ایران و جهان

اختلافات مانع شراکت نزدیک اروپا با آمریکا نمی‌شود


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت خدمات اقدامات خارجی اتحادیه اروپا، «فدریکا موگرینی» در سخنرانی خود در مرکز بلفر دانشکده کندی هاروارد با اعلام این مطلب در ادامه گفت: آمریکا و اروپا آینده مشترکی دارند و اینکه روابط ترانس آتلانتیک مجددا به نقطه قوت برسند در درستان ماست.

وی در ادامه با اشاره به اختلافات موجود میان آمریکا و اروپا گفت: در مورد ایران و بیت المقدس معتقدیم که دولت آمریکا تصمیاتی را اتخاذ کرده که منافع جمعی و امنیت جمعی ما را روبروی هم قرار می دهد. 

وی در توضیح این مطلب گفت: نمی‌خواهم وسعت و عمق اختلاف نظرهایمان با دولت کنونی ایالات متحده را دستکم بگیرم: این اختلافات وجود دارند و آشکار هم هستند. بعضی از اوقات آن‌ها آنقدر آشکارند که مسائل دیگر زیر سایه آن‌ها قرار می‌گیرند و این مسئله مایه شرم است. این مسئله در مورد ایران یا در مورد اورشلیم (قدس) صادق است. به اعتقاد ما، این دولت تصمیماتی گرفته که بر خلاف منافع جمعی یا امنیت جمعی ما هستند: نه فقط امنیت و منافع اروپا، بلکه امنیت و منافع ایالات متحده… ما همچنان معتقدیم که کشور بزرگی چون آمریکا نباید به قوانین بین‌المللی و ساختارهای چندجانبه به چشم یک محدودیت یا مانعی بنگرد که باید آن را از سر راه برداشت. از دید ما، چندجانبه‌گرایی تضمینی برای صلح و امنیت جهانی و همچنین بهترین ابزاری است که برای پیشبرد منافع ملی خود و از جمله به عقیده من، منافع آمریکا، در اختیار داریم.

موگرینی در مورد همکاری میان اتحادیه اروپا و آمریکا گفت: با این حال، ورای این اختلاف نظرها، همکاری ما با ایالات متحده در اکثر پرونده‌ها همچنان بسیار نزدیک است. هیچ‌یک از قدرت های جهان تا این حد به هم نزدیک نیستند. اتحادیه اروپا به طرزی فوق‌العاده به ایالات متحده نزدیک است. هیچ‌کس نمی‌تواند در این مورد هیچ تردیدی داشته باشد. طبیعی است. اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری ایالات متحده، بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در اقتصاد ایالات متحده است و فراتر از آن، آنچه ما را به هم پیوند می‌دهد، به مراتب بیشتر از آن چیزهایی است که میان ما فاصله می‌اندازد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا