ایران و جهان

بی رغبتی کشاورزان گلستانی برای کشت سویا

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در چند سال اخیر کاهش منابع آبی در گلستان به یکی از بحث‎های مهم مسؤولان استانی تبدیل شده است.

در حالیکه کشاورزی به عنوان پرمصرف‌ترین بخش در حوزه منابع آبی شناخته می‎شود بیشتر تلاش‎ها به روش‎های استفاده بهینه از منابع آب در این بخش متمرکز شده است، در این میان حذف یا کاهش کشت محصولات پر آب بر همچون شالی همواره یکی از راهکارهای معرفی شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی عنوان می‎شود.

با این وجود در حالیکه مسؤولان جهاد کشاورزی گلستان برای افزایش بهره‎وری آب و جلوگیری از کاهش منابع آب در استان جایگزینی کشت محصولات با نیاز آبی کمتر همچون دانه‎های روغنی را پیشنهاد می‎کنند اما آمارها حاکی از وضعیت نه چندان مطلوب این نوع محصولات در استان است.

از جمله دانه‎های روغنی که اتفاقأ به دلیل مقارن بودن کشت آن با شالی در استان تأکید ویژه‎ای برای کشت آن می‎شود سویا است. اگر چه سویا با سابقه بیش از ۵۰ سال در گلستان کشت می‎شود اما در چند سال گذشته عواملی همچون نامناسب بودن بذر، عدم غلاف‌بندی، علوفه‎ای شدن، ازدیاد آفات و قیمت پایین خرید موجب شده تا این محصول نه تنها برای کشاورزان سودآور نباشد بلکه هزینه گزافی نیز به آنها تحمیل کند.

در شرایطی که سویا، این کشت تابستانه از توجیه اقتصادی مناسبی برای کشاورزان برخوردار نیست، کشاورزان گلستانی ترجیح می‎دهند اراضی خود را به کشت شالی، محصولی که از سود و بازار فروش مناسبی برخوردار است، اختصاص دهند.

*عدم کیفیت بذر سویا و تحمیل خسارت به کشاورزان گلستانی

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی با ابراز نارضایتی از وضعیت بذر سویا در استان گفت: سال گذشته چهار هکتار از اراضی خود را به کشت سویا اختصاص دادم، متأسفانه دچار خسارت فراوانی شدم و عمده دلیل این امر به عدم کیفیت بذر سویا باز می‎گردد.

علی جهانی تصریح کرد: بذرهای سویا که در بازار وجود دارد جزو بذور اصلاح شده نیستند کیفیت این بذور را مسؤولی تضمین نمی‎کند تا کشاورز با فراغ بال آن را خریداری کند.

وی ادامه داد: زمانی که بذر اصلاح شده برای کشت وجود ندارد سویا به مرحله گل‌دهی می‎رسد اما غلاف‌بندی انجام نمی‎شود و این محصول عملأ تبدیل به علوفه می‎شود.

کشاورز گلستانی با بیان اینکه قیمت خرید سویا در مقایسه با هزینه‎هایی که به کشاورز تحمیل می‎کند مقرون به صرفه نیست، افزود: برای اینکه خسارت کمتری را متحمل شویم ترجیح می‎دهیم سطح کشت خود را کاهش و آن را به شالی اختصاص دهیم.

جهانی در خصوص تشویق مسؤولان به کشت جایگزین شالی در استان گفت: مسولانی که کشاورزان را به کشت جایگزین شالی همچون دانه‎های روغنی تشویق می‎کنند باید در ابتدا شرایطی را برای راغب شدن کشاورزان به این کشت‎ها فراهم کنند زمانی که بذر مناسب در اختیار کشاورز قرار ندهند و از طرفی بازار فروشی که بتواند هزینه‎های کشاورز را پوشش دهد وجود نداشته باشد به طور قطع کشاورز به کشتی که برای او سودآوری داشته باشد راغب خواهد شد.

وی بیان کرد: کشاورزان با توجه به برآورد وضعیت منابع آبی خود، تصمیم به کشت شالی می‎گیرند چرا که در غیر این صورت متحمل ضرر خواهند شد.

*مزیت اقتصادی شالی و بی‌رغبتی کشاورزان برای کشت سویا

در حالیکه کشاورزان گلستانی مهمترین دلیل عدم تمایل برای کشت سویا را نبود بذور با کیفیت و اصلاح شده در بازار عنوان می‎کنند اما رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان معتقد است مزیت اقتصادی شالی نسبت به سویا موجب عدم تمایل کشاورزان به کشت سویا شده است.

 علی موسی‎خانی در خصوص کاهش کشت سویا در استان گفت: کشت سویا سابقه ۵۰ ساله در گلستان دارد با توجه به استعداد خوب خاک و شرایط آب و هوایی که برای زراعت این محصول در استان وجود دارد کشت آن به سرعت توسعه پیدا کرد و در سال‎های طلایی رشد سویا ۶۰ هزار هکتار با تولید ۱۴ هزار تن نیز داشتیم.

وی تصریح کرد: زراعت سویا فواید زیادی نیز برای خاک دارد به دلیل بحث تثبیت ازت در خاک باعث می‎شود محصول کشت شده بعد از سویا عملکرد خوبی داشته باشد و موجب حاصلخیزی خاک نیز شود.

*لزوم اقتصادی شدن قیمت سویا

رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: در دو، سه سال اخیر سویا دچار ناملایمات شده است که عمده دلیل اصلی آن کاهش منابع آبی و بارندگی‎ها در استان است از آنجایی که سویا یک کشت تابستانه محسوب می‎شود به دلیل کاهش ریزش‎های جوی آب‌های سطحی و دبی چاه‌های سطحی به شدت کاهش پیدا کرده و از سویی بحث مزیت اقتصادی این محصول نسبت به شالی موجب شده تا کشاورزان بیشتر به سمت کشت شالی روی آورند.

موسی‎خانی با بیان اینکه برای حفظ منابع آب لازم است محصولات جایگزین شالی کشت شود، افزود: با تکنیک‎های به روز دنیا باید عملکرد سویا را افزایش دهیم همچنین قیمت سویا نیز باید اقتصادی شود در حالیکه قیمت خرید سویا ۲ هزار و ۷۹۰ تومان اعلام شده اما حداقل قیمتی که می‎تواند برای کشاورز توجیه داشته باشد ۳ هزار تومان است در واقع اگر قیمت‎ها مناسب نباشد کشاورزان از کشت سویا روی گردان و به کشت برنج روی می‎آورند.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت نهاده‎ها، سموم، کود و هزینه کارگری باید قطعأ قیمت محصول نیز با تورم افزایش یابد البته چند سالی است که با برنامه‎های ترویجی تلاش می‎کنیم تا هزینه‎های کشاورزی را کاهش دهیم تا محصول تولید شده برای کشاورزان به صرفه باشد.

براساس این گزارش، در حالیکه همواره تأکید مسؤولان بر توسعه کشت‎های جایگزین شالی متمرکز می‎شود برای دستیابی به این هدف لازم است بسترهای لازم و حمایت‎های مناسب از کشت‎های جایگزین نیز انجام شود.

با توجه به افزایش هزینه‎های چند برابری در بخش کشاورزی و عدم افزایش قیمت محصولات نمی‎توان از کشاورزان انتظار داشت به کشت‎هایی روی آورند که از لحاظ اقتصادی نه تنها برای آنها هیچ مزیتی ندارد بلکه خسارت سنگینی نیز به آنها تحمیل می‎کند. امید است مسؤولان هنگام برنامه ریزی برای توسعه بخش کشاورزی و مقابله با مشکلات این بخش، برنامه‎هایی نیز برای افزایش درآمد و اقتصاد کشاورزان داشته باشند.

انتهای پیام/خ


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا