ایران و جهان

«الدخیل» سفیر ریاض در ابوظبی می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه سعودی «ایلاف» به نقل از «چند منبع مختلف» مدعی شد که عربستان سعودی سفیر جدیدی در امارات متحده عربی انتخاب کرده است.

هنوز رسانه‌های رسمی سعودی این خبر را تأیید نکرده‌اند با این حال این روزنامه نوشت که «ترکی الدخیل»، مدیر شبکه معروف سعودی العربیه جانشین «محمد البشیر»، سفیر سابق عربستان سعودی در ابوظبی شده است.

ترکی الدخیل نویسنده و رونامه‌نگار سعودی سمت‌های متعددی داشته است از جمله او مؤسس، مالک و رئیس شورای اداره کل «مرکز تحقیقات و پژوهش‌های “المسبار” عربستان سعودی » از سال ۲۰۰۵ به امروز بوده است.

او همچنین از سال ۲۰۱۲ مالک انتشارات «مدارک» بوده و از سال ۲۰۱۵ تا به امروز مدیر کل شبکه العربیه و زیر مجموعه آن شبکه «الحدث» بوده است.

روزنامه ایلاف سعودی همچنین نوشت که الدخیل عضو هیأت امنای «کتابخانه ملی ملک فهد» و «اندیشکده بین‌المللی همزیستی» از سال ۲۰۱۷ است.

بر اساس این گزارش، ترکی الدخیل به رغم سن کم، فرد ثروتمندی است و در رسانه‌های خارجی از جمله رادیو «ام بی سی اف» و رادیو بین‌المللی «مونت کارلو» فرانسه و مجوعه رسانه‌ای «ام.بی.سی» فعالیت کرده است.

 


ترکی الدخیل

 

وب‌سایت خبری «ارم نیوز» امارات نیز در خبری اختصاصی به نقل از منابع اماراتی خود، ادعای روزنامه ایلاف را مطرح کرد و نوشت که ریاض منتظر موافقت ابوظبی با سفیر جدید است.

سفیر سابق عربستان سعودی در ابوظبی با نام کامل «محمد بن عبدالرحمن البشر»، ماه فوریه گذشته از سمت خود برکنار شد و تا به امروز جانشینی برای او تعیین نشده است.

منابع ارم نیوز به نقل از منابع خود نوشت که ترکی الدخیل مورد تأیید مقام‌های اماراتی است؛ چرا که او به دلیل فعالیت در شبکه سعودی العربیه که از دبی پخش می‌شود، مدت مدیدی در امارات اقامت داشته و روابط خوبی با این مقامات دارد.

گفته می‌شود قرار است جای ترکی الدخیل در شبکه العربیه را «مشاری الذایدی»، نویسنده سعودی پر کند.

ترکی الدخیل و رابطه او با بن‌سلمان؛

ترکی الدخیل از افراد نزدیک به محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی است و از جمله شخصیت‌هایی است که روزانه در مدح برنامه‌ها و اصلاحات اقتصادی و فرهنگی او در رسانه‌های مطرح سعودی مانند روزنامه‌های الشرق الاوسط، عکاظ، المواطن مطلب نوشته و برنامه‌های تلویزیونی اجرا می‌کند.

با این حال، شهرت این نویسنده سعودی بعد از قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی منتقد سیاست‌های بن سلمان در کنسولگری ریاض در شهر استانبول بیش از پیش شد.

او در بحبوحه هجمات رسانه‌ها و جامعه جهانی به ریاض در ماجرای ترور خاشقچی، بعد از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از احتمال «مجازات سخت» ریاض سخن گفت، برای آمریکا شاخ و شانه کشید و تهدید کرد که عربستان سعودی و ولی‌عهد آن دست بالاتر را دارند.

 


بن سلمان در حال مصاحبه با الدخیل

 

ترکی الدخیل از سناریوهایی سخن گفت که می‌توانست از نظر او اقتصاد آمریکا را دچار بحران کند. از جمله سناریوهای سعودی برای مقابله با اقدامات تنبیهی آمریکا، کاهش تولید نفت و رساندن قیمت آن به ۲۰۰ دلار در بشکه، لغو قراردادهای نظامی با واشنگتن و توقف سرمایه‌گذاری در آمریکا بود. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

 


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا