ایران و جهان

افشای جزئیات طرح سعودی-اماراتی برای اشغال قطر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «پل باریل» رهبر گروه مزدوران فرانسوی جزئیات طرح یورش نظامی به قطر تحت رهبری مستقیم امارات، عربستان و بحرین در سال ۱۹۹۶ به دنبال شکست کودتا علیه نظام قطر را فاش کرد.

«تامر السحال» مجری برنامه «ما خفی اعظم» شبکه الجزیره مصاحبه اختصاصی با پل باریل انجام داده است.

پل در این برنامه گفت که امارات حمایت‌های زیادی برای اجرای عملیات یورش به قطر به عمل آورد و مسئولان امارات او و تیمش را در هتل اینترکونتیننتال ابوظبی اقامت دادند جایی که سلاح زیادی در آن ذخیره شده بود.

امارات همچنین به باریل و تیمش گذرنامه‌های رسمی اماراتی اعطا کرده بود تا آزادانه تردد کنند و به گفته باریل «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی که در آن زمان منصب رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح امارات را بر عهده داشت، این گذرنامه‌ها را به آنها اعطا کرده بود.

باریل افزود که به همراه چهل نفر از اعضای تیمش که در سطح عالی آموزش نظامی دیده بودند، برای اجرای عملیات یورش آماده شده بودند و او برای این عملیات از تجربیات و روابط قبلی خود با مسئولان اماراتی و سعودی بهره برده بود همچنانکه وی در سال ۱۹۷۹ نیز عملیات نابودی شورش جنبش «جهیمان» در مکه را رهبری کرده بود.

طرح یورش

باریل درباره طرح یورش نیز گفت که سلاح سنگین از مصر آورده شده و نیروها از جمله افسران و نظامیان فراری قطری به امارات برای اجرای عملیات آماده شده بودند و علاوه بر آن عربستان سعودی شبه‌نظامیان قبیله‌ای را آماده کرده بود و بحرین نیز به عنوان ایستگاهی برای باریل و تیمش جهت مدیریت تماس‌ها و شنود تمامی اتفاقاتی که در دوحه رخ می‌داد، تعیین شده بود.

باریل همچنین به مأموریت شناسایی خاص و محرمانه‌ای که شخصا در اوایل سال ۱۹۹۶ انجام داده بود، اشاره کرد و گفت که از طریق دریا وارد دوحه شده و اقدام به تصویربرداری از مناطق مورد هدف اعم از خانه امیر قطر، ساختمان رادیو و تلویزیون و مقرهای امنیتی کرده است.

باریل همچنین موفق شده بود سه‌هزار نظامی از چاد را با اعطای مبلغ ۲۰ میلیون دلار به «ادریس دبی» رئیس‌جمهور این کشور جذب و آنها را برای مشارکت در این عملیات آماده کند.

به گفته وی هزینه کل تدارک برای اجرای این عملیات مجموعا حدود یکصد میلیون دلار بود.

شکست عملیات

این مزدور فرانسوی افزود که شخص «ژاک شیراک» رئیس‌جمهور وقت فرانسه با او تماس گرفته و از او خواسته است تا دست از ارتکاب هر گونه حماقتی بردارند اما در نهایت آنچه باعث توقف عملیات یورش شد، تصمیم «خلیفه بن حمد آل ثانی» ،امیر پیشین و از موسسان قطر، بود و پس از آنکه باریل به او ابلاغ کرد که در صورت یورش به قطر شمار کشته‌ها به یک‌هزار نفر خواهد رسید، خلیفه بن حمد تصمیم به توقف این عملیات گرفت.

به گفته باریل اگر این عملیات اجرا می‌شد «کشتاری» در قطر رخ می‌ٔداد.

باریل افزود که تیم ویژه او مأمور تأمین امنیت خلیفه بن حمد و دستگیری «حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر وقت قطر و نابودی «حمد بن جاسم» وزیر خارجه وقت این کشور و تعدادی دیگر از چهره‌های برجسته و خاندان حاکم قطر بودند.

شبکه الجزیره پیش از این در یک فیلم مستند از طرح عربستان و امارات برای کودتا در قطر در سال ۱۹۹۶ خبر داده بود اما چهار کشور محاصره‌کننده قطر اعم از عربستان، مصر، امارات و بحرین هر گونه دست داشتن در این کودتا را رد کرده‌اند.

چهار کشور عربی مذکور از یک سال و نیم قبل روابط خود با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع کرده و تمامی گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی را به روی این کشور بسته‌اند.

 

انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا