ایران و جهان

تاخیر در واگذاری سرخابی ها به صلاح نیست/ ایجاد تعاونی‌ سهامی عام در گام اول

به گزارش خبرگزاری فارس، ماشاالله عظیمی دبیرکل و عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران با اشاره به برگزاری نشست بررسی ابعاد علمی و اقتصادی واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، ابراز داشت: اتاق تعاون در هیات واگذاری از پیشنهادات مردم‌پایه و هوادارمحور در خصوص واگذاری باشگاه های پرسپولیس و استقلال حمایت می کند.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران بیان داشت: در حال حاضر بخش های علمی و اقتصادی کشور پیشنهاد تعاونی سهامی عام را برای هر دو باشگاه به صورت مجزا با شخصیت حقوقی مستقل ارائه کردند.

عظیمی ضمن تاکید بر تجربیات موفقی در این خصوص وجود دارد، گفت: این تجربیات با مقررات و ظرفیت های کشور سازگاری دارد و با تطبیق و شبیه سازی برخی الگوی های موفق امکان شیوه تعاونی سهامی عام در ایران را میسر می کند.

 وی در بخش دیگری از این گفتگو به جمع‌سپاری با رویکرد تعاونی سهامی عام به عنوان کم نقص ترین روش واگذاری اشاره کرد و گفت: جمع سپاری راهبردی ارزشمند است و باید در نظر داشت که  یکی از روش های تامین مالی، “تامین مالی جمعی” است.

عظیمی ادامه داد: تنوع در روش ها، راحتی تامین مالی و سهولت اداره باشگاه ها از جمله قابلیت های تعاونی سهامی عام است.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران افزود: مدل تعاونی تاکید بر اداره حرفه ای،  هوشمندانه، اقتصادی، تخصصی، مردمی، دموکراتیک و کاملا رقابتی دارد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: کسانی که اداره باشگاه‌ها را بر عهده می گیرند، می‌بایست از اهلیت اداره کردن، برخوردار باشند .

وی در معرفی ویژگی های اقتصاد تعاونی بیان داشت: شفاف‌سازی و ممانعت از بروز فساد از مشخصه‌های بارز فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در اقتصاد تعاونی است.

عظیمی در ادامه به بررسی اقتصاد در بخش های مختلف پرداخت و ابراز داشت: در دنیای امروز اقتصاد توریسم، اقتصاد حمل و نقل، اقتصاد سلامت و اقتصاد ورزش جایگزین مناسبی برای تولید کالا و نفت شده است که به جرات می توان گفت اقتصاد ورزش سایر اقتصادها را تحت تاثیر قرار داده است.

وی یادآور شد: از نگاه فدراسیون های جهانی، دولتی اداره شدن باشگاه های ورزشی وجه عقلایی و حرفه ای ندارد همچنین اساس اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید بر خروج دولت از تصدی‌گری و ماندن در جایگاه حاکمیتی دارد از این رو تاخیر در واگذاری به صلاح کشور، مردم و دولت نیست.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران، بخش تامین مالی را ساده ترین بخش این فرآیند توصیف کرد و گفت: به نظر اتاق تعاون بخش تامین مالی برای خرید باشگاه ها، ساده ترین راه حل این مسئله است به شرطی که پیشنهادات جدید، نو و علمی با حمایت جدی دولت و سازمان های ذی ربط همراه شود.

انتهای پیام/آ


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا