ایران و جهان

تمرین نشاط و پویایی در دانشگاه‌ها در هفته‌ منتهی به روز دانشجو

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در تحلیل تحولات تاریخ معاصر ایران از جایگاه ممتازی برخوردار است، از این رو ۱۶ آذر در کشورمان به عنوان روز دانشجو گرامی داشته می‌شود.

دانشجویان کشورمان هر ساله از ابتدای آذرماه و حتی پیش از آن برای برگزاری شایسته روز دانشجو در تکاپو هستند، در هفته گذشته نیز دانشجویان دانشگاه‌ها را برای برگزاری مراسم ۱۶ آذر آماده کردند.

* برگزاری نخستین نمایشگاه انرژی و مواد در دانشگاه آزاد

نخستین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشجویان و محققان دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه انرژی و مواد با بیش از ۱۵۰ محصول از سوی بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و علمایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب افتتاح شد.

در این نمایشگاه ۴۱ غرفه با بیش از ۱۵۰ محصول پژوهشی، آثار علمی، پایان‌نامه، مقاله و کتاب در حوزه انرژی و مواد به نمایش گذاشته شده است.

 در مراسم افتتاح این نمایشگاه  زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل وزارت نفت، داداندیش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و جمعی دیگر از مسئولان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند.

* افتتاح اندیشکده دانش پژوهان جوان

محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آئین افتتاح اندیشکده دانش پژوهان جوان که در مرکز استعدادهای درخشان برگزار شد، گفت:  این حق شما نخبگان و استعدادهای برتر است که بتوانید آینده ایران را بسازید و بایستی برای شما سرمایه گذاری مناسب تری شود.

وی افزود: جوانان شایسته و واجد شرایط، بایستی خود را برای پست های مدیریتی و علمی آینده کشور آماده کنند  و برای رسیدن به چنین جایگاهی قطعاً بایستی به تلاشهای خستگی ناپذیر خود را ادامه دهند.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: در گزارش ۲۰۱۶ سازمان ملل متحد در مورد توسعه سرمایه انسانی، جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای با توسعه بالای انسانی محسوب شده است که این نشان می دهد سرمایه انسانی بسیار خوبی در کشور وجود دارد.
وی ادامه داد: ما باید قدر این نیروی انسانی را بدانیم و نخبگان نیز بایستی با عمل به وظایف خود به مسئولیت ها و جایگاه فردی و اجتماعی خود واقف باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخلاف تصور رایجی که دانشگاه را صرفاً محل تولید مقاله علمی می دانند، دانشگاه فقط به تولید مقاله نمی پردازد و علاوه برآن در سدسازی، نیروگاه سازی، پزشکی، هسته ای، هواوفضا و سلول های بنیادی فعال است و ما در بسیاری از حوزه های علمی با تلاش عزیزانی چون شما به جایگاه های درخشانی دست یافته ایم.

مخبر دزفولی ادامه داد: اندیشکده دانش پژوهان جوان می تواند به محلی برای گفتگوی میان دانش آموزان و مسئولان تبدیل شود و اینجانب برای شنیدن دغدغه های شما عزیزان در چنین جلساتی اعلام آمادگی می کنم.

وی افزود: براساس گزارش های بین المللی، ایران در المپیاد ریاضی دارای رتبه اول منطقه و چهارم جهانی و همچنین در المپیاد فیزیک رتبه اول منطقه و یازدهم جهانی را داراست که از این رو احتیاج داریم به ظرفیت های علوم ریاضی، فیزیک و سایر اجزای علوم پایه توجه ویژه ای داشته باشیم.

محمدرضا مخبر دزفولی گفت: کشور در مسابقه ناصحیح کنکور لطمه های زیاده خورده و باید با کمک هم برای این غول ۷ سر که به آموزش و پرورش و آموزش عالی ما آسیب زده و جریان ناسالم اقتصادی در کشور به وجود آورده فکری جدی کنیم.  

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از پخش برخی تبلیغات تلویزیونی در رابطه با کنکور و آموزش های آزاد گفت: نمی شود به بهانه تأمین بودجه هر تبلیغ ناشایستی را به نام کنکور و آموزش در صدا و سیما تبلیغ کرد حال آنکه می دانیم این روند به آموزش و پرورش آسیب می زند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:  من شبانه روز مسئله تیزهوشان را پیگیری کرده ام و اگر با یاری وزیر آموزش و پرورش این مسئله را پیگیری نمی کردیم، معلوم نبود وضعیت سمپاد امروز چگونه بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امیدواریم اساسنامه سمپاد که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، هرچه سریعتر توسط رئیس جمهوری ابلاغ شود تا دغدغه های تیزهوشان مرتفع شود.

وی ادامه داد: در متن اساسنامه سمپاد، باشگاه دانش پژوهان جوان نیز مورد توجه قرار گرفته است که امیدواریم اساسنامه این باشگاه در آینده به تصویب نهایی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.

* ارسال برنامه اصلاحات اقتصادی از سوی دانشگاه شریف به جهانگیری

دانشگاه صنعتی شریف برنامه‌ای را در ۷ زمینه با موضوع اصلاحات اقتصادی کشور به معاون اول رییس جمهور ارائه داد.

پس از جلسه روسای دانشگاه ها با اسحاق جهانگیری بر اهمیت نقش دانشگاه ها در مشکلات کشور تاکید شد و با توجه به قوت دانشگاه شریف در بحث مدیریت و اقتصاد، این دانشگاه کارگروهی تشکیل داده و برنامه اصلاحات اقتصادی را ارائه کرد.

* اعتراض روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور به کمبود بودجه

نشست خبری روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور هفته گذشته با حضور محمود نیلی آبادی رئیس دانشگاه تهران، محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس در دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف از تأسیس و راه اندازی رشته‌های بین رشته‌ای حوزه اقتصاد و مدیریت در دانشگاه شریف خبر داد که حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در این باره گفت؛ خوشحالم دانشگاه‌هایی با رشته‌های مهندسی به سمت رشته‌های علوم انسانی گرایش یافته‌اند و فتوحی در پاسخ گفت؛ ما در زمینه علوم انسانی احساس نیاز کرده‌ایم. 

در ادامه یکی از خبرنگاران پیش‌بینی کرد که اوضاع بودجه‌ای کشور و دانشگاه‌ها در سال آینده بدتر از امسال می‌شود که نیلی احمد آبادی در پاسخ گفت امیدواریم پیش بینی شما محقق نشود و عکس این موضوع اتفاق بیفتد.

وی افزود: حتی در دوران جنگ ارز دانشگاه‌ها محدود نشد و امیدواریم در حال حاضر نیز این اتفاق رخ ندهد.

همچنین در ادامه این نشست روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور از خبرنگاران خواستند تا با بازدید از مراکز رشد دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری گزارشاتی از دستاوردهای علمی دانشجویان کشور تهیه کنند.

* اختتامیه سومین جشنواره ملی سلو‌ل‌های بنیادی

صبح دهم آذرماه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سالن اجلاس سران میزبان اختتامیه سومین جشنواره ملی و کنگره بین المللی علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی بوده و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و سورنا ستاری معاون فناوری رئیس جمهوری دو مهمان این رویداد بودند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این مراسم توسعه و پیشرفت در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی را یکی از دریچه های رو به افق اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت:  این رشد و توسعه شگفت انگیز و قابل توجهی که درچند سال اخیر در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی ایران روی داده است، روزنه امیدی است  که می تواند جایگاه کشور را به سوی شناختن مرزهای ناشناخته دانش و فناوری  چندین پله بهبود ببخشد.
 ستاری به پیشتازی در علوم و فناوری اشاره و از آن به عنوان نقطه قوت کشور در ثروت آفرینی، اشتغال و صادرت در آینده ای نزدیک یاد می‌کند.
 به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری،  اکنون با رشدی مستمرو فزاینده توانسته ایم گوی سبقت در فناوری سلول های بنیادی را از دیگر کشورها از حمله ترکیه و رژیم اشغالگرقدس برباییم. ایران اکنون جایگاه  نخست منطقه در علوم و فناوری را از آن خود کرده است.
ستاری از رونق شرکت های دانش بنیان و فناور فعال در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی،  یکی از نمادهای عیان توانمندی کشور در توسعه مرزهای دانش و تجاری‌سازی فناوری یاد کرد و گفت:  بیش از ۱۲۰ شرکت ایرانی در حوزه سلول های بنیادی کار می کند؛  اکنون بیش از ۸۰ شرکت از این میان اهمیت فعالیت خود را دریافته اند  و نقش خود را در زیست بوم اقتصاد دانش بنیان کشور پر رنگ تر و قدرتمند نشان می‌دهند این در حالی است که تصور حضور و نقش آفرینی این تعداد شرکت فعال سلولی در چند سال گذشته عملاً دور از ذهن بود.
 به گفته  رئیس ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، علاوه بر  تحول چشمگیر در تجاری سازی محصولات دانش بنیان پژوهش های مرز دانش این حوزه،  اتفاق های خوبی در سطح دانش آموزی نیز رخ داده است؛ از جمله برگزار شدن دوره دوم المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی،  جدیدا در فرهنگ سازی ترویج این فناوری تا بتوانیم بالقوه دانش آموزان را به سوی  صاحبان شرکت ها دانش بنیان و پژوهشگران موفق آینده رهنمون کنیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از ضرورت‌های گسترده کردن هرچه بیشتر زیست بوم مشاهده فعالیت بخش خصوصی گفت و ادامه داد:  برای آنکه پژوهش بتواند فعالیت های خود را  به مرحله ظهور و بروز برساند باید عدد قابل توجهی از اقتصاد کشور و تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص دهد که  برای محقق شدن این مهم،  باید زیست بوم سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی در حوزه دانش بنیان، مساعد شود. 
 به اعتقاد ستاری، ظهور  شرکت های دانش بنیان موفق با قابلیت خلق ارزش افزوده، ایجاد اشتغال و  صادرات  به هماهنگی همگرایی و همکاری حوزه های گوناگون نیاز دارد.؛  فرایندی که اگرچه دو سال است اما اکنون با خلق ارزش افزوده و اشتغال شرکت های دانش بنیان حوزه های گوناگون فناوری از جمله سلولهای بنیادی به واقعیت نزدیک شده است.  حضور شرکت های موفق از رشته های مهندسی و فنی که در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی فعال هستند،  مهر تاییدی بر موفقیت در این عرصه و ضرورت ایجاد مسیری هموار برای ادامه این راه است.
ستاری، یکی از اصلی ترین رسالت های ستادهای توسعه فناوری  در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را ایجاد همین همگرایی و هماهنگی می داند:  ستادهای توسعه فناوری ضمن هماهنگی و هموار کردن مسیر فعالیت پژوهش تجاری‌سازی ایده ها و فناوری‌های  فعالان بخش خصوصی را با ایجاد همگرایی و هماهنگی ها دنبال می کند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین به هدف دیگر این معاونت  در راستای توسعه زیست بوم اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت:  توسعه اقتصاد دانش بنیان محدود دولت یازدهم بود.  قدرت و عزم جدی در دولت دوازدهم نیز راه خود را ادامه داد.  ماحصل این راهبرد، نقش آفرینی بیش از ۳۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارتاپ با درآمد بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان در سپهر اقتصاد کشور است. قدرت هرچه بیشتر امسال نیز روندی صعودی خواهد داشت.
تقدیر از برگزیده ها
 در ادامه این مراسم،  با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، از برگزدیگان بخش های محتلف سومین جشنواره سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی قدردانی شد.

* تفاهم‌نامه معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری با سازمان بسیج اساتید

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه مشترک ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با سازمان بسیج اساتید کشور با تاکید بر اهمیت توسعه و ارتقاء مبانی نظریه‌پردازی در حوزه‌های علم و فناوری در کشور گفت: موضوع جدی در روابط ایجادشده با سازمان بسیج اساتید کشور، به‌کارگیری و گسترش ایده‌های فناورانه در حوزه دانش‌بنیان و دانشگاهی است، که خوشبختانه با وقوع اتفاقات مثبت و ارائه مدل‌های کارآمد توانسته‌ایم، در تبدیل دانش به اقتصاد و به‌کارگیری ایده‌های نوین و فناورانه جوانان بستر خوبی به‌منظور توسعه اکوسیستم و زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور فراهم کنیم.
ستاری با اشاره به مطرح بودن موضوع اقتصاد متکی بر نفت بیان کرد: موضوعات مطرح همیشگی در خصوص اقتصاد نفتی یقیناً به خاطر ماهیت پول نفت است، چراکه دریافت پول بی‌زحمت و ورود آن به اقتصاد مسبب رانت و مشکلات بی‌شماری در کشور می‌شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، با اشاره به تولیدات کشور درزمینهٔ فولاد گفت: از طرفی افتخار می‌کنیم که در حوزه فولاد تولیدات داریم ولی عملاً صادرات انرژی را تجربه می‌کنیم، و این معضل کشورهای متکی بر اقتصاد نفتی است، که اقتصاد آن بیمارگونه است.
رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با اشاره به تفکر موجود در اقتصاد نفتی بیان کرد: تفکر قدرت بر پایه ثروت نفت، تفکر غلط و اشتباهی است که با فرهنگسازی صحیح باید مرتفع شود.
ستاری با اشاره به همکاری‌های ایجادشده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باسازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: ایجاد بستر مناسب به‌منظور بهره‌مندی از ایده‌های نوین و فعالیت جوانان فعال و همچنین تزریق آنان به اقتصاد هدفی است که این معاونت با همکاری بسیج اساتید کشور به دنبال آن است.
 تفاهم‌نامه مشترک ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با سازمان بسیج اساتید کشور به‌منظور کمک به توسعه و ارتقای مبانی نظریه‌پردازی در حوزه‌های علم و فناوری داخل و خارج ایران و آگاه‌سازی اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور با پیشرفته‌ترین دستاوردهای علمی و فناوری و در راستای رویکرد حل مسئله به معضلات کشور و همچنین با عنایت به اهمیت مقوله توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در کشور و روایت گری فتوحات جهاد علم و فناوری که از تأکیدات رهبر مقام معظم انقلاب اسلامی منعقد شد.
این تفاهم‌نامه همکاری میان پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نهاد حامی و جلیل دارا معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور به‌عنوان مجری و نماینده سازمان بسیج اساتید کشور منعقد شد.
همچنین در پایان این مراسم لوح تقدیری از سوی سازمان بسیج اساتید کشور به پاس زحمات معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در قدرت یافتن کشور و تبدیل نظام دانایی و غیر نفت پایه در کشور به سورنا ستاری اهدا شد که در بخشی از متن آن اینگونه آمده است: «جنابعالی در مجموعه هیئت دولت از دغدغه مندان ضرورت گذار از رویکرد نفت پایگی، الگوی رشد و توسعه ایران و متمرکز بر سرمایه انسانی مولد و بسط شرکت های دانش بنیان می باشید. از این رو سازمان بسیج اساتید کشور به نمایندگی از استادان بسیجی کشور با اهدای این لوح و هدیه معنوی، از تلاشها وتکاپوی فکری شما در این حوزه گفتمانی قدردانی می شود.»

مجتبی زارعی رئیس بسیج اساتید کشور در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان بسیج اساتید کشور، گفت: معاونت علمی به سمت عبور از اقتصاد نفتی و حرکت به سمت دانش حرکت می‌کند و معنای آن این است که کشور را با نفت نمی‌توان گسترش داد. این کار در زمان پهلوی آغاز شد و امروز انقلاب در آستانه ۴۰ سالگی به دنبال دور کردن مردم از اداره کشور نیست.

زارعی تأکید کرد: آمریکا در ادبیات سیاسی خود از بحث های تفننی استفاده می‌کند، مسؤولان آمریکا همواره در صحبت های خود می‌گویند که با مردم کاری نداریم اما آمریکا با جغرافیای ایران مشکل دارد. برای آمریکا نفت مهم است و اما ما باید از نفت عبور کنیم.

رئیس بسیج اساتید کشور گفت: ما بدون تولید ارزش افزوده از نفت استفاده می‌کنیم اما امروز زمان آن رسیده است برای آینده ای بهتر از نفت عبور کنیم.

زارعی با اشاره به اقتصاد دانش بنیان بیان کرد: به کمک بسیج اساتید و معاونت علمی با نگاه رسیدن به دانشگاه اجتماعی به دنبال قرار دادن ایده های معاونت و دانش در ۷۲۰ پایگاه بسیج اساتید است. بسیج اساتید اندیشکده های راهبردی مسئله محور دارد و تلاش می‌کنیم که در این جلسه فناوری جدیدی خلق شود و به دنبال رونمایی از فناوری جدیدی برای روایت گری فتوحات جدید علمی است.
انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا