ایران و جهان

افزایش ۱۴٫۶ درصدی مبادلات تجاری تاجیکستان با کشورهای «همسود»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مبادلات تجاری تاجیکستان با کشورهای  هسمود در ۱۱ ماه سال جاری میلادی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

طی این مدت مبادله تجاری تاجیکستان با ازبکستان ۲٫۳ برابر و با قرقیزستان ۱۷۸٫۲ درصد بیشتر شده است.

بنابر داده‌های آژانس آمار تاجیکستان میزان تجارت با ازبکستان ظرف ۱۱ ماه سال جاری بیش از ۲۵۸٫۸ میلیون دلار را تشکیل داده که ۱۱۶ میلیون دلار از آن مربوط به واردات محصولات ازبکی به این کشور است.

حجم صادرات محصولات تاجیکستان به ازبکستان بیش از ۱۴۲٫۸ میلیون دلار را تشکیل داده است.

تجارت متقابل تاجیکستان با قرقیزستان بیش از ۵۹٫۱ میلیون دلار اعلام شده است.

روسیه همچنان با ۹۲۴٫۴ میلیون دلار و قزاقستان با ۷۶۸٫۸ میلیون دلار در رتبه نخست مهم‌ترین شرکای تجاری تاجیکستان باقی مانند.

در مجموع مبادلات تجاری میان تاجیکستان و تمام کشورهای همسود طی این مدت بیش از ۲٫۱ میلیارد دلار براورد شده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۱۴٫۶ درصد افزایش داشته است.

اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت. بیانیه تاسیس این اتحادیه در ۲۱ دسامبر ۱۹۹۱ (۲۰ آذر ۱۳۸۰) در «آلماتی» توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

عضویت گرجستان دراین اتحادیه به دنبال تصمیم رسمی روسای جمهور کشورهای عضو در ۳ دسامبر ۱۹۹۳ (۱۲ آذر ۱۳۸۲) و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور گرجستان در ۸ اکتبر ۱۹۹۳ (۱۶ مهر۱۳۸۲) صورت گرفت.

بیش از ۷۰ درصد بودجه جامعه مشترک المنافع توسط روسیه پرداخت می‌شود هزینه می‌شود.

انتهای پیام/ح


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا