ایران و جهان

دولت جدید لبنان پس از ۷ ماه در آستانه تولد

خبرگزاری مهرگروه بین الملل: در حالی منابع لبنانی از تشکیل قریب الوقوع دولت جدید طی ساعات آینده می دهند که گویا درباره بیانیه وزراتی نیز توافق وجود دارد. با کوتاه آمدن سعد الحریری در پذیرفتن مشارکت فراکسیون ۶ نفره نمایندگان مستقل اهل سنت که خارج از حزب «جریان المستقبل» در انتخابات پارلمانی اردیبهشت ماه به مجلس رسیدند و اقدام «میشل عون» رئیس جمهوری در بخشیدن یک سهمیه وزارتی خود به آنان و همچنین پذیرش این نمایندگان و قبول اینکه وزیر انتخاب شده از جمع آنان نباشد و بلکه چند شخص را از طرف خود برای وزرات معرفی کنند، همه نشانه ها حاکی از آن است که بحران نبود دولت در لبنان که تاکنون بیش از دویست روز به طول انجامیده متولد خواهد شد.

سیستم سیاسی در لبنان پارلمانی است. نظام پارلمانی در لبنان متأثر از وضعیت فرقه‌ای، اجتماعی و مذهبی خاص این کشور می‌باشد. مسیحیان و مسلمان سنی و مسلمان شیعه. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده‌است که تمامی اقوام و مذاهب در آن سهمی از قدرت سیاسی داشته باشند. برطبق این توافق، رئیس‌جمهور از میان مسیحیان مارونی، نخست‌وزیر از میان مسلمانان سنی مذهب، رئیس پارلمان از بین شیعیان و معاون نخست‌وزیر از بین مسیحیان ارتدوکس انتخاب می‌شود.

گره باز می شود

دولت جدید لبنان پس از گذشت بیش از هفت ماه در حال متولد شدن است و این پس از آن است که گره مربوط به سنی های هشت مارس باز شده است و گفته می شود که درباره جواد عدرا و وزارتش در کابینه توافق حاصل شده است.

برخی منابع از تشکیل دولت تا آخر وقت امروز جمعه و برخی دیگر تا فردا خبر می دهند و حال باید دید که آیا کابینه جدید به ریاست حریری تشکیل خواهد شد و وی کابینه اش را به میشل عون رئیس جمهور لبنان معرفی و این دولت در کاخ ریاست جمهوری در بعبدا اعلام خواهد شد یا خیر؟ از شواهد که اینگونه بر می آید که تا ساعات آتی دولت جدید تشکیل خواهد شد.

این در حالی است که گفته می شود که بیانیه وزارتی دولت جدید تفاوت چندانی با دولت قبل نخواهد داشت و بر دو بند اساسی مربوط به حمایت از اقتصاد و مبارزه با فساد تمرکز دارد.

سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان اعلام کرد که دولت جدید لبنان امروز اعلام خواهد شد.

«رولا البطش» نماینده وابسته به جریان المستقبل در پارلمان لبنان به اسپوتنیک گفت: «نمی توان به طور قطع گفت که دولت جدید لبنان امروز متولد خواهد شد اما ظرف ۴۸ ساعت آینده دولت تشکیل خواهد شد. مانعی در مسیر تشکیل این دولت وجود ندارد. چالشهایی که دولت با آن روبرو است اوضاع اقتصادی است. بیانیه وزراتی مشخص  و درباره آن توافق وجود دارد».

اسامی غیر رسمی کابینه که از سوی رسانه های لبنانی اعلام شده است

رسانه های لبنانی دولت  جدید را مرکب از  ۳۰ وزیر دانستند و به نقل ازمنابع آگاه اسامی کابینه احتمالی را شامل جبران باسیل از جریان ملی آزاد لبنان برای پست وزارت خارجه، الیاس ابوصعب از مسیحیان ارتدوکس از سهم العهد برای پست وزارت دفاع، محمد مکاوی از جریان المستقبل برای پست وزارت کشور  و علی حسن خلیل از جنبش امل در پست وزارت دارایی است. 

محمد شقیر از جریان المستقبل برای وزارت ارتباطات، مصطفی علوش از همین جریان برای امور آوارگان، «فیولیت خیرالله الصفدی» از جریان المستقبل به عنوان وزیر امور کابینه و عادل افیونی از همین جریان که پستش مشخص نشده است.

از تیم رئیس جمهور و جریان ملی آزاد «بیار رفول» برای وزیر مشاور دولت در امور ریاست جمهوری، صالح الغربی وزیر مشاور در امور کابینه و سلیم جریصاتی وزیر دادگستری خواهد بود.

رسانه های لبنانی از ندی بستانی برای وزارت انرژی و امور آب نام بردند و  اعلام کردند که برای پست وزارت اطلاع رسانی و اقتصاد هنوز مشخص نیست چه فردی است. اما وزیر گردشگری اودیس کیدیدیان خواهد بود.

طبق گزارش رسانه های لبنانی؛ از حزب نیروهای لبنانی، غسان حاصبانی معاون نخست وزیر، می شدیاق وزیر فرهنگ، کمیل ابوسلیمان وزیر کار و ریشار قیومجیان وزیر مشاور در امور کابینه است.

بر اساس این گزارش اکرم شهیب از اللقاء دموکراتیک برای وزیر آموزش و پرورش و وائل فاعور برای وزارت صنایع.

از حزب الله لبنان نیز محمد فنیش برای وزارت دولت در امور کابینه، محمود قماطی برای وزارت ورزش و جمیل جبق برای وزارت بهداشت.

از جریان المرده مسیحی نیز یوسف فنیانوس وزیر مشاغل است و از سنی های هشت مارس نیز نام جواد عدرا به عنوان وزیر مشاور در امور کابینه مطرح است.

النشره لبنان نیز اسامی غیررسمی را به شرح زیر اعلام کرده است؛

محمد مکاوی برای وزارت کشور از مستقبل

جبران باسیل برای پست وزرات خارجه از جریان ملی آزاد

علی حسن خلیل از جنبش امل لبنان برای وزارت دارایی

الیاس بوصعب وزارت دفاع

وسیم منصوری از جنبش امل برای پست وزارت محیط زیست

یوسف فنیانوس از جریان المرده برای وزارت مشاغل

محمد شقیر از جریان مستقبل برای ارتباطات

حسن اللقیس از جنبش امل برای وزارت کشاورزی

ندی البستانی از جریان آزاد ملی برای وزارت انرژی

اکرم شهیب از حزب سوسیالیست برای وزارت آموزش و پرورش

وائل ابو فاعور از حزب سوسیالیست برای صنایع

محمود قماطی از حزب الله برای وزارت ورزش و جوانان

جواد عدرا برای وزیر امور کابینه

محمد فنیش برای وزیر مشاور در امور کابینه

عجایب کابینه از نگاه تی وی ۲۱۸ لبنان

این در حالی است که یک رسانه لبنانی به نام «تی وی ۲۱۸» با اشاره به اسامی غیر رسمی مطرح شده آورده است که از جمله آنها می شدیاق برای وزارت فرهنگ از حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع است که از دشمنان سوریه در لبنان است.

این رسانه از اینکه نام الیاس بوصعب برای وزارت دفاع در حالی که وی تجربه نظامی ندارد و اصلا ارتباطی با موسسه نظامی ندارد را جز عجایب دانسته است.

در میان اسامی مطرح شده دو داماد میشل عون یعنی جبران باسیل همسر «شانتال عون» برای ماندن به عنوان وزیر خارجه به چشم می خورد و احتمال ورود «شامل روکز» همسر «کلودین عون» نیز مطرح است.

این رسانه لبنانی در گزارش خود آورده است: آنچه مسلم است شکسته شدن انحصار حزب المستقبل به ریاست سعد حریری برای پست وزارتی سنی هاست و گروههای سیاسی لبنانی دیگری که روابط محکمی با سوریه دارند، ظهور پیدا کرده اند.

تولد دولت و زنده شدن امیدها برای حل مشکلات لبنان

به هر حال تشکیل کابینه در لبنان این امیدواری را ایجاد می کند که مشکلات فراوانی که به ویژه این کشور از حیث اقتصادی با آن دست و پنجه نرم می کند را حل کند. از سویی رژیم صهیونیستی اقدام به تحرکاتی در نزدیکی مرز با لبنان کرده است. بحرانی که در ابتدا به دلیل سهم خواهی های همپیمانان مسیحی و دروزی الحریری شروع شد و بعد با انحصارطلبی وی برای داشتن همه وزرای سنی برای حزب خود به اوج رسید و هفت ماه فرایند تشکیل دولت را به تعطیلی کشاند، تا مقام های لبنانی از جمله رئیس جمهوری و رئیس پارلمان همواره هشدار به خطر فروپاشی اقتصادی را بدهند در آستانه پایان خود است. لبنانی ها در آستانه میلاد حضرت مسیح(ع) می توانند شاهد تولد دولت جدید خود باشند.

نبیه بری رئیس پارلمان اعلام کرده است که در صورتی که دولت تشکیل شود مانعی برای تشکیل جلسه پارلمان در اسرع وقت وجود ندارد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا