ایران و جهان

متقلب فراری اکتشاف نفت در کانادا نیست/ توقیف اموال ربیع‌پور


به گزارش خبرنگار مهر، صالح هندی مدیرعامل شرکت ملی اکتشاف نفت در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت اختلاس انجام شده در این شرکت توسط ربیع‌پور اظهار داشت: مطمئن هستیم که وی در کانادا نیست و محل اسکان وی قریب به یقین شناسایی شده است و دستگیری وی توسط نهادهای بین المللی و وکلای ما در خارج از کشور در حال پیگیری است، البته این اقدام را نمی توان اختلاس نامید بلکه این فرد با اختیاراتی که داشته تقلب کرده است.

وی در همین حوزه ادامه داد: روز گذشته بازپرس این پرونده از اموال وی بازدید کرد و مزایده این اموال به زودی انجام می‌شود. این در حالی است که به جرأت می توان گفت که با توقیف بخش عمده اموال ربیع‌پور، بخش قابل توجهی از ضرری که به بیت المال وارد شده است جبران می‌شود.

به گفته این مقام مسئول در راستای چنین رخدادی سعی کردیم مدیریت ها را اصلاح کنیم و همچنین اقدامات قضایی لازم را نیز انجام دادیم که توانسته ایم در نتیجه این اقدامات، اموال ربیع پور را توقیف کنیم.

هندی با بیان اینکه صنعت نفت مبتنی بر فناوری و علم نو است، اظهار داشت: متاسفانه صنعت نفت ایران از چنین رویه‌ای دور بوده و مبتنی بر عملیات است. به همین دلیل است که مدیران نفتی ضمن امضای قراردادهای خارجی دستیابی به فناوری های روز را به شدت لحاظ می کنند.

وی ادامه داد: در حوزه پژوهش بیش از اینکه مشکل مالی داشته باشیم بحث مدیریتی وجود دارد به نحوی که در وزارت نفت میانگین دانش مدیران از حوزه پژوهش کم است.

مدیرعامل شرکت ملی اکتشاف نفت، با تاکید بر اینکه مهندسی معکوس، ساخت یا عیب‌یابی تجهیزات پژوهش محسوب نمی شود، تصریح کرد: نیازهایی که اکنون به فناوری و پژوهش وجود دارد باید ۱۰ سال پیش بررسی و برنامه ریزی می شد. به این ترتیب باید گفت نیازسنجی فناوری در صنعت نفت محقق نشده است.

هندی با اشاره به اینکه باید بررسی کنیم که در آینده چه فناوری‌ای نیاز داریم و برای داشتن آن باید چه اقداماتی انجام دهیم، گفت: بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا در این زمینه برنامه دارند که آغاز این برنامه ریزی از دانشگاهها شروع می‌شود و ما باید نیازهای خود را از دانشگاهها استحصال کنیم.

این مقام مسئول با اعلام اینکه سال گذشته ۵ قرارداد با ۵ دانشگاه صاحب صلاحیت کشور به مدت ۱۰ سال و بدون سقف منعقد کردیم، افزود: در نظر داریم در ابتدای هر سال تحصیلی موضوعاتی را که نیازمند تدوین فناوری و اطلاعات در آن هستیم به عنوان موضوعات پیشنهادی پایان نامه کارشناسی ارشد یا تز دکتری مطرح کنیم. در همین راستا به دانشگاهها تاکید کرده ایم که باید شبکه پژوشی خود را توسعه داده و با دانشگاههای خارجی و شرکت های خصوصی داخلی نیز ارتباط برقرار کنیم.

هندی با اشاره به اینکه اگر انگیزه اقتصادی پشت حوزه پژوهش نباشد توسعه آن امکانپذیر نیست، ادامه داد: ما به طور کلی قید بخش دولتی را زدیم اما درباره تحریم ها باید گفت: تحریم ها در هر شرایطی بد است چرا که ما غارنشین نیستیم و برای توسعه نیازمند تبادلات بین المللی هستیم اما تحریم های کنونی با گذشته متفاوت است.

این مقام مسئول درباره وجود منابع هیدروکربوری در سایر استانها توضیح داد: در بستان آباد و میانه احتمال وجود رگه های منابع هیدرکربوری وجود دارد؛ این در حالی است که سه تا چهار بلوک اکتشافی به مجریان داخلی (۴ شرکت کنسرسیومی) واگذار کردیم.

به گفته وی ۳۵ تا ۴۰ مخزن کشف شده توسعه داده نشده در سال ۹۶-۹۷ داشته ایم اما به طور کلی در برنامه ابلاغ شده به این شرکت در دوره تحریم تغییری داده نشده است و حتی اگر از حوزه صادرات کاهش داشته باشیم پروژه های نگهداشت تولید متوقف نمی شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا