ایران و جهان

پایان دادن تنش آب در شهرهای درگیر از واقعیت تا نمایش

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بارش‌های مناسب چند ماه اخیر باعث شده تا مسولان ارشد آبفای کشور به عنوان متولی تامین آب را به این فکر بیاندازد که می توانند تعداد شهرهای دارای تنش آبی را به صفر برسانند، غافل از اینکه به صفر رسیدن شهرهای دارای تنش آبی کاری نشدنی و سخت است.

تا سال گذشته که بارش ها چندان مناسب نبود وزارت نیرو مدام بر مدیریت مصرف آب تاکید و آنرا یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کنترل منابع آبی می‌دانست.

شاهین پاکروح معاون وقت هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در تابستان سال گذشته اعلام کرده بود که در بدترین سناریوی تعریف شده برای تابستان سال ۱۳۹۷ ممکن است، اگر شرایط بارندگی به همین شکل باشد، هم در منابع آب سطحی و هم در منابع آب زیرزمینی دچار مشکل شویم و شهرهای دارای تنش‌ آبی از ۲۸۹ شهر هم بیشتر شود.

حال سوال اینجاست که از سال گذشته تاکنون چه اتفاقی رخ داده است که معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور از پایان دادن به تنش آبی تا سال ۱۴۰۰ خبر می‌دهد.

سال گذشته معاون وقت هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ضمن انتقاد به این مساله که قیمت آب در سبد خانوار کمتر از نیم درصد را به خود اختصاص داده است، گفته بود اگر قیمت آب واقعی شود قطعا می‌توانیم تنش آبی را بهتر در کشور مدیریت کنیم، بنابراین ظاهرا قیمت آب واقعی شده و ما بی خبر هستیم.

حمیدرضا کشفی معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور امروز با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۰ شهر تحت تنش آبی نخواهیم داشت گفته است که ۳۴٫۵ میلیون نفر در معرض تنش آبی قرار دارند که پنج سرفصل برای پایان تنش آبی تا سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

اگر چه امیدوار هستیم که بارش‌ها همچنان ادامه یابد و بهتر و بهتر شود و زودتر از سال ۱۴۰۰ به خاتمه پیدا کردن شهرهای دارای تنش آبی برسیم، اما سوال این است که آیا ۵ سر فصل اعلامی را نمی‌توانستیم از دو سال پیش آغاز کنیم و اینکه آیا دولت دوازدهم می‌خواهد این کارنامه را به نام خود به ثبت برساند.

بنابراین گزارش، برنامه پایان دادن به تنش آبی دارای پنج سرفصل اجرای پروژه‌های اضطراری، پایدارسازی خدمات از طریق تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، مدیریت مصرف، کاهش هدررفت در شبکه‌ها و نیز اصلاح و بازسازی تاسیسات خواهد بود.

کشفی در این باره گفت: برنامه مدونی در این زمینه تدوین شده است و شامل پنج سرفصل اجرای پروژه‌های اضطراری، پایدارسازی خدمات از طریق تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، مدیریت مصرف، کاهش هدررفت در شبکه‌ها و نیز اصلاح و بازسازی تاسیسات اعم از تصفیه‌ خانه‌ها، شبکه‌ها، مخازن و ایستگاه‌های پمپاژ خواهد بود.

وی تاکید کرد: امیدواریم در کنار اجرای این برنامه‌ها بتوانیم با اعمال صرفه‌جویی از سوی مردم و حمایت دولت و مجلس برای تامین اعتبار از طریق بودجه‌های سالانه و خاص بتوانیم این مهم را به نتیجه برسانیم.

کشفی در پاسخ به این سوال که ضمانت اجرایی این پنج سرفصل چه خواهد بود، گفت: ما در بحث اجرایی مشکل خاصی نداریم و فعالیت‌های مطالعاتی این برنامه کاملا انجام شده است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور تاکید کرد: یکی از راهکارهای که می‌تواند برای ادامه روند پایداری خدمات ما کمک کننده باشد این است که مقداری قیمت آب را واقعی‌تر کنیم تا بتوانیم در زمان مقرر تاسیسات خود را بازسازی کنیم.

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز اخیرا در جلسه شورای عالی آب گفته بود که با وجود بارندگی‌های خوب اخیر همچنان باید به مدیریت مصرف دقت نظر داشته باشیم و نباید تصور شود که کشور از تنش آبی عبور کرده است، پس بنابراین با اعلام اینکه به سمت حل تنش آبی حرکت کردن از هم اکنون می‌تواند موجب افزایش مصرف آب و جدی نگرفتن مدیریت مصرف خواهد شد.
انتهای پیام/ب


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا