها، حتی انگلیسی‌ها را هم به تکاپو انداخت تا آن‌ها نیز با بهره‌گیری از عوامل نفوذی و با توجه به تجربه‌ای که در اختلاف‌افکنی در میان سایر ملل داشته و دارند، به کمک امریکا آمده و در سازماندهی جریان‌های مخالف و ایجاد رهبر برای آن‌ها و هماهنگ‌سازی میان آن‌ها برای مقابله با نظام اسلامی، به ترامپ کمک کنند.
روز جمعه گذشته شبکه بی‌بی‌سی در مطلبی با موضوع «تولد آلترناتیو جمهوری اسلامی» ضمن اشاره به اعتراضات دی ۹۶ و با تلاش برای بزرگنمایی آن می‌نویسد: نخستین سالگرد اعتراضات دی‌ماه در حالی فرامی‌رسد که نقشه قدرت آرایش سیاسی و چشم‌انداز آینده ایران به‌کلی تغییر کرده است. امروز دیگر بحث فقط به درون نظام محدود نمی‌شود، بلکه خود جمهوری اسلامی هم باید با «رقبای بیرون از خود روبه‌رو شود، رقبایی که یا بیش‌ازپیش به چشم می‌آیند، یا از حمایت خارجی برخوردارند، یا با اتکا به نیروی اعتراضی داخل کشور اعتمادبه‌نفس بیشتری یافته‌اند، شاید به همین خاطر است که بحث بر سر «آلترناتیو حکومت» بیش‌ازپیش مطرح‌شده است. بی‌بی‌سی آنگاه با برشماری و بزرگنمایی این به‌اصطلاح اپوزیسیون قدرتمند، درعین‌حال اذعان می‌کند که آن‌ها فاقد پایگاه مردمی در داخل هستند. سلطنت‌طلبان با محوریت رضا پهلوی گزینه اول بی‌بی‌سی هستند که با استناد به برخی شعار‌های پراکنده‌ای که در آشوب‌های دی‌ماه گذشته سر داده می‌شد، به این توهم رسیده بود که شاید در داخل ایران پایگاه داشته باشد، اما بنابر اذعان بی‌بی‌سی، او وقتی‌که برای تجمعات مسالمت‌آمیز برای پاسخگو کردن حکومت برای جسد مومیایی‌شده رضاشاه فراخوان داد، بابی توجهی مردم مواجه شد. این شاه خود خوانده حتی در نشستی که اندیشکده واشنگتن ماه گذشته برای چهره‌پردازی و تبدیل او به محور اپوزیسیون تشکیل داده بود، از پاسخ به سؤالات ابتدایی پرسشگر اندیشکده مذکور نیز ناتوان بود. بی‌بی‌سی در این گزارش به سازما‌دهی نسل جدید سلطنت‌طلبان توسط کاخ سفید با عنوان «فرشگرد» نیز اشاره دارد که قرار است برای ۵۰ سال آینده حکومت سلطنت‌طلبان در ایران برنامه‌ریزی کند!
تحول خواهان گزینه دیگر بی‌بی‌سی برای تبدیل‌شدن به محور گروه مخالف در ایران هستند که این‌ها بخشی از اصلاح‌طلبان فراری به خارج از کشور را شامل می‌شوند که به قول بی‌بی‌سی با انتخاب این عنوان برای خود، حاضر نیستند که با اصلاح‌طلبان داخلی تداعی شوند، این‌ها الگوی مبارزه خود برای تغییر را «مبارزات بدون خشونت» تعریف می‌کنند که البته هدایت آن‌ها را هم بعضاً صدای امریکا با بازیگری مسیح علی‌نژاد بر عهده دارد که با ماجرای دختران خیابان انقلاب توانستند برخی از اصلاح‌طلبان داخل را نیز به دنبال خود کشیده و هدایت می‌کنند.
هواداران نظام فدرالی در ایران سومین گزینه بی‌بی‌سی هستند، این‌ها همان ۱۰ حزب و جریان سیاسی تجزیه‌طلب نظیر حزب دموکرات و کومله و دیگر گروه‌های مارکسیستی هستند که با پول سعودی‌ها و هدایت کاخ سفید دنبال نظام سکولار و لائیک در ایران هستند که به اعتراف بی‌بی‌سی پیشنهاد آن‌ها به دلیل بردن ایران به سمت تجزیه با انتقاد اپوزیسیون ملی‌گرا مواجه شد، وظیفه این طیف بر هم زدن امنیت داخل با اقدامات تروریستی است، که البته زودتر از دیگر تشکل‌ها وارد عملیات شده‌اند.
منافقین چهارمین گزینه بی‌بی‌سی در میان گروه مخالف خارج نشین هستند که شاخصه آن‌ها حمایت صریح کاخ سفید و به‌ویژه جان بولتن مشاور امنیت ملی امریکا از آنان است. منافقین در نشست تابستان امسال از مریم رجوی به‌عنوان «رئیس‌جمهور برگزیده» نام‌برده و از کشور‌های غربی خواسته بودند که این سازمان را به عنوان آلترناتیو حکومت ایران به رسمیت بشناسند، اما انزجار مردم از این گروه تروریستی کارشان را به‌جایی رساند که تنها برای جاسوسی تلفنی و یا جریان سازی علیه ایران در فضای مجازی مزدوری آل سعود و کاخ سفید را می‌کنند.
طرفداران رفراندوم برای نظام پارلمانی و سکولار بخش دیگر از اصلاح‌طلبان فراری و پنجمین گزینه بی‌بی‌سی برای آلترناتیوی جمهوری اسلامی هستند که افرادی نظیر جعفر پناهی، محسن سازگارا، محسن کدیور و شیرین عبادی و … از عناصر شاخص آن‌ها هستند، آن‌ها خواستار برگزاری رفراندوم زیر نظر سازمان ملل برای تغییر نظام سیاسی در ایران هستند. بی‌بی‌سی اگرچه سعی کرده است برخی از مارکسیست‌ها و «ری استاری»‌ها را هم به‌عنوان اپوزیسیون مطرح در ایران جا بیندازد، اما از آنجایی که جیره‌خواری همه این مزدوران آشکار و به دلیل درخواست تشدید تحریم‌ها علیه مردم ایران عملاً با کاخ سفید در یک جبهه هستند، شبکه وابسته به‌ام‌ای سیکس انگلیس نتوانسته این واقعیت را کتمان کند که این‌ها در داخل فاقد پایگاه مردمی هستند، اگرچه بلندی صدای آن‌ها در خارج نیز متناسب با بزرگنمایی رسانه‌های غربی و میدانی است که برای آن‌ها ایجاد می‌کنند و صرفاً برای دشمنان نظام کارکرد فصلی دارند. اما برخلاف بی‌بی‌سی و به استناد به گزارش یورونیوز سرویس‌های اطلاعاتی امریکا بر این نکته تأکیددارند که در ایران جنبشی سراسری شکل نگرفته و دیپلمات‌های اروپایی نیز اذعان دارند که برای براندازی حکومت ایران به تحرکات بیش از این نیاز است. درعین‌حال اعتراف می‌کنند که پایان حکومت ایران نزدیک نیست، چون سپاه پاسداران همچنان قدرتمند است. یورونیوز درعین‌حال به نقل از عناصر اطلاعاتی سازمان سیا، نبود رهبری واحد را نقص اصلی اپوزیسیون ایران دانسته که البته غرب باید برای ایجاد آن تلاش کند.
اما در کنار تلاش برای هویت بخشی به این عناصر فراری و مزدور، تمرکز غرب بر عوامل داخلی متمرکز است و به همین دلیل است که مواضع برخی از عوامل و جریان‌های داخلی با استقبال بیشتر رسانه‌های غربی مواجه شده است. آنچه را که اخیراً محمدرضا خاتمی در مورد تقلب در انتخابات و ادعا و اضافه کردن ۸ میلیون رأی به نفع احمدی‌نژاد در انتخابات ۸۸ مطرح کرد و عملاً نشان داد که فتنه گران هنوز بر طبل توهم تقلب در انتخابات می‌کوبند و یا نکاتی را که حجاریان در گفت‌وگو با مشق نو بر سناریوی فشار از پایین و چانه‌زنی در بالا و همچنین حاکمیت دوگانه و نافرمانی مدنی تأکید و فراخوان می‌دهد، عملاً جدی‌ترین پالس‌ها را برای دشمن در مورد ظرفیت این جریان در داخل برای بر هم زدن امنیت کشور و درگیر سازی نظام می‌فرستند و البته تلاش دارند جایگاه گذشته خود را در بین «بیرونی‌ها» احیا کنند. نکته‌ای که در سخنان پمپئو وزیر خارجه امریکا صراحت داشته و می‌گوید: فشار تحریم‌ها، فرصتی را برای مخالفان رژیم فراهم می‌کند تا تغییراتی را که خواستار آن هستند در نظام به وجود بیاورند، اگرچه مواضع وزیر خارجه آلمان صراحت بیشتری در این زمینه دارد؛ آنگاه‌که می‌گوید ما از ایران در برابر تحریم‌های امریکا حمایت می‌کنیم، به خاطر امنیت ملی خودمان و اینکه تندرو‌ها در ایران روی کار نیایند.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با خانواده شهدا در مورد نقشه‌های دشمن در سال ۹۸ و توصیه ایشان به جریان‌های سیاسی که نباید در معارضه امریکا با مردم ایران به دشمن میدان دهند، می‌تواند اتمام‌حجت برای کسانی باشد که حیات خود را هنوز در بحران‌آفرینی و فتنه‌انگیزی جست‌وجو می‌کنند.

عباس حاجی نجاری

انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا