ایران و جهان

قطعنامه‌های سازمان ملل علیه اسراییل باید اجرایی شوند


خبرگزاری مهر، گروه بین الملل– محمد فاطمی زاده: مجمع عمومی سازمان ملل متحد چند روز قبل چند قطعنامه را درباره فلسطین و سرزمین های اشغالی و یک قطعنامه را در مورد بلندی های جولان سوریه تصویب کرد.

کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه ای مربوط به قدس که با ۱۴۸ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع به تصویب رسید، خواستار عدم به رسمیت شناختن هرگونه اقدام و تدابیر رژیم صهیونیستی در مورد این شهر مقدس شدند.

همچنین قطعنامه حقوق غیرقابل تصرف ملت فلسطین با ۱۰۰ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۶۲ رای ممتنع تصویب شد.

قطعنامه حل مسئله فلسطین از راه‌ های مسالمت‌آمیز دیگر قطعنامه ای بود که با ۱۵۶ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع مورد تصویب قرار گرفت.

قطعنامه مربوط به برنامه رسانه‌ای مسئله فلسطین در دبیرخانه مجمع عمومی سازمان ملل و قطعنامه مربوط به شعبه حقوق فلسطینیان در دبیرخانه مجمع دو قطعنامه دیگر نیز به ترتیب با ۱۵۶ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع و همچنین ۹۶ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۶۴ رای ممتنع به تصویب رسید.

همچنین یک قطعنامه نیز در مورد بلندی‌های اشغالی جولان تصویب شد.

در این قطعنامه که با ۹۹ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۶۶ رای ممتنع به تصویب رسید بر ضرورت عقب‌نشینی کامل رژیم صهیونیستی از بلندی های جولان اشغالی و حاکمیت سوریه بر این منطقه به موجب قطعنامه‌های شورای امنیت تاکید شده است.

«اسماعیل رضوان» عضو ارشد جنبش حماس فلسطین درباره اهمیت و پیام قطعنامه های صادر شده توسط سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی در جهت منافع فلسطین به خبرنگار مهر گفت: قطعنامه های صادرشده سازمان ملل به نفع فلسطین، در حقیقت یک پیروزی برای مردم و ملت فلسطین و تاکید بر حقانیت این مردم است.

قطعنامه های صادرشده سازمان ملل به نفع فلسطین یک پیروزی برای ملت فلسطین و تاکید بر حقانیت آنهاستوی یادآور شد: همچنین پیام دیگر این قطعنامه ها، لزوم نابودی اشغالگران از سرزمین فلسطین است. آنچه که مطلوب و مورد خواست ماست، اجرایی و عملیاتی شدن این قطعنامه ها است و در حد نظر باقی نماند. زیرا صدها و بلکه هزاران قطعنامه توسط سازمان ملل برای فلسطین صادر شده است اما متاسفانه تا این لحظه هیچ کدام از آنها اجرایی نشده است.

وی افزود: بنابراین باید این قطعنامه ها اجرایی و عملیاتی گردد و از سوی دیگر نیز برای نابودی اشغالگران اقداماتی صورت گیرد. علاوه بر آن سازمان ملل هم که قطعنامه تقسیم فلسطین را صادر کرد، باید این خطا و اشتباه خود در قبال ملت فلسطین را تصحیح کند. زیرا اشغالگران در فلسطین هیچ جایگاهی ندارند و این سرزمین متعلق به مردم فلسطین است.

اسماعیل رضوان در رابطه با دستاوردهای جنگ دیپلماتیک و سیاسی برخی جریان های فلسطینی با صهیونیست ها طی دهه های اخیر نیز بیان داشت: ما علیه جنگ دیپلماتیک و کسب موفقیت در آن نیستیم اما اشغالگران صهیونیست زبان دیپلماسی را نمی فهمد. بنابراین باید مقاومت سرمایه اصلی ما برای تحقق آرزوها و خواسته های مردم فلسطین باشد. مقاومت راه ساده تر و بهتر برای بازگرداندن حقوق ملی است و البته این به معنای عقب نشینی و کوتاه آمدن از حقوق در عرصه دیپلماسی نیست.

دیپلماسی بین المللی که منجر به مجرم شناخته شدن رژیم اشغالگر و تاکید بر حقوق ثابت مردم فلسطین شود فعالیت هایی مثبت استوی اضافه کرد: این مورد پذیرش ما نیست اما دیپلماسی بین المللی که منجر به مجرم شناخته شدن رژیم اشغالگر و تاکید بر حقوق ثابت مردم فلسطین و رسوا کردن جنایات رژیم صهیونیستی و اقدام برای نابودی آن شود، فعالیت هایی مثبت است اما این بدین معنی نیست که از اصول کوتاه بیایم و یا اشغالگران را در عرصه دیپلماسی به رسمیت بشناسیم. در چنین شرایطی بر حقوق فلسطینی ها و همچنین راه مقاومت تاکید داریم.

اسماعیل رضوان درباره دستاوردهای گزینه مقاومت در برابر صهیونیست ها در مقایسه با گزینه های سیاسی در مواجهه با دشمنان نیز تاکید کرد: مقاومت همیشه تاکید کرده که قادر به تحقق اهداف است و پیروزی مقاومت در برابر اشغالگران در برهه اخیر طی دو روز، نشانگر تزلزل و شکنندگی اشغالگران است. خانه اشغالگران از خانه عنکبوت، سست تر و ضعیف تر است و بر همین اساس نیز مقاومت، توازن بازدارندگی و رعب افکنی را با دشمن ایجاد کرده است.

وی بیان داشت: شکست های دشمن در عرصه های سیاسی و اطلاعاتی و نظامی و امنیتی بوده و از سوی دیگر پیروزی مقاومت، پیروزی حقیقی است. بنابراین در خصوص موازنه و معادله میان جنگ سیاسی و جنگ مسلحانه می گوییم که سیاست باید به مقاومت خدمت کند نه اینکه مقاومت خادم سیاست باشد. در واقع اگر سیاست خادم مقاومت شود باید در عرصه میدانی با تکیه بر گزینه مقاومت اهداف را محقق نماییم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا