ایران و جهان

گسترش فعالیت‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در جنوب شرق آسیا

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این خبر اظهار داشت: هیات امنای اتحادیه موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های جنوب شرق آسیا (آسایهل) در اجلاس سالیانه خود در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، با ایفای نقش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در ارتقای جایگاه علمی دانشگاه‌های عضو این اتحادیه موافقت کرد و مقرر شد ضمن برنامه‌ریزی برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری در حوزه‌هایی چون رتبه‌بندی دانشگاه‌های عضو آسایهل، ثبت و نمایه‌سازی نشریات معتبر علمی دانشگاه‌های کشورهای عضو در پایگاه ISC، انتشار گزارش‌های علمی منطقه‌ای، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و موارد متعدد دیگر همکاری صورت پذیرد.

دهقانی افزود: در اجلاس سالیانه و کنفرانس اتحادیه موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های جنوب شرق آسیا به ریاست محمدمهدی طهرانچی رئیس دوره‌ای آسایهل و با حضور نیناک اولان وراووث دبیرکل آسایهل و اعضای هیات امنای این اتحادیه و همچنین اعضای این اتحادیه که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و با موضوع «نقش دانشگاه‌های خصوصی در گسترش و ارتقای آموزش عالی» در حال برگزاری است، پایگاه استنادی نیز با ارائه یک سخنرانی کلیدی و یک سخنرانی دیگر در این کنفرانس حضور پررنگی داشته است.

وی ادامه داد: سخنرانی دوم وضعیت دانشگاه‌های عضو آسایهل در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی نظیر تایمز، شانگهای و کیو.اس مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که از حدود ۲۵۰ دانشگاه موجود در این اتحادیه تنها ۸۵ دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی حضور دارند و همچنین در مجموعه دانشگاه‌های این اتحادیه دانشگاه‌هایی با عملکرد بسیار خوب در نظام‌های رتبه‌بندی وجود دارند که می‌توانند به عنوان مبنایی برای ارتقای سطح عملکرد دانشگاه‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

وی گفت: در حال حاضر دانشگاه‌های کشورهای ایران، مالزی، اندونزی، تایلند، استرالیا، ویتنام، برونئی، سنگاپور، فیلیپین، کامبوج، هنگ کنگ، هندوستان، ژاپن، میانمار، سریلانکا، تایوان، تیمور شرقی، لهستان، بلژیک، کانادا، فرانسه، انگلستان، نیوزیلند، سوئد و آمریکا در آسایهل عضویت دارند.

دهقانی گفت:بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، همچنین در جلسه هیات امنای این اتحادیه؛ اعضا ضمن بررسی ایده‌های ISC موارد را مورد بحث قرار دادند و در نهایت مقرر شد: برای استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی و نیز تجربیات ISC در زمینه رتبه‌بندی، تفاهم‌نامه همکاری بین این مرکز و آسایهل منعقد شود.

سرپرست ISC افزود: از طرف رئیس دوره‌ای این اتحادیه پروفسور سوچاتوی سوان ساوات و نیز دبیرکل این نهاد نینات اولان وراووت از ISC دعوت به عمل آمد تا برای آشنایی با این اتحادیه و نیز ارائه کارگاه‌های آموزشی علم‌سنجی و نیز بررسی وضعیت دانشگاه‌های تایلند، به آن کشور سفری داشته باشد.

همچنین با توجه به ظرفیت منابع اطلاعات علمی فارسی در مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در راستای ترویج زبان و ادب فارسی مقرر شد منابع اطلاعات علمی تمام متن فارسی این مرکز در اختیار دانشگاه‌های دارای کرسی زبان و ادب فارسی در جغرافیای این اتحادیه قرار گیرد.

در طی این کنفرانس ریاست دوره‌ای آسایهل از ایران به تایلند منتقل شد. در این برنامه از خدمات طهرانچی تقدیر شد و سوچاتوی سوان ساوات به مدت دو سال ریاست دوره‌ای آسایهل را بر عهده گرفت.

اتحادیه بین‌المللی موسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا (آسایهل) در سال ۱۹۵۶ میلادی و با هدف توسعه آموزش عالی و افزایش کیفیت آموزشی در منطقه جنوب شرق آسیا فعالیت خود را آغاز کرده و در اجلاس سال ۲۰۱۶ ریاست دوره‌ای این اتحادیه به دانشگاه آزاد اسلامی رسیده بود.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سال ۲۰۱۶ به عضویت این اتحادیه در آمده بود.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا