ایران و جهان

احتمال تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی تنش میان کوزوو و صربستان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از آنکه پارلمان کوزوو روز جمعه به تشکیل ارتش رأی مثبت داد، روسیه و صربستان می‌گویند از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهند خواست برای بررسی تبعات این تصمیم تشکیل جلسه دهد.

مقامات جمهوری کوزوو اکتبر گذشته تصمیم‌ گرفتند تا نیروهای امنیتی کوزوو (KSF) را به ارتش ملی تغییر دهند. با وجود مخالفت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و هشدارهای روسیه و صربستان، این تصمیم روز جمعه در پارلمان کوزوو به تصویب رسید.

دولت صربستان این تصمیم کوزوو را ناقض قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت توصیف کرده است. به نوشته پایگاه «بالکانیو»، «ایویچا داسیچ» وزیر خارجه صربستان گفته کشورش تشکیل جلسه فوری شورای امنیت را خواستار می‌شود تا «نقض آشکار» این قطعنامه را مورد بررسی قرار دهد. وی افزود: «این مستقیم‌ترین تهدید برای صلح و ثبات در این منطقه و همچنین تهدیدی برای امنیت صرب‌هایی است که در کوزوو و متوهیجا زندگی می‌کنند، است.»

«کنستانتین کوساشف» رئیس کمیته امور خارجه شورای فدراسیون روسیه هم با بیان اینکه ممکن است کوزوو خود را برای جنگ آماده کند، گفته است که شورای امنیت سازمان ملل باید این مسئله را مورد بررسی قرار دهد. وی آمریکا را عامل پشت صحنه تصمیم کوزوو برای تشکیل ارتش معرفی کرده است.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ به صورت یکجانبه از صربستان اعلام استقلال کرد. کمی بیش از نیمی از اعضای سازمان ملل متحد، که عمدتا غربی یا از متحدان غرب هستند، کوزوو را به عنوان یک «دولت مستقل» به رسمیت شناخته‌اند. صربستان، چین و روسیه همچنان این استقلال را به رسمیت نشناخته‌اند.

مقام‌های کوزوو می‌گویند تشکیل ارتش اقدامی دفاعی و در جهت تثبیت صلح در بالکان است، با این حال مقام‌های صربستان با این ادعا که ممکن است این اقدام تهاجمی و با هدف فشار بر اقلیت صرب باشد، تهدید کرده که ممکن است علیه کوزوو به اقدام نظامی متوسل شود. رسانه‌های صرب گزارش داده‌اند که سفیر روسیه در بلگراد برای بررسی مناقشه پیش‌آمده، جمعه شب با مقام‌های صربستان دیدار کرده است.

انتهای پیام/ق


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا