ایران و جهان

چرایی تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه

خبرگزاری مهرگروه بین الملل: امروز چهارشنبه به یکباره آمریکا از تصمیم برای خروج نیروهایش از سوریه خبر داد که این تحولی ناگهانی در راهبرد آمریکا محسوب می شود و پایانی بر فرضیه های حضور نظامی بلند مدت آمریکا از سوریه که جیمز ماتیس وزیر آمریکا و مسئولان آمریکایی ارشد از حامیان آن بودند محسوب می شود.

تصمیم ترامپ و مشخص شدن جدول زمانی

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز چهارشنبه در پیامی توئیتری درباره خروج نیروهای این کشور از سوریه  نوشت: ما داعش را در سوریه شکست دادیم، این تنها دلیل ما در دوران ریاست جمهوری ترامپ برای ماندن در آنجا بود.

یک مقام آمریکایی امروز چهارشنبه اعلام کرد که همه کارکنان وزارت خارجه این کشور ظرف ۲۴ ساعت از سوریه خارج می‌ شوند.

این مقام آمریکایی در ادامه گفته است که تمام نیروهای آمریکا نیز بین ۶۰ تا ۱۰۰ روز آینده از سوریه خارج می‌ شوند.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در خصوص انتشار اخباری دال بر خروج نیروهای آمریکا از سوریه ادعا کرد: پیروزی ها بر داعش در سوریه به معنی پایان ائتلاف در مبارزه مذکور نیست.

سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: هم زمان با مرحله جدیدی از این مبارزه، ما بازگشت نظامیان آمریکائی از سوریه را آغاز کرده ایم.

واکنش ها به تصمیم غافلگیر کننده پنتاگون؛ از خشم قسد تا خوشحالی دمشق

«گاوین ویلیامسون» وزیر دفاع انگلیس به دنبال تأئید اخبار منتشره درباره خروج نیروهای اشغالگر آمریکا از سوریه از سوی کاخ سفید گفت: قویاً با تصمیم ترامپ درباره شکست داعش در سوریه مخالفم.

قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه واکنش نشان داد.

وی در توییتی اعلام کرد: ترامپ می گوید که ما داعش را در سوریه شکست دادیم و این تنها علت حضور نیروهای ما در دوره ریاست جمهوری من بوده است. مگر داعش در عراق شکست نخورده است چرا نیروهایت را از عراق خارج نمی کنی؟ دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق:مگر داعش در عراق شکست نخورده است چرا نیروهایت را از عراق خارج نمی کنی؟ شاید علت دیگری برای حضور نیروهایت در عراق وجود دارد!

«لیندسی گراهام» نماینده جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا امروز چهارشنبه و در واکنش به تصمیم دولت این کشور برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: خروج نیروهای آمریکائی از سوریه به مثابه پیروزی بزرگی برای ایران و «بشار اسد» (رئیس‌جمهور سوریه) است.

نماینده جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا در ادامه افزود: ترامپ اشتباه بزرگی را مانند اوباما درباره سوریه انجام داد.

نیروهای سوریه دموکراتیک به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه واکنش نشان دادند. نیروهای سوریه دموکراتیک خروج نیروهای آمریکا از سوریه را به مثابه خنجری از پشت و خیانت دانستند.

این تصمیم با استقبال دمشق روبرو شد و یک منبع سوری به تصمیم آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه واکنش نشان داد.

این منبع بیان کرد: ما از خروج نیروهای آمریکایی استقبال می کنیم در عین حال به نیات آمریکا برای اجرایی کردن تصمیم خروج کامل از سوریه با دیده تردید می نگریم.

منبع سوری اعلام کرد: سوریه همواره خواهان خروج نیروهای نامشروع آمریکایی از سوریه بوده است. مطلوب این است که همه نیروها از شرق فرات و پایگاه التنف خارج شوند. خروج نیروهای آمریکایی به دنبال آن خروج نیروهای خارجی از الحسکه، الرقه و دیرالزور را به دنبال خواهد داشت.

واکاوی دلایل تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه

به هر حال تصمیم به خروج نیروهای آمریکایی از سوی ترامپ در شرایطی رخ می دهد که همواره اخبار ضد و نقیضی در این باره مخابره می شد و رئیس جمهور آمریکا آنرا به حمایت مالی کشورهای حوزه خلیج فارس ربط می داد.

تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهایش از سوریه از ابعاد مختلف قابل بررسی است. نیروهای آمریکایی بدون خواست دمشق در سوریه حضور داشتند و به مثابه نیروهای اشغالگری بودند که دولت سوریه همواره خواهان خروج این نیروها و دیگر نیروهایی که بدون مجوز در سوریه حضور دارند شده بود و از این حیث بازهم می توان نوعی پیروزی برای دمشق در این زمینه قائل شد.

نیروهای سوریه دموکراتیک و کردها که به آمریکایی ها دلخوش کرده بودند نیز باید دریابند بار دیگر آمریکایی ها نشان دادند که نمی توان به آنها اعتماد داشت و آنها متحدان خود را تنها می گذارند و واکنش کردهای مورد حمایت آمریکا که از این خروج به مثابه خنجری از پشت و خیانت نام برده اند گواه این موضوع است.

از سوی دیگر باید دید که میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه چه گذشته است که پس از اینکه اردوغان از عملیات قریب الوقوع در شرق فرات سخن گفت و اینکه در جریان این عملیات با نظامیان آمریکایی در سوریه رخ به رخ نخواهیم شد که خود گویا تحلیل های بسیار است به ویژه که خبر امضای قرارداد خرید سامانه پاتریوت آمریکا و ترکیه مخابره شد و با توجه به شناختی که از ترامپ هست می توان تصور کرد که تا چه اندازه برای پول و قرارداد سودآور نظامی آب دهانش سرازیر می شود.

این در حالی است که مجتهد کاربر مشهور و افشا کننده اسرار درونی آل سعود در تحلیل این ماجرا این سئوال را مطرح می کند که آیا خروج نظامیان آمریکایی از سوریه به موضوع دور کردن این نظامیان از تیر رس نیروهای ایرانی مربوط می شود؟

وی مدعی است که احتمال خروج این نیروها در واقع با هدف آماده شدن برای ماجراجویی با ایران برای اینکه خود را از بحران داخلی در آمریکا برهاند و نیز محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را نجات دهد، است.

مجتهد تماس ها میان «جرد کوشنر» داماد ترامپ با بن سلمان را یادآور شده و اینکه احتمال این سناریو یعنی ماجراجویی ترامپ علیه ایران وارد است و این موضوع اواسط ژانویه و اوایل فوریه رخ خواهد داد.

بر اساس تحلیل مجتهد؛ گزارش مولر در حال پایان است و آنچه از آن نشت کرده حاکی است که ترامپ محکوم خواهد شد و ترامپ مطمئن است که عزل و محاکمه به خیانت خواهد کرد. به نظر مجتهد، ترامپ تصمیم به تحریم ایران و سپس استثنای برخی کشورها از این تحریم گرفت تا بگوید که ایران با محاصره تنبیه نشده است و باید به آن حمله شود.

به گفته مجتهد؛ بحث روابط مالی شخصی ترامپ با بن سلمان نیز پس از اینکه دموکراتها در کنگره باب آنرا گشودند، هست و این خطرش برای ترامپ کمتر از تحقیقات مولر نیست و مارجاجویی علیه ایران حلقه نجات است.

قدر مسلم آن است که جدای از هر دلیلی که ترامپ را به خروج نظامیان این کشور از سوریه سوق داده، این تحول، دستاوردی برای دمشق و متحدانش محسوب می شود و همپیمانان آمریکا گیج و مبهوت از این تصمیم واشنگتن هستند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا