ایران و جهان

دمشق سرقت آثار باستانی سوریه به دست عناصر آمریکایی و فرانسوی را محکوم کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سوریه حفاری غیر قانونی نیروهای آمریکایی، فرانسوی، ترکیه‌ای و مزدوران وابسته به این کشورها برای کشف آثار باستانی این کشور را محکوم کرد.

یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه تأکید کرد که نیروهای این کشورها در مناطق «منبج، عفرین، ادلب، حسکه و رقه و سایر مناطق تحت اشغال خود» دست به حفاری زده‌اند.

این منبع تصریح کرد که اطلاعات دریافتی از مناطق فوق الذکر از افزایش حفاری‌ها و سرقت آثار باستانی سوریه و تخریب آن حکایت دارد.

دمشق با بیان اینکه این اقدامات «جنایت جنگی است که به سایر جنایات علیه ملت، تاریخ و تمدن سوریه اضافه می‌شود»، اعلام کرد «گروه‌های تروریستی و حامیان آنان از آغاز جنگ تروریستی علیه سوریه دست به سرقت آثار باستانی و میراث فرهنگی سوریه و فروش آن زده‌اند».

منبع مذکور این اقدام تروریست‌ها و حامیانشان را در راستای «نقشه خصمانه نابودی میراث فرهنگی و تاریخی سوریه» عنوان و تأکید کرد که این کشورها قصد دارند ملت سوریه را از گذشته خود جدا کنند.

وزارت خارجه سوریه از سازمان یونسکو خواست که این تجاوزات گسترده را که میراث فرهنگی سوریه را هدف قرار داده محکوم و ابزارهای اجرایی و طرفهایی را که در پس آن قرار دارند، رسوا کند.

این منبع در پایان تأکید کرد که سوریه اصرار دارد اراضی خود را به صورت کامل آزاد، از هویت ملی خود حفاظت و از میراث فرهنگی خود که نماد و گواهی بر تمدن، تاریخ و حافظه ملت سوریه و بشریت است، حمایت کند.

«محمود حمود» رئیس اداره کل موزه‌ها و آثار باستانی سوریه دوشنبه (روز گذشته) گفت که «نیروهای اشغالگر آمریکایی و فرانسوی و شبه‌نظامیان “قسد” (نیروهای دموکراتیک سوریه) که تحت حمایت آمریکا قرار دارند، دست به حفاری و سرقت در ارتفاعات “ام السرج” زده‌اند».

حمود با بیان اینکه ام السرج سرشار از آثار باستانی است، تأکید کرد که طرفهای مذکور به صورت علنی در بازار اصلی و قدیمی «منبج» دست به عملیات حفاری و سرقت آثار باستانی زده‌اند.

انتهای پیام/ص


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا