ایران و جهان

قطعه‌سازی به «روغن‌سوزی» افتاده است/ بازار اشباع از اجناس چینی

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: صنعت خودروسازی کشور که طی سال‌های گذشته تلاش زیادی برای بومی‌سازی آن صورت گرفته این روزها با مشکل جدی در ساخت و تأمین قطعات مواجه شده است به‌طوری‌که بسیاری از واحدهای تولیدی قطعات خودرو در شهرهای مختلف به دلیل نوسانات ارزی و عدم تأمین نقدینگی در حال ورشکستگی هستند. 

اگرچه این روزها بسیاری از لوازم‌یدکی خودرو مانند دیگر محصولات از خارج و عمدتاً چین وارد کشور می‌شود و حتی خودروسازان نیز آن‌ها را بر تولیدات داخل ترجیح می‌دهند اما در همین شرایط تولیدکنندگانی هستند که چراغ این صنعت را در کشور روشن نگه‌داشته‌اند و امید این روزهای آنان تنها حمایت دولت برای ادامه فعالیت است. 

افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی به دنبال نوسان نرخ ارز، بی‌توجهی شرکت‌های خودروسازی به تولید داخل، تأمین نشدن نقدینگی برای خرید مواد اولیه و عدم پرداخت مطالبات از سوی خودروسازان مهم‌ترین مشکلات این روزهای صنعت قطعه‌سازی در کشور است.

خراسان رضوی نیز که یکی از قطب‌های تولید لوازم خودرو در کشور محسوب می‌شود از این مشکلات مستثنی نبوده و التهاب بازار و نوسانات ارزی باعث شده تا واحدهای تولیدی این حوزه با ظرفیت کمتر از ۳۰ درصد کار کنند و برخی از واحدها نیز تعطیل شوند. 

حمایت دولت را لازم داریم

رئیس اتحادیه فلزکاران و ذوب فلزات مشهد در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بعد از افزایش قیمت دلار تولیدکنندگان مجبور شدند با قیمت بالاتری مواد اولیه را وارد کنند و برای خرید باید از بازار آزاد ارز تهیه می‌کردند و پرداختی‌ها هم باید نقد باشد.

محمدجواد نظامی افزود: این در حالی است که قطعات را دولت با قیمت ارز دولتی از تولیدکننده‌ها می‌خرد و با این شرایط توجیهی برای تولید باقی نمی‌ماند. بارها در جلسات مختلف به مسئولان گفته‌ایم به صنعت کشور بها داده شود زیرا تولیدکننده‌ها توان رقابت  با تمام محصولات تولید خارجی را دارند و قطعاتی به‌مراتب باکیفیت‌تر از مشابه خارجی را تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: اتاق اصناف قرار شده یک شرکت تعاونی تشکیل دهد تا تمامی اتحادیه‌ها برای تأمین مواد اولیه به آنجا مراجعه کنند ولی هنوز این تعاونی تشکیل نشده است.در حال حاضر قطعه سازان ما حتی قادر به ساختن پیچیده‌ترین قطعات خورد مثل پلوس ها نیز هستند و توان تولید سبد کامل قطعات را دارند فقط باید حمایت‌های دولتی پشتوانه حرکت آن‌ها باشد.

رئیس اتحادیه فلزکاران و ذوب فلزات مشهد ادامه داد: یکی از مهم‌ترین راه‌های حمایتی که بارها ما اعلام کردیم وام کم‌بهره برای خرید ماشین‌آلات و توسعه کارگاه‌هاست اما در حال حاضر وامی را که در اختیار صنعت قرار می‌دهند ۱۸ درصد است و با این وام‌ها صنعت نمی‌تواند کمر راست کند و باید دولت وام‌های کم‌بهره ۴ درصدی در اختیار صنایع قرار دهد تا هم کشور خودکفا و هم اشتغال ایجاد شود.

حقوق کارگران کفاف زندگی آن‌ها را نمی‌دهد

نظامی بیان کرد: سازمان صنعت و معدن به بانک‌ها دستور پرداخت می‌دهد ولی بانک‌ها گوششان به این حرف‌ها بدهکار نیست و کار خودشان را انجام می‌دهند. قطعات تولیدی ما در حال حاضر این‌قدر باکیفیت است که بعضی از قطعه سازان ما با کشورهای دیگر مثل عمان و ترکیه قرارداد بسته‌اند و برای آن‌ها تولید انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در موضوع بیمه کارفرمایان و پولی که تولیدکنندگان بابت بهای برق  پرداخت می‌کنند نیز گلایه‌های زیادی وجود دارد و  این موارد بر قیمت نهایی جنس اثر می‌گذارد. برای حل این مشکلات دولت باید یارانه‌ها را مستقیم به خود صنایع پرداخت کند و از سوی دولت احترام به صنعت‌گر گذاشته شود.

رئیس اتحادیه فلزکاران و ذوب فلزات مشهد گفت: بعد از تورم ایجادشده حقوق کارگران نیز کفاف زندگی آن‌ها را نمی‌دهد و باعث شده است کارگر انگیزه خود را از دست بدهد که در این راستا دولت باید به این قشر نیز با ارائه سبدهای حمایتی کمک کند.

نظامی افزود: در حوزه مالیات و دارایی نیز بعضی‌اوقات فشارهای بی‌منطق باعث می‌شوند تولیدکننده عطای کار را به لقایش بسپارد و در همین راستا ما قطعه‌سازی داریم که ۱۸ دستگاه را به دلیل همین فشارها و مشکلات دیگری که در بالا ذکر شد تعطیل کرده و کارگرانش بیکار شده‌اند. 

سهم  کم قطعات ایرانی از بازار 

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم‌یدکی خودروهای سبک و سنگین مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کمبودی در بازار قطعات خودرو وجود ندارد ولی قیمت قطعات بسیار بالاست که امیدواریم با روند نزولی قیمت ارز قیمت‌های این حوزه نیز کاهش داشته باشد.

علیرضا اردکانی فرد افزود: بعد از افزایش قیمت دلار قیمت لوازم‌یدکی خودرو نیز چند برابر افزایش یافت ولی از وقتی‌که روند کاهش ارز شروع‌شده است هنوز قیمت‌ها کاهشی نداشته است و در بعضی موارد بسیار ناچیز شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم.

وی گفت: این روزها بازار به حالت ثبات رسیده و از افزایش هر روزه قیمت‌ها خبری نیست و امیدواریم روند کاهشی نیز شروع شود. بیشتر قطعات موجود در بازار وارداتی چین هستند و سهم قطعات ایرانی در بازار کم است. 

ایجاد خط اعتباری برای قطعه سازان

 در همین رابطه مدیرکل اقتصادی استانداری خراسان رضوی از پیگیری برای حل مشکل قطعه سازان در خراسان رضوی خبر داد و گفت: ۳۵۰ واحد قطعه‌سازی در این استان مشغول فعالیت هستند که نوسان نرخ ارز آن‌ها را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: ثابت نگه‌داشتن قیمت خودرو باوجود افزایش هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده در کنار مشکل تأمین برخی قطعات منجر به کاهش تولید خودرو شده و به همین دلیل شرکت‌های تولیدکننده خودرو و به دنبال آن قطعه سازان که زنجیره تأمین قطعات هستند نیز با مشکل تأمین نقدینگی مواجه و روند کاری آن‌ها با اختلال  روبه‌رو شده است.

مدیرکل اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: به‌منظور حل مشکل واحدهای تولیدی تصمیم گرفته شد خط اعتباری از بانک ملی در قالب خرید دین ایجاد شود و بانک صادرات نیز یک خط اعتباری ۳۰۰ میلیارد تومانی برای قطعه سازانی که با ساپکو کار می‌کنند و خط اعتباری دیگری از همین بانک برای خرید دین قطعه سازانی که با سازه‌گستر مرتبط هستند اختصاص خواهد یافت. 

رسولیان بیان کرد: علاوه بر این در راستای حل بخشی از مشکلات قطعه سازان تلاش می‌کنیم سهم خرید قطعات توسط ساپکو از واحدهای تولیدی استان افزایش یابد تا بتوانیم در این شرایط کمکی به تولید داشته باشیم. 

سود آشفته‌بازار  در جیب دلالان

باید به این نکته نیز تأکید داشت دود تغییرات شدید نرخ ارز و عدم برنامه‌ریزی درست مسئولان در بخش صنعت خودرو همانند دیگر بخش‌ها به چشم تولیدکننده و مصرف‌کننده داخل کشور خواهد رفت و تنها عده‌ای دلال از این بازار آشفته سود برده و لوازم‌یدکی بی‌کیفیت و گاها یک‌بارمصرف چینی را در نبود قطعات باکیفیت در بازار به فروش می‌رسانند و ضربه اصلی را بر پیکره صنعت چند ده‌ساله خودروی کشور وارد می‌کنند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا