ایران و جهان

برگزاری مراسم شب یلدا در «بیشکک»+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، مراسم شب یلدا به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان به عنوان یکی از اشتراکات فرهنگی میان مردمان ایرانی و آسیای مرکزی با حضور مقامات دولتی، فعالان حوزه هنری، اجتماعی، دانش آموزان و دانشجویان زبان فارسی قرقیز، تاجیک، افغان و غیره برگزار شد.

در این مراسم «علی مجتبی روزبهانی» سفیر ایران در بیشکک فرارسیدن شب یلدا را تبریک گفت و به توضیح معنای شب یلدا پرداخت.

وی با اشاره به اینکه شب یلدا توسط مردمان آسیای مرکزی، افغانستان، پاکستان، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه جشن گرفته می‌شود، تصریح کرد: امشب فرصت جدیدی برای تقویت آشنایی با آداب و رسوم، بررسی اشتراکات فرهنگی و همچنین توسعه دوستی فراهم شده است.

«جیلدیز باکاشیوا» رئیس کتابخانه ملی قرقیزستان نیز در این مراسم گفت: کتابخانه ملی ارتباط خوبی با دیپلمات‌های کشورهای مختلف از جمله روابط ویژه ای با سفارت ایران دارد و از طریق این همکاری هر ۲ طرف به توافقات مهمی دست می‌یابند.

وی افزود: برای برگزاری مراسم شب یلدا در کتابخانه ملی بسیار خوشحال هستیم و باید گفت که این جشن نه تنها متعلق به ایرانی‌ها  بلکه به همه مردمان منطقه دارای آداب و رسوم مربوط به تغییرات در طبیعت و بلندترین شب سال می‌باشند.

این مقام قرقیز خاطر نشان کرد: شب یلدا یکی از جشن‌های اصیل ایرانیان می‌باشد و این عامل از دقت بزرگ مردم ایران به پرسه‌های طبیعی از جمله بلند و کوتاه شدن شب و روزها خبر می‌دهد که  مردم آسیای مرکزی نیز باید به این مسائل مهم و ریز با دقت بیشتری توجه کنند.

در این مراسم همچنین دانش آموزان مدارس قرقیزی و مجتمع آموزشی امام خمینی (ره) اشعاری را  به زبان فارسی با موضوع شب یلدا خواندند.

انتهای پیام/.


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا