ایران و جهان

ایجاد اشتغال پایدار در مناطق محروم لرستان توسط بنیاد برکت 


 به گزارش خبرگزاری مهر،  پیرو توافق‌نامه‌ منعقده میان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و استانداری لرستان، اشتغال‌زایی به عنوان یکی از اقدامات مهم ستاد برای این استان درنظر گرفته شده است.

 بنیاد برکت از چهار ماه گذشته فرآیند راه‌اندازی طرح‌های اشتغال‌زایی را در قالب طرح اجتماع‌محور سحاب (سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغال برکت) آغاز کرده و تا پایان سال بیش از یک‌هزار فرصت شغلی را در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ استان به بهره‌برداری خواهد رساند.

شهرستان‌های دلفان، پلدختر، رومشکان و کوهدشت به عنوان نقاط هدف این طرح در نظر گرفته شده و مجریان و تسهیل‌گران بنیاد برکت با استقرار در این شهرها فرآیند اشتغال‌زایی را آغاز کرده‌اند. هم‌چنین دستگاه‌های اجرایی و دست‌اندرکار مانند استانداری، فرمانداری، بخشداری، ادارات کار و … نیز در قالب کمیته‌ی توسعه‌ی اشتغال، بنیاد برکت را در این راه یاری می‌رسانند.

تاکنون در شهرهای دلفان، پلدختر، کوهدشت و رومشکان فرآیند اهلیت‌سنجی به ترتیب برای ۸۰۰، ۲۰۱، ۳۹۷ و ۳۶۵ نفر از متقاضیان به پایان رسیده و برای تشکیل پرونده معرفی شده‌اند.

این پروژه‌های اشتغال‌زایی در قالب طرح اجتماع‌محور سحاب بنیاد برکت و در حوزه‌ کسب‌وکارهای خرد و خانگی روستایی راه‌اندازی می‌شود. تاکنون بیش از ۲۰ رشته‌ شغلی از جمله پرورش دام سبک و سنگین، زنبورداری، گلیم‌بافی و… تحت پوشش این طرح قرار گرفته است و دایره‌ این مشاغل گسترش پیدا خواهد کرد.

برای اجرای هر چه بهتر طرح اجتماع‌محور سحاب و استفاده‌ بهینه از منابع، مراحلی پیش‌بینی شده است که بررسی توانایی‌ها و قابلیت‌های نسبی و رقابتی هر منطقه، شناسایی متقاضیان، اهلیت‌سنجی اعتباری، تأمین منابع مالی، معرفی به بانک عامل، آموزش و مهارت‌آموزی و استقرار شغل برخی از آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

متقاضیان پس از احراز شرایط لازم و معرفی به بانک عامل، می‌توانند وام قرض‌الحسنه با سود ۴ درصد و بازپرداخت متوسط ۴۸ ماهه دریافت کنند که متوسط پرداختی در طرح‌های اشتغال‌زایی استان لرستان ۲۵۷ میلیون ریال است. اعتبار کلی راه‌اندازی بیش از یک‌هزار طرح‌ اشتغال‌زایی در استان لرستان بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

 بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) پس از کسب اطمینان از وجود بازار فروش مناسب برای کسب‌وکارهای پیشنهادی، به حوزه‌ی توانمندسازی اقتصادی، اشتغال‌زایی و پرداخت تسهیلات به متقاضیان اشتغال در مناطق محروم و روستاها ورود می‌کند. هم‌چنین پیش از راه‌اندازی طرح‌های اشتغال‌زایی، پشتیبانان کسب‌وکار جذب می‌شوند که وظیفه‌ اصلی آن‌ها تأمین نهاده‌های تولید، مهارت‌آموزی و خرید تضمینی با قیمت مناسب و منصفانه‌ی محصول است. هم‌چنین با برپایی نمایشگاه‌های برکت در مناطق هدف، بازاریابی الکترونیکی و ایجاد شبکه‌های اشتغال، روند فروش محصولات نهایی تسریع می‌شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا