ایران و جهان

آیت الله هاشمی شاهرودی فقیهی روزآمد و کارآمد بود


خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-محمد بحرینی: ابعاد علمی و انقلابی مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی به قدری برجسته بود که رحلت ایشان را می توان ثلمه ای بزرگ و جبران ناپذیر برای ایران اسلامی و جهان اسلام دانست. پیرامون این شخصیت عظیم با حجت الاسلام قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتگو نمودیم که در ادامه مشروح این گفتگو را از نظر می گذرانید؛

استفاده از محضر فقیه بزرگ عالم اسلام مرحوم آیت الله خویی رضوان الله و دیگران بزرگان، از این بزرگوار فقیهی روزآمد و کارآمد و یک اصولی بسیار برجسته و ذخیره ای گران سنگ برای حوزه های علمیه ساخته بود.

دری نجف آبادی گفت: آیت الله هاشمی شاهرودی رضوان الله تعالی الیه دو حوزه بزرگ تشیع یعنی حوزه مقدسه نجف اشرف و حوزه مقدسه قم را دیده بودند و با علما و شخصیت های بسیار مبرّز این دو حوزه از نزدیک تماس داشتند و در محضر این بزرگواران شاگردی کرده بودند. با کتاب های این فرهیختگان و فرزانگان آشنایی داشتند و مطالعه و تتبّع کرده بودند. فقیهی وارسته، روزآمد و کارآمد بودند. فقیهی به معنای دقیق کلمه صاحب نظر و صاحب فکر بودند. در مسایل گوناگون اعم از مسایل روز دنیای اسلام و دنیای تشیع و با مبانی برادران اهل سنت نیز آشنایی لازم را داشتند. از کتاب های آن ها نیز در مسایل مختلف فقهی، اصولی، کلامی و معرفتی استفاده می فرمودند و جمع بندی مجموعه این ذخایر ارزشمند علمی و فقاهتی دو حوزه بزرگ قم مقدسه و نجف اشرف و علمای نیم قرن اخیر به علاوه تسلط کامل به زبان روز عربی، استفاده از شهید بزرگ عالم اسلام مرحوم آیت الله شهید صدر و استفاده از امام راحل رضوان الله و استفاده از محضر فقیه بزرگ عالم اسلام مرحوم آیت الله خویی رضوان الله، آشنایی و آگاهی عمیق با مبانی اصولی مخصوصاً مرحوم نائینی، مرحوم آقا ضیاء، مرحوم شیخ محمد حسین اصفهانی، مرحوم آخوند و مرحوم شیخ انصاری رضوان الله از این بزرگوار فقیهی روزآمد و کارآمد و یک اصولی بسیار برجسته و ذخیره ای گران سنگ برای حوزه های علمیه ساخته بود.

وی ادامه داد: امیدوارم خداوند تبارک و تعالی خودش جبران کند و شاگردان، پیروان و ارادتمندان ایشان، پیروان مکتب مرحوم آیت الله شهید صدر، حوزه مقدسه قم و نجف اشرف و سایر حوزه های علمیه از متد فقاهتی ایشان بهره کافی را ببرند. نظرات فقهی و اصولی این بزرگوار به صورت سیستماتیک بود. همان طور که شهید صدر سیستماتیک و نظام مند فکر می کرد، ایشان نیز اسلام را نظام واره می دید و نه به صورت فردی. به همان صورت که همه فقها باید فکر کنند. این مسأله در ایشان و شهید صدر بارزتر و شاخص تر بود. همان طور که در امام راحل و رهبر عزیزمان شاخص تر است.

بیش از ۲۰ جلد کتاب «جواهر الکلام فی ثوبه الجدید» از ایشان تاکنون به چاپ رسیده است. همچنین بیش از ۳۸ جلد کتاب «موسوعه الفقه الاسلامی» ایشان تاکنون منتشر شده است که با توجه به دیدگاه تشیع و اهل بیت علیهم السلام نوشته شده است

وی افزود: ایشان یکی از آن فقهایی بود که حقیقتاً زمان شناس و حادثه شناس بود و وجود ایشان و آثار ایشان برای حوزه های علمیه و فقاهت شیعه برکت بود. بیش از ۲۰ جلد کتاب «جواهر الکلام فی ثوبه الجدید» از ایشان تاکنون به چاپ رسیده است. همچنین بیش از ۳۸ جلد کتاب «موسوعه الفقه الاسلامی» ایشان تاکنون منتشر شده است که با توجه به دیدگاه تشیع و اهل بیت علیهم السلام نوشته شده است. همچنین کارهای بسیار ارزشمند دیگری در ابعاد دیگر همه یادگارهای این فقیه ارزشمند، زمان شناس، موضوع شناس، صاحب نظر و دارای قدرت استنباط بالا، متبحر در فقاهت اسلامی و آشنا به همه مبانی است. از خداوند برای آن بزرگوار علو درجات و حشر با امام شهیدان طلب می کنیم و برای بازماندگانشان صبر و اجر مسألت می نماییم. یادشان گرامی و راهشان پر رهرو.

دری نجف آبادی گفت: ایشان تقریباً بارزترین و مبرزترین شاگرد مرحوم آیت الله شهید صدر بودند. البته آیت الله سید کاظم حائری دامت افاضاته هم از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله صدر بوده اند. آیت الله هاشمی شاهرودی با آیت الله سید کاظم حائری ۱۰ سال فاصله سنی دارند. ایشان این طور که ابراز می فرمودند نزد آیت الله سید کاظم حائری هم رسائل را خوانده اند. در عین حال هر دو از محضر آن فقیه بسیار با برکت و ارزشمند و اندیشه های ناب آن بزرگوار بهره مند شدند. چه در آثار فقهی شان و چه از نظر تشکیلاتی منشأ آثار و برکات زیادی بوده اند. شاید همان سیستماتیک و نظام واره فکر کردن ایشان باعث این برکات بود. در بحث تشکیلاتی در حزب الدعوه یادگار شهید صدر را شاهد هستیم. شخصیت هایی که در عراق نخست وزیر بوده یا هستند و یا در ابعاد مختلف دیگر مسئولیت دارند از سفره پر برکت شهید صدر بهره برده اند و نسبت به آیت الله شاهرودی هم ارادت ویژه دارند و اینان را جزو اسوه ها و پیشوایان خود به حساب می آورند.

وی در مورد دانشگاه عدالت که توسط آیت الله هاشمی شاهرودی تاسیس شده است، گفت: دانشگاه عدالت دانشگاهی بسیار پر برکتی است و امیدورایم که آن اندیشه های نابی که ایشان در رابطه با دانشگاه عدالت داشتند و با این نگاه این دانشگاه را تأسیس نمودند ان شاءالله توسط شاگردان و مدرسین و اساتید محترم دنبال شود. بهره مندی از این دانشگاه غالباً به صورت حضوری نیست و در سطوح تکمیلی و فوق تخصصی یعنی دکتری و فوق دکتری هم در جمهوری اسلامی ایران و هم عراق عزیز ان شاءالله از این کار بزرگ و ارزشمند ایشان بهره برده شود و آن دانشگاه بتواند راه خودش را با قدرت و کیفیت مطلوب در راستای اهداف و آرمان ها دنبال کند.

وی افزود: آن مرکز فقهی هم که در قم ایجاد شده نیز خود یک دانشگاه بزرگ و با عظمت و اثربخش است. شاگردان، نویسندگان، معلمین، مترجمین و همه کسانی که در این وادی دارند خدمت می کنند باید قدر این راه را بدانند و ان شاءالله این کارها را با جدیت دنبال کنند. بار مسئولیت آیت الله شاهرودی امروز به دوش شاگردان ایشان و ارادتمندان به ایشان است. این ها باید با قدرت آن مسیری را که شهید صدر تأسیس نموده و ۴۰ سال قبل امام راحل ترسیم کرده اند و سال ها قبل آیت الله حکیم و آیت الله خویی، شهدای عزیز عراق، برادران شهید ایشان و پدر بزرگوارشان و امروز نیز رهبر عزیز و مراجع عالی قدر ترسیم نموده اند را با جدیت ادامه دهند. همان اندیشه های نو، ابتکاری، اسلامی و انسان ساز.

ایشان همواره یکی از چیزهایی که با آن بسیار انس داشت و بعد از مذاکرات و بحث های طلبگی که احیاناً انجام می گرفت به آن می پرداخت این بود که همیشه یک قرآن همراهش بود و تلاوت قرآن می نمود

دری نجف آبادی گفت: یکی از نکاتی که مخصوصاً قوه قضائیه در این رابطه مسئولیت بسیار سنگینی دارد مفاسد اقتصادی است. با مفاسد اقتصادی حتماً باید با قدرت برخورد شود و اجازه فساد اقتصادی داده نشود اما باید به گونه ای عمل شود که از طرف دیگر امنیت سرمایه و امنیت سرمایه گذاری و امنیت سرمایه گذار هم حفظ شود. ما بیش از هر چیزی نیاز به این داریم که سرمایه گذاران داخلی و خارجی در کشورمان احساس امنیت کنند. جمهوری اسلامی ایران یک جزیره امن برای سرمایه، سرمایه گذاری و خدمت است. منظور غارت بیت المال نیست بلکه منظور خدمت به این ملت بزرگ و ایران اسلامی است. این دغدغه ایشان بسیار به جا و هوشمندانه بود. امیدوارم همه ما ضمن این که با متجاوزین به بیت المال و غارت گران بیت المال و غارت گران حقوق عامه برخورد می کنیم هوشیارانه عمل کنیم تا آن گونه نشود که چوب را برداریم و همه بترسند.

وی در پایان اظهار داشت: بنده در سفرهای مختلف داخلی و خارجی با ایشان بوده ام؛ سفر کره، قطر و سفرهای دیگر. ایشان همواره یکی از چیزهایی که با آن بسیار انس داشت و بعد از مذاکرات و بحث های طلبگی که احیاناً انجام می گرفت به آن می پرداخت این بود که همیشه یک قرآن همراهش بود و تلاوت قرآن می نمود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا