ایران و جهان

افتتاح فاز اول «باغ هنر بم»/ پیشنهاد حسین علیزاده برای تبدیل این مرکز به دانشگاه

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، آیین افتتاحیه باغ هنر بم، عصر امروز (پنجشنبه ۱۳دی) با حضور جمع کثیری از هنرمندان حوزه‌های موسیقی و تجسمی و ادبیات در شهر بم برگزار شد.

سیدعباس سجادی که اجرای این مراسم را برعهده داشت، در ابتدا گفت: این پروژه توسط استاد محمدرضا شجریان آغاز شد و با همراهی مردم و خودروسازان کرمان رقم زده شد. وی به کتایون خوانساری و رایان شجریان (همسر و فرزند شجریان) خیر مقدم گفت و از ایرج بسطامی، داریوش رفیعی و دیگر هنرمندان شهیر این شهر به نیکی یاد کرد.
سجادی ادامه داد: این پروژه بعد از زلزله سال ۸۲ و پس از اجرای کنسرت‌های همنوا با بم، در سال ۸۳ کلنگ‌زنی شد و پس از وقفه‌ای طولانی و واگذاری آن به خودروسازان کرمان، امروز شاهد افتتاح فاز اول این پروژه هستیم.

در ادامه، شمس لنگرودی پشت تریبون قرار گرفت و قطعه شعری را قرائت کرد.سپس شهسوارپور، فرماندار بم در سخنانی گفت: باغشهر بم ثبت میراث جهانی است و تنها جایی که نیاز داشت باغ هنر بود که خوشبختانه امروز افتتاح می‌شود. از طرف مردم بم از آقای شجریان که خشت بنای این مجموعه را گذاردند، تشکر می‌کنم و برای ایشان آرزوی سلامتی دارم.

پس از آن، علی نعمتی، فرزند طراح و معمار این پروژه پشت تریبون رفت و گفت: پس از احداث اسکلت پروژه، این مجموعه بیش از یک دهه متوقف شد اما پس از تحویل این پروژه، سعی کردیم با اندکی تغییر، بتوانیم کلیتی از معماری ایرانی را پیاده کنیم.
وی افزود: در این پروژه ۱۰ کلاس برای هنرهای تجسمی، ۴ کلاس برای آتلیه، یک آمفی تئاتر ۱۰۰ نفره، اتاق تمرین یزرگ، استودیو ضبط صدا، کتابخانه و آرشیو دارد. از همکارانم تشکر می‌کنم که حدود صد هفته متوالی را در این پروژه کار کردند.

سپس کلیپی از روند ساخت باغ هنر بم پخش شد، پس از آن نشان این مجموعه که توسط غلامحسین امیرخانی استاد خوشنویسی ایران نوشته شده است، به نمایندگی از او توسط علی شیرازی و مهندس شهبخش مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان و قباد شیوا استاد گرافیک رونمایی شد. علی بوستان کار گرافیکی این نشان را انجام داده است.

شهبخش درباره اینکه چرا صنایع خودروسازی کرمان وارد این مقوله شده‌اند، گفت: سال ۹۳ به دعوت استاد شجریان خدمت ایشان رسیدیم و با شنیدن تاریخچه باغ هنر بم، تصمیم گرفتیم وارد این پروژه شویم.
ایده اولیه اینجا برای استاد شجریان است و ما سعی کار با همان تفکری که وجود داشت، کار را پیش ببریم.
وی افزود: فاز نخست ۴۲۰۰ متر مربع است که کامل شده و دو فاز دیگر در آینده تکمیل خواهد شد.
حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده شاخص کشورمان هم در این مراسم اظهار داشت: امروز روز هیجان‌انگیز و بزرگی برای من است.
وی سپس خاطره‌ای از تور کنسرت‌های ۱۵ سال قبل با محمدرضا شجریان و کیهان کلهر در کارولینای شمالی بیان کرد و گفت: شجریان کسالت پیدا کرد و ما می‌خواستیم اعلام کنیم برنامه بدون شجریان برگزار می‌شود.
وی افزود: قرار بود همایون روی صحنه بخواند، اما اندکی قبل از کنسرت، شجریان سرم به دست و با لباس گرمکن در سالن حاضر نشد و نخواست در خانه بماند.
علیزاده افزود: عشق آدم را قادر به هر کاری می‌کند و وقتی از آمریکا برگشتیم و زلزله بم رخ داد، فکر کردیم باید در این موضوع سهیم باشیم و بلافاصله کنسرت «همنوا با بم» طراحی شد که یک همدلی محض بود و انگیزه‌مان ایجاد چنین مکانی (باغ هنر بم) بود.
وی گفت: شجریان امروز اینجا نیست، اما دلش اینجاست. بخاطر دارم او می‌گفت این شهر باید پر از امید و نغمه شود تا مردم دلشان زنده شود.
علیزاده به ساختمان «باغ هنر بم» اشاره کرد و گفت: این مکان امکان آن را دارد که به دانشگاه هنر تبدیل شود و کارش پرورش هنرمند باشد و هر کدام از فارغ‌التحصیلان آن، تداوم عشق را در این شهر رقم بزنند.
اینجا از همه هنرمندان شایسته ایران، مردم بم و تمام مسئولانی که متوجه این مسأله هستند می‌خواهم این مکان حفظ شود و هنرمندان بسیاری تعهد داده‌اند که روحیه این شهر را حفظ کنند. بم می‌تواند با این مرکز در جهان جلوه کند.
این آهنگساز گفت: خودم هم تعهد می‌دهم که در بحث آموزش این مرکز مشارکت داشته باشم.
علیزاده گفت: برای حفظ اسم شجریان تعهد داده‌ایم و تعهد داریم. صدا و خاطرات او همیشه جاودانه خواهد بود.
وی اظهار داشت: باید از کیهان کلهر هم تشکر کنم که سهم بسزایی در ایده برای شروع این پروژه سهم عمده‌ای داشت.
حسین علیزاده این مراسم را با نوازندگی خود و گروهش به پایان برد.

محمد سریر، علی اکبر مرادی، سعید ثابت، احمد وکیلی، حسین پرنیا، علی مغازه ای، مجید رجبی معمار، بیژن بیژنی، جهانشاه صارمی، حسام الدین سراج، حسین بهروزی نیا، رضا خرم، زیدالله طلوعی، بهزاد فراهانی، بهرام ابراهیمی، قاسم رفعتی، کیوان فرزین، مهران مهرنیا، حمیدرضا عاطفی، فاطمه بسطامی، علیرضا میرعلی نقی، هنگامه اخوان و سیامک جهانگیری از دیگر هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا