ایران و جهان

استعلام از ریاست‌جمهوری برای نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از اجرای فاز نخست نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی در دستورالعملی به تاریخ ۲۵ آذر سال ۸۶، نقل و انتقال سوابق بیمه از این سازمان به صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر و بالعکس را امکان‌پذیر کرد اما این روند در ۱۷ شهریور سال‌جاری با تصمیم هیأت مدیره و دستور سرپرست سازمان تامین اجتماعی، به صورت یک‌طرفه متوقف شد.     

در پی این اقدام، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستائیان در نامه‌­ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن گزارش بروز مشکلات ناشی از توقف نقل و انتقالات سوابق بیمه‌ای، درخواست کرد با دستور وزیر این موضوع به فوریت بررسی شود و راه حل مسائل به وجود آمده به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستائیان ابلاغ شود. متعاقب این درخواست، دکتر شریعتمداری دستور برگزاری جلسه‌ای را برای رفع مشکلات پیش روی بیمه‌شدگان برای نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای صادر کرد.

روز گذشته این موضوع در جلسه‌ای در دفتر مدیرکل دفتر بیمه های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، کارشناسان صندوق و نمایندگان سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

در این جلسه محمدرضا واعظ مهدوی، به بیان منطق قانونی نقل و انتقال سوابق پرداخت و تفسیر اخیر از احکام برنامه‌های ششم را نادرست و به ضرر اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد به ویژه روستائیان و عشایر دانست.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستائیان با اشاره به بند «ک» ماده ۶ قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی که نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای بین صندوق‌های تامین اجتماعی را میسر می‌سازد، خواستار حل مساله شد.

پس از این مقدمه، اعضای حاضر در جلسه به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداختند و در نهایت، مقرر شد برای اتخاذ تصمیم نهایی، موضوع از معاونت حقوقی ریاست جمهوری استعلام و نتیجه ابلاغ شود.

همچنین در این جلسه در خصوص سطوح درآمدی صندوق در سال ۱۳۹۸ و راه‌های تحقق جزء ۱ بند «ی» قانون نظام جامع رفاه در تأمین اجتماعی در خصوص بهره‌مندی یکسان ذی‌نفعان صندوق‌های بیمه‌ای از کمک‌های دولت و چگونگی اعمال این حکم قانونی در سطوح درآمدی سال آتی صندوق بحث به عمل آمد و نهایتاً مدل تلفیقی بیمه پایه و بیمه تکمیلی منطبق با احکام قانون مورد توافق قرار گرفت و مقرر شد اقدامات اجرایی با هدف اخذ نظر شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی در این خصوص صورت پذیرد.

در ادامه این نشست، طرح نظام جامع بیمه‌های اجتماعی که اخیرا توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور نهایی شده و متضمن نظام هماهنگ کلیه صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه و بازنشستگی کشور است ارائه و مقرر شد توسط مدیران ستادی و استانی صندوق هم مورد بررسی قرار گیرد و نظرات مشورتی دو سازمان جمع‌بندی و ارائه شود. همچنین مصوب شد بررسی و پیگیری‌های لازم برای حرکت به سمت بیمه غیر مزد و حقوق‌بگیران صورت پذیرد.

این گزارش حاکی است، جلسه مذکور با تاکید بر تسریع در کسب نظر دفتر حقوقی ریاست جمهوری در خصوص آیین نامه اجرای نقل و انتقال سوابق بیمه‌شدگان صندوق‌ها، پایان یافت لذا در جلسه سه‌جانبه نمایندگان صندوق بیمه روستائیان، وزارت رفاه و تامین اجتماعی مقرر شد برای اتخاذ تصمیم نهایی، موضوع از معاونت حقوقی ریاست جمهوری استعلام و نتیجه ابلاغ شود.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا