ایران و جهان

چرا یک شبه پس از اعتراضات مردم استیضاح وزیر اقتصاد کلید نخورد؟


خبرگزاری مهر، گروه سیاست؛ عصر روز گذشته، کلیپی از محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان در مجلس به صورت گسترده در شبکه های مجازی پخش شد و بازتاب گستردهای نیز در سطح عوام و خواص  پیدا کرد، او که در کمرگ حضور یافته بود با یکی از کارمندان این مجموعه مشاجره لفظی کرد و ادبیاتی به کار بُرد که برازنده ساکن میدان بهارستان نبود.

پس از کنش و واکنش ها در قبال کلیپ پخش شده، احتمال می‌رفت پرونده نماینده سراوان در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گشوده شود اما کار فراتر از آن پیش رفت؛ سه شنبه عصر(۲۶ آذر) کلیپ پخش شد و صبح روز چهارشنبه(۲۷ آذرماه) وکلای مردم در هرم سبز بهارستان گردهم جمع شدند و در جلسه ای غیرعلنی به موضوع کلیپ پخش شده پرداختند، مهمان جلسه هم دژپسند وزیر اقتصاد و امور دارایی بود.

جلسه غیرعلنی به پایان رسید و بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه در حلقه خبرنگاران پارلمانی قرار گرفت و به تشریح جزیئات این نشست پرداخت و گفت که، طبق توضیحات آقای درازهی، وی بیش از ۴۵ دقیقه جلوی در گمرک ایران معطل مانده، فحش‌هایی به وی داده بودند و وی را عصبانی کردند که منجر به آن اتفاق شد.

گویا توضیحات وزیر اقتصاد و مطالب مطرح شده در جلسه غیرعلنی برای نمایندگان قانع کننده نبود چرا که وقتی درهای مجلس روبه اصحاب رسانه باز شد، خبر رسید که استیضاح وزیر اقتصاد در پی توهین به نماینده سراوان کلید خورد.

این گروه از نمایندگان، وکیل همکار خود در مجلس(خانه ملت) شدند و با اعلام اینکه در گمرک به باسط درازهی توهین شده است، خواهان استیضاح وزیر اقتصاد شدند؛ پیام استیضاح، پیگیری منافع «شخصی» در وقت «ملی» مجلس است.

علی کُرد نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب، گفت: در پی توهین کارمندان گمرک به محمدباسط درازهی نماینده سراوان، نمایندگان در حال جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر اقتصاد هستند.

وی می گوید: در این استیضاح نمایندگان خواستار عزل رئیس گمرک و رئیس حراست گمرک نیز شده اند و حدود ۴۰ امضا برای این استیضاح جمع آوری شده است.

سوت استیضاح  که در قطار بهارستان به صدا در آمد، وزیر برای آنکه بتواند با دست پُر به نمایندگان گزارش ارائه دهد و آنها را از استیضاح منصرف کند دست به قلم شد و دستور بررسی ویژه در اتباط با موضوع فیلم پخش شده پیرامون حضور نماینده سراوان در گمرک را صادر کرد تا واقعیت ماجرا شفاف‌سازی شود.

در عین حال وزیر اقتصاد تاکید کرده که در صورت محرز شدن تخلف از سوی یکی از کارکنان گمرک، بر اساس رویه حاکم بر وزارتخانه در دوره مدیریت وی که اصل بر احترام و رعایت شئونات تعامل محترمانه و کریمانه با همه ارباب رجوع‌ها اعم از مردم و مقامات و مدیران به ویژه نمایندگان مردم در مجلس است، قطعا عذرخواهی خواهیم کرد.

 نمی توان در مقابل برگزاری جلسات غیرعلنی در مجلس و یا استیضاح از وزرا علامت سوال و یا تعجب قرار داد اما آنچه باید مورد توجه و اهمیت قرار گیرد این است، «برگزاری جلسات غیرعلنی و یا استیضاح وزرا به چه قیمتی؟!» «آیا دغدغه مردم در حال حاضر این است که چرا به نماینده مجلس توهین شده است؟

نکته دیگر در این مجمل، ریشه یابی مشکلات اقتصادی و نسخه ای که مسئولان ذی ربط باید برای آن تجویز کنند، وجود دارد. عدم برنامه ریزی و فقدان کارآمدی در مدیریت و نظارت در مجلس، باعث ناآرامی های اقتصادی در دی ماه سال گذشته شد به گونه ای که در فضای ایجاد شده، نیروهای اپوزیسیون از آب گل آلود برای خود ماهی صید کردند و برای مدتی خوراک رسانه های ضد انقلاب فراهم شد. مریم رجوی خائن، فرح دیبا، رئیس جمهور آمریکا و سران رژیم منهوس صهیونیستی به حمایت از اغتشاشگرایان در داخل ایران پرداختند، اما خبری از مدیریت و نظارت نبود!

سرانجام ضعف مدیریت مسئولان اجرایی، کاسه صبر نمایندگان را لبریز کرد و پس از استیضاح علی ربیعی که جلسه نفس گیر را به خود اختصاص داد قرعه به نام کرباسیان افتاد و او هم در شهریور ماه ۹۷ از قطار دولت دوازدهم پیاده شد؛ به عبارتی از دی ماه ۹۶ که اعتراضات مردم برای فشار اقتصادی به گوش مسئولان رسید، تا شهریور ماه ۹۷ به درازا کشید تا استیضاح رای بیاورد اما الان برای دغدغه شخصی یک نماینده یک شبه تصمیم به جلسه غیرعلنی گرفته می شود و یک شبه هم ۴۰ امضا برای استیضاح وزیر اقتصاد جمع می شود!

به راستی نمایندگان مجلس که امروز خواهان استیضاح وزیر اقتصاد شده اند و جلسه غیرعلنی برگزار می کنند، در آن مقطع چندین جلسه برای واکاوی مسائل اقتصادی و ارائه پیشنهاد به وزرا برگزار کرده اند؟! نمی خواهیم منکر جلسات علنی و غیرعلنی در قوه مقننه پیرامون ارزیابی مسائل اقتصادی شویم اما آیا می توان سطح آن جلسات را با جلسه ای که اخیرا برگزار شد یکسان دانست؟

ضمن آنکه مجلس دهم تاکنون چندین عضو کابینه را استیضاح کرد که فقط دو وزیر با رای وکلای مردم برکنار شدند، به همین جهت این پرسش قابل طرح است«چرا نمایندگان به هرقمیت می خواهند زیر استیضاح وزرا را امضاء کنند؟»

محمد رضا باهنر که سابقه ۲۸ ساله در مجلس دارد و هم اکنون نیز مشاور علی لاریجانی است در گفتگو با مهر، درباره هدف نمایندگان از استیضاح وزراء گفت: من هفت دوره در مجلس حضور داشتم و در دو دوره نبودم اما چه در آن هفت دوره که حضور داشتم و چه در دو دوره‌ای که حضور نداشتم می‌توانم بگویم مجلس از اکثریت و اقلیت برخوردار بود.

وی افزود: همین مشکل باعث شد که در مجلس دهم شاهد سه استیضاح باشیم اما هر سه بار وزرا بیشتر از قبل رأی کسب کردند و این نشان دهنده ضعف مجلس است؛ این ضعف به نمایندگان برنمی‌گردد بلکه به ساختار مجلس برمی‌گردد که اتفاقاً این‌گونه شده و هیچ کس هم تقصیر نداشته است.

مشاور رئیس مجلس تصریح کرد: الان، هم برای رئیس مجلس وهم، برای فراکسیون‌ها کار کردن در این مجلس خیلی سخت شده، ما دیدیم دولت لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها را به مجلس فرستاد اما با آن مخالفت شد؛ دوره‌ای ما وقتی چنین لایحه‌هایی ارسال می‌شد می‌نشستیم بحث کارشناسی می‌کردیم و اصلاً بحث خط و جناح سیاسی و اینکه دولت در جناح ما بود یا نبود مطرح نبود.

باهنرگفت: «در مجلس، تصمیمات سیاسی به پنج درصد هم نمی‌رسد، ۹۵ درصد تصمیمات مجلس غیرسیاسی است و ضرورتی هم ندارد سیاسی باشد. »

نمایندگان باید سال آینده برای انتخابات آماده شوند و کارنامه ای از اقدامات و تحرکاتشان به  مردم ارائه دهند تا  آنها درقبال عملکرد وکلای خود قضاوت کنند، پیگیری منافع شخصی به جای منافع ملی با چه عکس العملی از سوی مردم روبه رو خواهد شد؟


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا