ایران و جهان

بدترین سقوط تاریخ وال‌استریت در شب کریسمس


به گزارش خبرنگار مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، روز دوشنبه، دو شاخص مهم وال‌استریت بدترین شب کریسمس تاریخ خود را ثبت کردند؛ دواجونز ۵۰۰ واحد ریزش کرد و به زیر ۲۲۰۰۰ واحد سقوط کرد، اس‌اندپی۵۰۰ هم با سقوط ۲۰ درصدی نسبت به رکوردهای اخیر، به آستانه تحمل فنی خود رسید.

بازارها به آشفتگی‌های اخیر واشنگتن واکنش نشان می‌دهند. علاوه بر تعطیلی دولت که ممکن است تا سال  آینده میلادی طول بکشد، گزارشات حاکی از آن است که رییس‌جمهور ترامپ در حال مذاکره در مورد راهی برای اخراج جرومی پاول، رییس فدرال‌رزرو است. این موضوع علاوه بر سقوط اخیر بازارها مالی، وزیر خزانه‌داری آمریکا، استیون منوچین، را بر آن داشت تا برای مقابله با سقوط احتمالی سیستم مالی آمریکا، دست به دامن مدیران عامل ۶ بانک بزرگ آمریکا شد.

به این آشفتگی‌های سیاسی، استعفای وزیر دفاع آمریکا، جیمز متیس را می‌توان اضافه کرد که گفت دیدگاه‌های او با رییس‌جمهور هم‌خوانی ندارد.

اما سقوط بازارها در روز دوشنبه، دلیل محکم‌تری هم داشت؛ رییس‌جمهور ترامپ در توییت جدید خود حمله به فدرال‌رزرو را از سر گرفت و گفت: تنها مشکل اقتصاد آمریکا، فدرال‌رزرو است، آنها درکی از بازار ندارند.

شاخص داوجونز بیش از ۵۰۰ واحد سقوط کرد و در بدترین شب کریسمس تاریخ خود، به پایین تر از ۲۲۰۰۰ واحد رسید. شاخص داوجونز نیز بیش از ۲ درصد سقوط کرد ولی توانست تمام این سقوط را جبران کند، اما دوباره در انتها بیش از ۲ درصد از ارزش خود را از دست داد.

شاخص اس‌اندپی۵۰۰ هم ۱.۸ درصد سقوط کرد، درحالی که شاخص کامپوزیت نزدک ۱.۲ درصد پایین‌تر بسته شد. پیش از این بدترین شب کریسمس تاریخ وال‌استریت مربوط به سال ۱۹۸۵ بود که هر دو شاخص اس‌اندپی و داوجونز کمی بیش از ۰.۶ درصد افت کرده بودند.

با سقوط سنگین امشب، اس‌اندپی۵۰۰ کمتر از ۱ درصد با ورود به منطقه تحمل فنی خود فاصله دارد و سقوط آن نسبت به رکورد اخیر به ۱۹.۳ درصد رسیده است. وال‌استریت معمولا سقوط بیش از ۲۰ درصد را محدوده تحمل فنی بازار اعلام می‌کند.

بورس نیویورک امروز زودتر تعطیل شد و در ساعت ۱۳ به وقت محلی به کار خود پایان داد. این بورس فردا به علت عید کریسمس تعطیل خواهد بود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا